ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Meijerfelts dragonregemente  (läst 1280 gånger)

2004-02-03, 23:10
läst 1280 gånger

Eva Leksell

Var i Sverige fanns Meijerfelts dragonregemente i början av 1700-talet? Eller kanske är frågan i stället varifrån det rekryterade sina mannar. Och är det någon som vet om det finns rullor bevarade? Jag försöker nämligen spåra en som enligt Lewenhaupts Karl XII:s officerare var kornett där 1707, löjtnant 1709 och sedan fången efter slaget vid Poltava (han kom så småningom tillbaka till Sverige).

2004-02-04, 00:13
Svar #1

Bengt Nilsson

Det var ett värvat regemente som sattes upp i Polen 1704. Befälet förefaller ha bestått av både svenskar, tyskar, balter o.s.v. Krigsarkivet är väl det logiska stället att börja, även om det nog kan finnas något även på RA. Meijerfelts egna papper finns bland annat vid Uppsala UB, men jag vet inte hur det är med regementshandlingar.

2004-02-04, 09:07
Svar #2

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 520
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 14:22
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
För värvade förband finns som regel GMR enbart bevarade för förband som varit stationerade i Sverige/Finland samt i Svenska Pommern. För temporära förband som sattes upp utomlands under Det stora nordiska finns tyvärr inte så mycket bevarat. Men pröva med KrA.
Meijerfelts dragonregemente blev fånget efter Poltava 1709 och återuppsattes ej.  
Hans Högman

2004-02-04, 20:52
Svar #3

Eva Leksell

Tack för hjälpen. Tyvärr är väl chansen att det ska finnas något arkivmaterial som är användbart för mig rätt liten, när regementet hade så kort livslängd och inte fanns i Sverige.  
 
Löjtnanten jag skrev om hade ett polskt efternamn, men samma namn fanns faktiskt i Stockholm vid denna tid. Lewenhaupt skriver att han till följd av sjukdom stannade i Ryssland och hemkom ej förrän 1735. Jag tolkade ordet hemkom som att han faktiskt var från Sverige (men hur kunde Lewenhaupt veta det?).
 
Det får kanske bli en tur till Krigsarkivet någon gång framöver.

2004-02-05, 10:20
Svar #4

Bengt Nilsson

Du kan ju också undersöka de källor Lewenhaupt anger. Samt höra med Uppsala UB om det balnd Meijerfelts handlingar också finns något rörande regementet.

2004-02-05, 22:17
Svar #5

Eva Leksell

Den enda källa Lewenhaupt anger för honom är Riksens ständers kontors lönelikvidationer, Riksarkivet. Låter inte som om det kan ge mig vad jag är ute efter, nämligen hans härkomst och ålder. Meijerfelts handlingar låter för avancerat att ge sig in i för att söka sådana banala uppgifter.
 
Nej, jag ger nog upp den här gubben för tillfället, han är inte så viktig egentligen. Men stort tack för din vänlighet.

2004-02-08, 22:21
Svar #6

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Hej Eva!
I handlingar som rör resande mellan Stralsund och Ystad nämns att ganska många som kom hem efter Stora nordiska kriget reste med postjakten denna väg. En officer som reser hem med postjakten (även 1735) kan möjligen finnas nämnd i någon av de handlingar/arkiv som vi kommer att gå igenom framöver vid G-gruppens kartläggning av resande 1683-1860 Ystad/Stralsund. - Ett namn så kan saken måhända bevakas.
Mvh /Gunnar Ståhl

2004-02-09, 18:48
Svar #7

Eva Leksell

Ett sådant erbjudandet kan jag ju inte motstå. Kornetten, sedan löjtnanten hette Christian Kiewitz. I Karl XII:s officerare står också att han hade en son Johan Fredrik, underofficer vid Livgardet.
 
I Maria församling i Stockholm fanns från åtminstone 1749 en Johan Fredrik Kievitz, som sannolikt är denne son. Han kallas vid vigseln inspektor, sedan rysk tolk när barnen döptes i samma församling.
 
I Katarina församling fanns från 1690-talet och framåt en möllare Göran Hansson Kivitz (Kevitz), i nästa generation Kievitz, slutligen Chiewitz. Den släkten lär ursprungligen ha kommit från Polen till Sverige. Vad jag försöker se är om det kan handla om samma släkt.

2004-02-10, 21:35
Svar #8

Eva Leksell

G-gruppens kartläggning av resande Stralsund-Ystad låter intressant. I vilken form kommer resultatet att publiceras? På nätet, kanske?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna