ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stamkort  (läst 2408 gånger)

2015-10-16, 01:54
läst 2408 gånger

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Hej,
 
Om jag vet namnet på en soldat samt att han tillhörde 3:e kompaniet, I 19 i Boden år 1918, går det då att hitta honom i stamkorten? Jag har mer erfarenhet av soldatforskning under 1700 till 1800-talet men när det blir så nytt som 1918 känner jag mig som en nybörjare igen. Vad jag förstår är stamkorten sorterade på inskrivningsnummer? Och är det i Boden jag ska söka även fast jag inte vet om soldaten ursprungligen var därifrån?
 
Norrbottens inskrivningsområde (Io 19), Bodens rullföringsområde (Ro 73) D4:6 (1915-1920) verkar vara en intressant början, om det inte vore för att det fins 965 möjliga stamkort att genomsöka.
 
Finns det något smartare sätt än att bläddra igenom samtliga?
 
All hjälp mottages tacksamt!
Vänligen,
Jonas

2015-10-17, 11:16
Svar #1

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Har du hittat hans inskrivningsnummer? Inskrivningsnumret skulle underlätta för dig att hitta hans stamkort. Man brukar hitta en värnpliktigs inskrivningsnummer (värnpliktsnummer) i församlingsböckerna efter det att han mönstrats, dvs skrivits in som värnpliktig. Detta skedde mellan 1914 och 1950 vid 20 års ålder. I församlingsböcker brukar det finnas en egen kolumn för värnplikt där inskrivningsnumret står.
Inskrivningsnumret innehåller bl.a. uppgift om rullföringsområde/inskrivningsområde samt inskrivningsår.
Nu är det inte säkert att du hittar hans stamkort i det inskrivningsområde där han mönstrades. Detta är lite komplicerat, men förenklat fungerade så här:
Stamkortet uppdaterades kontinuerligt till dess man utträdde ur värnpliktsåldern. Om den värnpliktige flyttade till en ort som låg inom ett annat inskrivningsområde än där han först registrerades så skickades hans stamkort till inskrivningsmyndigheten i detta inskrivningsområde. Detta fortgick sen på samma sätt om den värnpliktige flyttade till orter inom andra inskrivningsområden tills det år han avregistrerades som värnpliktig. Då arkiverades hans stamkort slutgiltigt i det inskrivningsområde han till hörde detta år.  
 
Ålder för utträde ur värnplikten:
Åren 1914 - 1936: 42 år
Åren 1937 - 1942: 45 år
Från 1942: 47 år.
 
Om din person mönstrades 1918 bör han varit 20 år detta år och därför född 1898. Han var därmed 47 år gammal 1945 varför han bör ha avregistrerats detta år. Om en person avregistrerades som värnpliktig år 1945 så arkiverades hans stamkort vid den inskrivningsmyndighet han tillhörde då.
Om du vet var din person bodde år 1945 bör du söka hans stamkort vid det inskrivningsområde han tillhörde då.  
OBS, om en person avled, emigrerade eller frikallades innan han blev avregistrerad av åldersskäl (ex: 47 år) finns hans stamkort arkiverad vid det inskrivningsområde han tillhörde då.
Indelningen i inskrivningsområden följde vanligen (men inte alltid) länsindelningen vilket gör att man kan gissa sig till rätt inskrivningsområde. /Hans

2015-10-17, 12:25
Svar #2

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Tack för ett mycket utförligt och lärorikt svar Hans!
 
Jag är bekant med inskrivningsnummer och husförhör och har med framgång funnit flera militärer genom att få inskrivningsnumret från husför. I detta fall är utmaningen betydligt större: denna soldat har skrivit kärleksbrev till en av mina anor och den enda informationen som går att bärga från dessa brev är hans namn, kompani (3:e kompaniet), regementet (I19 i Boden) samt att de ca 5 brev som skrivits daterats mellan 1918 och början av 1919. De ska ha träffats på dans i Bodens omnejd. Soldatens frierier ger dock inte önskvärt resultat eftersom min ana gifter sig med en annan man några år senare.  
 
Förutom metoden att bläddra genom stamkorten för 1918/1919 som förstås blir tidskrävande funderar jag på om det finns uppgifter om vilka inskrivningsnummer som 3:e kompaniet I19 i Boden upptog denna tidsperiod, vilket skulle kunna avgränsa sökandet eftersom stamkorten är sorterade på inskrivningsnummer.
 
Har du någon kunskap om sådan information går att anskaffa någonstans?
 
Min målsättning är alltså att ta reda på vem denna soldat var, var han kom ifrån och vem han sen gifte sig med osv.
 
Vänligen,
Jonas

2015-10-17, 14:24
Svar #3

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Inskrivningsnumren har formatet LLL RRR/ÅÅ där LLL är löpnumret i inskrivningsrullan, RRR är rullföringsområdet och ÅÅ är årtalet då inskrivningen skedde.
Vad som styrde rullföringsområdet och därmed inskrivningsområdet var den bostadsort där den värnpliktige bodde när han mönstrades. Alla inom samma rullföringsområde / inskrivningsområde som mönstrades ett visst år har en löpnummerserie i rullan som börjar på 1 och sen går sen uppåt beroende på hur många som mönstrades i ett visst rullföringsområde detta år.  
Norrbottens inskrivningsområde bestod av 3 rullföringsområden: Piteå rullföringsområde (72), Bodens rullföringsområde (73) och Kalix rullföringsområde (74).
Eftersom du inte vet hans bostadsort kan han ha haft rullföringsområdesnummer 72, 73 eller 74 förutsatt att han var bosatt i Norrbotten vid mönstringstillfället. Men han kan ju även ha bott i Västerbotten och ändå tilldelats Norrbottens regemente, I19 och då har han ju någon av de rullföringsområdesnummer som fanns där (69 - 71).
 
Så, när en person skrevs in som värnpliktig fick han ett inskrivningsnummer som utgick utifrån var han bodde vid inskrivningen och inte utifrån det förband där han gjorde sin värnplikt.
Förutsatt att din person mönstrades 1918 och var bosatt inom Bodens rullföringsområde vid mönstringen fick han ett inskrivningsnummer enligt följande LLL 73/18 oberoende var han sen gjorde sin värnplikt.
Du kan mao inte utgå från uppgiften att han gjorde sin värnplikt vis 3:e kompaniet vid I19 för att få reda på vilka inskrivningsnummer som användes för de värnpliktiga vid detta kompani. De hade helt enkelt olika inskrivningsnummer beroende på var de bodde när de mönstrade. /Hans

2015-10-17, 16:38
Svar #4

Utloggad Jonas Öhlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 02:09
    • Visa profil
Jag upphör aldrig att förvånas över hur mycket kunskap detta forum kan ge. Tack igen Hans!
 
Tolkar jag dig rätt om mönstringen var så geografiskt styrd att man enbart kunde mönstras på till I19 om man kom från Norr- eller Västerbotten?  Och att jag således bör kunna avgränsa mitt sökande till rullföringsområdena 69-71? Det var inte möjligt för någon född i Skåne att hamna på I19 i Boden?
 
Jag ska gå igenom breven en ytterligare gång och se om någon mer detalj kan gå att utbringa så som en indikation på hur länge han kan ha tjänstgjort eller någon annan geografisk plats som kan hjälpa sökandet. Men har en sista fundering så länge:  
Var mönstringen, eller snarare tiden i det militära så begränsad som den var på 80 och 90-talet, dvs att man som påmönstrad soldat tjänstgjorde upp till 21 månader eller liknande (fältjägare). Jag funderar om det kan vara så att denne soldat 1918 redan hade tjänstgjort flera år och därför inte nödvändigtvis har tagits upp i 1918 års stamkort utan tidigare? Eller kunde man inte tjänstgöra längre än c:a 2 år under denna tidsperiod? Är det så att soldaterna enbart fastar i rullorna de år de mönstrar på eller avregistreras?
 
Vänligen,
Jonas

2015-10-18, 10:01
Svar #5

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Om en person gjorde sin värnplikt vid Norrbottens regemente i Boden år 1918 är det högst sannolikt att han också kom från Norrbottens län. Det var mycket vanligt att inskrivningsmyndigheten placerade en värnpliktig vid ett regemente inom det egna inskrivningsområdet, i detta fall inom Norrbottens inskrivningsområde.  
Detta utesluter dock inte att han skulle kunna komma från ett intilliggande län, exempelvis Västerbottens län eller från ett län ännu längre söderut.
 
Vad gäller tjänstgöringstidens längd så har den naturligtvis varierat genom tiderna men också beroende på typ av tjänstgöring som den värnpliktige togs ut för. Den allmänna värnplikten infördes 1901 och den tjänstgöringstid man då beslutade var 240 dagar. Under de första åren, 1902 - 1907, användes dock en kortare utbildningstid. Först 1908 förlängdes tiden till de stipulerade 240 dagarna. År 1914, inför första världskriget, utökades övningstiden till 340 dagar (250 dagars grundutbildning plus 3 x 30 dagars repetitionsövningar) för infanteriet.
Så, din person bör ha gjort en värnpliktstjänstgöring på totalt 340 dagar.
 
Stamkorten var individuella registerkort för varje värnpliktig så detta stamkort följde den värnpliktige under hela värnpliktstiden tills han avregistrerades vid 47-års ålder. Här antecknades när han gjorde grundutbildningen samt repetitionsövningarna. Så det fanns bara ett kort per värnpliktig där löpande anteckningar gjordes under hela hans  värnpliktstid. /Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna