ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Källor för deltagande eller dödsfall i krig  (läst 1448 gånger)

2006-10-09, 10:37
läst 1448 gånger

Martin Zieren

Dear all,  
 
I am looking for data to verify the existence  
of an officer of the swedish army in the 30 years  
war named SYREN, even more to verify his  
participance in battle in Eastern Westfalia,  
Germany, city of Marsberg, abt 1646.  
Where can I turn to?  
 
I do get constant bounce backs from  
krigsarkivet@krigsarkivet.ra.se  
Does onyone have a valid mail address?  
 
Thank you,  
 
Martin Zieren  
Jena, Germany

2006-10-09, 18:55
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
According to their website it's the right address, though I don't know if they do research by email request. The site says they charge 400 SEK (a little over 40 EUR) for up to an hour of lookups, and don't take on research that requires more time than that.  
 
I know very little of soldier research, and I don't know what military sources (if any) are available from the 1640s. At least you won't find Swedish church records from that time. If the task of finding a soldier by name only in the 1640's Swedish army is at all possible, I imagine it'll take weeks of archive studies to find him just looking through the troups that went to Westfalia - if, indeed, there are lists of them.
 
BTW, do you know from German archives that the guy showed up there and then, or do you want to confirm a story that has been passed on in the family?
 
Edit:
I found this information on their site (my translation):
Generally, there are rather few documents preserved from the 1600s. For the 1700s the sources are much better but there are still large gaps. For the 1800s and 1900s, the sources are generally well-preserved.

2006-10-11, 18:34
Svar #2

Martin Zieren

> BTW, do you know from German archives that the  
> guy showed up there and then, or do you want to  
> confirm a story that has been passed on in the  
> family?
 
No documents, wanna confirm or counter a tale.
Tanks for the hints,
 
Finally my mail went through, let?s see what happenz.
The first step would be to list the troops that went through Westfalia.
There seems to have been two waves in the area I am interested in (south of Paderborn):
1632-36 Christian of Braunschweig
early 1646 Wrangel and Königsmarck
 
Where can I peek into lists of troops and  
their moves other than the swedish war archives?
 
Thanks,
Martin

2013-02-23, 10:55
Svar #3

Utloggad Ann Björling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2019-01-19, 11:41
    • Visa profil
Hej
 
I vilka rullor/böcker hittar jag uppgifter om personer som dött i krig eller ute till havs på något skepp (i detta fall specifikt en fändrik Rothlieb som dött i Kina under en resa med en ostindiefarare). Dödsfallet finns ju inte med i hemsocknens dödbok....
 
De uppgifter jag har, har jag hittat i Svenska adelns ättartavlor (Anrep) vilket ju i och för sig inte heller kanske är det mest trovärdiga.
 
MVH
Ann

2013-02-23, 16:05
Svar #4

Utloggad Magnus Lindskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2713
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 11:09
  • Magnus Lindskog (Kvm)
    • Visa profil
Hej!
 
Uppgift om Erik Daniel Rothlieb i rulla från Ostindiska kompaniet kan du hitta här:
http://www.ub.gu.se/samlingar/handskrift/ostindie/personer/people.xml?id=450
 
Ur: Elgenstierna, tab. 10:
Erik Daniel, född 1767-12-10 på Odensvi. Volontär vid Kalmar regemente 1772-02-18. Fänrik vid arméns flotta 1780-06-10 och vid amiralitetet 1781-05-02. Död av frossa 1785 i Kanton i Kina, dit han gjort en resa på ett svenska ostindiska kompaniets skepp, samt begraven på européernas begravningsplats France Island.
 
Mvh
Magnus

2013-02-24, 09:31
Svar #5

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
Hej, i min rulla över befälen i SOIC ser Rothliebs biografi ut såhär:
 
Rothlieb, Erik Daniel (1767 10/12 - 85 16/8), son till kapten Johan David R (1726-1801) och Christina Corvin (1728-96). Extra kadett på Prins Gustaf 1781 och kadett på Gustaf Adolph 1783 (Rullan GUB). R var fänrik i arméns flotta. EÄ, sl Rothlieb tab 10: ” d av frossa 1785 i Kanton i Kina, dit han gjort en resa på ett svenska ostindiska kompaniets skepp, samt begr. på européernas begravningsplats France Island.” Bn, s 161: ”d i Ostindien 16.8 1785 och begravd på France Island, Kanton”.
Hälsningar
LarsO

2013-02-25, 13:33
Svar #6

Utloggad Ann Björling

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2019-01-19, 11:41
    • Visa profil
Tack Magnus och LarsOlof :-)
 
Nu fick jag lite mer kött på benen, en del av det visste jag redan vi G Anrep. Uppgifterna från Elgenstierna och Anrep verkar ju rätt snarlika också. Men nu vet jag var jag ska vända mig för att få reda på mer om min Erik Daniel och hans ostindiefarar-resor...
 
PS. Är det likadant för dödsfall i krig? Låt säga att någon har blivit dödad i något av krigen under stormaktstiden (vilket är en del av de anfäder jag har). Finns varje soldat/befäl antecknat i militärrullorna med datum och dödsorsak? DS.
 
Tack än en gång
 
// Ann

2014-04-02, 15:21
Svar #7

Utloggad Kjell Gustafsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2014-04-02, 15:21
    • Visa profil
    • www.breviksbf.se
Jag gör ett inslag i P4 Värmland om soldatforskning och söker ytterligare upplysningar om en soldat vid Närke Värmlands regemente. Han heter Christopher Pålsson Wikman (Lerfeldt) f 1726 död 1816. Han var Soldat i Vikene i Brunskogs sn och sannolikt också i hemmanet Lerhol. Han lär ha deltagit i Pommerska kriget, blivit sårad och tagen som fånge. Men var hitta mer om hans erfarenheter? Har kollat i Soldatregistret, men hittar honom inte där. Tacksam för tips.
/Kjell

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna