ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skånelandene. Mønstringsruller for borgerskabet i danske købstader og byer - senere svenske købstæder  (läst 1305 gånger)

2005-11-29, 20:57
läst 1305 gånger

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Gennem en artikel i Dansk Personalhistorisk Tidsskrift er jeg blevet opmærksom på, at der på Rigsarkivet i København findes mønstringsruller for borgerskabet i en del af de tidligere danske købstæder. For HALLANDS vedkommende er der mønstringsruller for 1588 for: Falkenberg Halmstad Kongsbakke Laholm Varberg Hvad angår SKÅNE er der mønstringsruller for 1624 for: Landskrona Lund Malmø Ystad Sølversborg For BLEKINGE er der mønstringsruller for Ronneby i 1634 og 1639. - Desuden er der også mønstringsruller for Helsingborg og for Visby, fra 1639. Endelig er der mønstringsruller for en hel del danske købstæder - f.eks. for Helsingør i 1583. Og sidst - men ikke mindst - er der en meget omfattende mønstringsrulle for København, fra år 1588 ! Den er indbundet i pergament med sorte og orange noder - måske med papirer fra klostrerne, fra før reformationen. Det er den tidligste mønstringsrulle fra København som jeg indtil nu har set! - Birte Boström har meget venligt oplyst mig om, at Skånes Genealogiske forbund er i besiddelse af materialet fra Skåne. Hvordan er det med det øvrige materiale - er det almindeligt kendt at det findes?

2005-11-30, 08:54
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Gudrun, Ser att ännu ingen kommenterat Dina intressanta fynd. Gjorde en kommentar under Kungsbacka där Du lagt ut en digitalbild med materialet. För Hallands del hoppas jag, som jag nämnde i det inlägget, att Hallandsrötter uppmärksammar Dina fynd och kommenterar om dessa redan finns med i deras baser (jmfr utgivna CD:ar) Detsamma skulle ju kunna gälla Blekingerötter. När det gäller Skåne-materialet är jag okunnig om hur organisationen ser ut.  Vad tänker andra forskare om detta? Vänligen, Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-11-30, 10:09
Svar #2

Kjell Öhman (Kjell)

Detta är nyheter också för mig. Mycket inrtessant material. Det kanske vore något för Digiarkiv att plocka fram. Jag är särskilt intresserad av materialet från Blekinge

2005-11-30, 10:32
Svar #3

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej ! Visst, det är alltid spännande med källor från den danska tiden och på Rigsarkivet finns säkerligen jättemycket material och många spännande handlingar från de gamla danska landskapen. Jag har själv varit där ett antal gånger och forskat och letat uppgifter om mina förfäder på den danska tiden.  Jättebra att Gudrun plockar fram och visar vad det finns för material.  Skånes Genealogiska Förbund har för ett antal år sedan kopierat upp en hel del handlingar från den danska tiden och detta har man i SGF-arkivet (välj sedan SGF-arkivet i menyn).  Det är dock ett stort och tråkigt hinder. Vi har många gånger haft tankar på att åka över bron och fotografera handlingar på Rigsarkivet, men senaste gången jag var där (visserligen ett par år sedan) så var det strängeligen förbjudet med digitalkamera. Om reglerna nu är ändrade, så är jag den första som tycker att detta är bra.  Niklas Hertzman/DigiArkiv
Niklas Hertzman

2005-11-30, 12:42
Svar #4

Göran Johansson

Hej Gudrun Din vilja att generöst dela med dig av din kunskap är värd ett stort erkännande. Vänlig hälsning Göran Johansson

2005-11-30, 14:54
Svar #5

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Tak for hjælpen - og for de pæne ord! Den artikel jeg omtaler er fra Personalhistorisk Tidsskrift 1979 Henning Jensen: Borgerskabets mønstringsruller 1583-1639. Henning Jensen nævner netop, at kun få har været opmærksomme på dette materiale. I Danmark er det heller ikke særlig kendt. Det er som skræddersyet til Digiarkiv! Håber bare at I også tager det danske materiale med - i det mindste København - hvis det bliver aktuelt. Så vidt jeg kan se går folk frit rundt med digitalkameraer både på Rigsarkivet og på Landsarkivet. Derimod er den slags strengt forbudt på Det Kgl. Bibliotek, efter Det store bogtyveri for et par år siden. - Men jeg kan spørge direkte om det er tilladt. De billeder som jeg har lagt ind under Kungsbacka er skannet ind efter et fotokopi. En del af materialet har jeg fået lov til at fotokopiere selv. - Jeg kan jo lægge et par korte lister ud mere - som en slags smagsprøve. Iøvrigt er listerne for Ronneby lidt interessante. I 1634 er der opført knapt 170 borgere på listen - i 1639 er der over dobbelt så mange! Jeg har endnu ikke set listerne særlig grundigt efter, bare talt personer. Foreløbig ligger materialet reserveret på Rigsarkivet, i mit navn. - Hvis nogen skulle komme forbi er de velkomne til at låne det! Venlig hilsen Gudrun

2005-12-02, 20:21
Svar #6

Utloggad Gudrun Wallengren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1094
  • Senast inloggad: 2018-04-29, 22:23
    • Visa profil
Det er tilladt at bruge digitalkameraer på Rigsarkivet i København. Medens man fotograferer skal man opholde sig på en af de 6 pladser, som findes tæt ved skranken og vejledningen. - Der sidder iøvrigt sjældent nogen på disse pladser. MEN: der er regler om at det materiale der allerede findes som mikrokort eller film, ikke uden videre kan bestilles som originale papirer. Mvh Gudrun

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna