ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Franska dragonregementet  (läst 1299 gånger)

2013-09-18, 14:00
läst 1299 gånger

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
I boken Adelssöners Fostran fremkommer på sido 102 och 103 i brev skrevet 5. mars 1786 fra Peter Moberg at en Piper var Lieut: vid Regim:t d'Alsace og det samme var baron Fleming.
En Bilang var også nevnt som tjensgjorde vid Regim:t de Deuxponts
Kan det finnes noe dokumentasjon som sier hvem denne Piper var? Trolig Carl Claes Piper f. 1770?
Kan det finnes info om nevnte regimente i Kerigsarkivet eller på annet hold?

2013-09-18, 16:36
Svar #1

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Regiment d'Alsace var ett värvat fransk infanteriregemente: http://fr.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9giment_d%27Alsace
 
Det var mycket vanligt på 16- och 1700-talen att svenska officerare sökte sig utomlands för att genom tjänstgöring i främmande arméer vidareutbilda sig.

2013-09-18, 20:07
Svar #2

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Interessant! Det var vel du som opplyste om bokenAdelssöners Oppfostran och jag har den nu på mit skrivbord. Informanten(Guvernør) til baron Gustaf Erik Ruuth skrev et brev N.46 datert i Colmar den 20. mai 1786. Han omtaler M:r Pfeffels Academie militaire i Colmar. Jag siterer noe: Herr Baronen vedt at der äro 3:ne Grefvar Piperoch 2 :ne Bar: Taube: Jag hadde den glädjen at höra dessa unga Herrar ganska mycket berömmas af H:r Pfeffel.som försäkrade mig at de ej ännu fortjänt en enda reprimande. Etter kl. 6 då deras gjöremål voro förbi , kommo vårea Svenskar at hämta Baron Gustaf Ruuth med ig på en prommenade til deres trägård och manege. Sedan hafva de varit en stund hos oss. De tycka at de äro i nog mycket tvång, men at de därjämte få god undervisning. Hvad jag skattar de ynglingarna lyckliga!och hvad jag höaktar Pfeffel!
 
På et sätt så er det et gjennombrudd for meg å kunne forstå hvor grevene Piper var i august/september i 1787. Kan det finnes(hittas) arkiv i Colmar som kan bekrefte om de ochså var der i august/september i 1787?
Den yngste grev Erik Piper ble født i 1773 så han var rett ung men han var tilsammen med sine två eldre brödre?
 
Min anmor som ble födt oäkta i Karlshamn den 28, mai 1788 fortalte at hon var grev Pipers dotter. Det heller nå mer i riktningen av baron Gustaf Erik Ruuths's dotter. Han kom til Karlskrona ca. 12. juli 1787 sammen med Peter Moberg och reiste trolig kort etter til sin familie i Stockholm. Min anmor ble döpt Maria Charlotta.
Halvsystror til baron Gustaf Erik Ruuth ble döpt Ebba Maria f.8.2.1786 och Elisabeth Charlotta f.26.4.1787.

2013-09-18, 20:30
Svar #3

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Pfeffels Academie militaire är välkänd och behandlad av åtskilliga forskare, däribland mannen bakom den här bloggen: http://www.histoires-alsace.com/

2013-09-18, 21:48
Svar #4

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Jeg kan ikke mer enn to ord fransk. Tycker du jag kan skrive på engelsk?

2013-09-19, 18:21
Svar #5

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det är väl bara att prova. Antagligen kan han åtminstone läsa engelska.

2013-09-20, 23:06
Svar #6

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Jag har redan skickat en email på engelsk så vi får se. Dersom jag ikke mottar svar må jag söke hjälp til å skrive noen linjor fransk.
Har du interesse av å lese et brev som baronen Gustaf Erik Ruuth skrev i mars 1787 da han var i Genova til en okänd venn som jag kan sende deg på mail?

2013-10-12, 17:58
Svar #7

Utloggad Hans Petter Engh

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 969
  • Senast inloggad: 2023-11-22, 17:24
    • Visa profil
Jag har sendt emailer til Gabriel Braeuner på engelsk og fransk men har ikke mottatt svar?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna