ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: 01) Allmänt  (läst 1271 gånger)

2008-08-22, 19:08
läst 1271 gånger

Utloggad Maud Bäckman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2019-10-13, 08:58
    • Visa profil
Hej!
 
Min farmors pappa var från 1890 till 1893 Livgardist vid Svea Livgarde. Han var väldigt avskydd i min släkt för att han övergav fru och 7 barn, därför finns det inga bilder på honom. Jag undrar om någon vet om Svea Livgarde har fotosamlingar bevarade? Fotades alla gardister? Detta är min sista chans att hitta en bild på honom.
 
Mvh Maud

2015-07-29, 22:40
Svar #1

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
God afton!  
Jag undrar om alla soldater fick sig ett namn tilldelat? I mitt fall är det namnet Callenius, som förekommer i Svea livgarde. Det låter inte direkt som ett soldatnamn, men bör väl vara ett sådant.  
Jag har en ana Anders Kalenius, som jag inte kan följa vidare. det sägs att han kommer från Roslagen.  
Anteckningen i GMR: 1768 Svea livgarde, Jacob Creutz Compagnie d.28 Maij  No 97 Anders Kallenius/Roslagen Anwärfd för Chefs Räkn. Recpitulerat den 15 Jan.1767 på 9 år  ålder 23  Tj-år 4 1/6 ogift  Handt=wärk Sadelmak. recruterad 23/3 1764.  
Kan någon upplysa mig om hur jag eventuellt kan ta mig vidare?

2015-07-30, 15:26
Svar #2

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Callenius, -ius är ju oftast lat präständelser.  
 
Finns en Andreas Laurentii Callenius/ Andreas Laurentius Callenius. Kyrkoherde i Amne härad. F: ca  1630 i Västergötland, student i Uppsala, Rektor i Mariestads trivialskola 1664,prästvigd 1669, gift i Amnehärad 1670, d: 1681, Amne härad gift m Maria Noreen F. 1635 Nor, d: 1703, dotter till Matthias Erlandi Norenius och Brita Forsæa. Flera prästsläkter...
 
Amnehärad-Lyrestads pastorat är ett pastorat i Vadsbo kontrakt i Skara stift i Svenska kyrkan.
 
Inga uppgifter om barn. Verkar finnas många i Sverige o Finland med namnet i olika varianter.

2015-07-31, 11:18
Svar #3

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Tack Mikael,  
Det är ju rimligt att denna namnform även finns i prästsläkter. Det gör inte saken enklare. Kärnfrågan förblir ifall detta trots allt var ett tilldelat namn. Jag känner till att namnet på senare tid även finns i Finland, men även under den aktuella tiden, som Du skriver i olika varianter.

2015-07-31, 14:53
Svar #4

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Med kännedom om ett flertal soldater/ officerare ser jag inte som stor möjlighet att en soldat ska kunna tilldelas ett tidigare prästnamn. Dock se nedan Ganska ofta är också de äldsta soldatnamnen officersnamn från soldatens regemente... Kan alltså vara en möjlighet att namnet är ärvt trots allt (från en tidigare officer).
 
Ur Wikipedia: Det fanns flera typer av soldatnamn. Det kunde vara adjektiv som uttryckte en egenskap som ansågs fördelaktig för en soldat såsom (Rask, Villig, Frisk) eller substantiv med militäranknytning såsom (Dolk, Lantz, Sköld) eller naturanknytning såsom (Björk, Ask, Berg, Grahn). Ibland kunde också namn härledas ur ortsnamnet på den rote som soldaten var anställd av, till exempel Bönfält (från Bön), Fjällman (från Fjäll), Bäck (från Marbäck), Räv (från Rävsvad) och Holm (från Holm). Ganska ofta är också de äldsta soldatnamnen officersnamn från soldatens regemente.Även om soldatnamn oftast var av den typ som beskrivs ovan och endast bestod av ett led (för att underlätta ordergivning) förekom även mer komplicerade varianter. Det var heller inte helt sällsynt att efterled som idag mest associeras med adliga efternamn användes, exempelvis -hjelm, -sköld och -swärd.
 
Ur http://wiki.genealogi.se/index.php/Soldatnamn: Det var kompanichefen som tilldelade soldaten ett soldatnamn. Urvalet var godtyckligt och berodde ofta på vilket humör kompanichefen var på. Var han på ett skämtsamt humör, kunde soldaten få heta Fyllhund, Skåpråtta, Drucken, Flatterskalle, Frusen, Gammelstöt eller Näsvis[2], men ofta anspelade namnet på den enskilda rotens eller hembyns namn, t ex Kjäll från Källtorp, Häll från Hälla, Lake från Laknäs, Biskop från Biskopsbyn, osv.  
 
Dåtidens soldatjargonger ledde säkert till de mer krigiska anspelningarna som präglade många soldatnamn: Hjelm, Granat, Klinga, Modig, Svärd och Sköld är typiska exempel på sådana. Men namnen kunde också anspela på karaktärer, t ex Rask, Sträng, Stor, Liten, Courage, Fager, etc. Naturnamn var inte ovanliga: Falk, Orre, Ekorre, Lärka, Duva, Lo, Lejon, Tiger, från djurriket, och Löv, Eng, Ek, Flinta, Sik och Törn, från andra delar av naturen.
 
 
Var sin man i tjämnst 1745-68? Ur http://www.tacitus.nu/karoliner/armeer/sverige/livgardet1.htm: Större delen av Livgardet deltog i såväl det ryska kriget 1741-43 som det pommerska kriget 1757-62 men var inte inblandat i några större krigshandlingar. En viktigare händelse var i stället Livgardets inblandning i ett planerat kuppförsök 1756 som dock avslöjades och resulterade i att regementschefen tvingades gå i pension.
 
De organisatoriska förändringarna blev större under den gustavianska tiden, men dessa och de senare behandlas inte här. Värt att nämna är dock att regementet döptes om till Svea Livgarde år 1792.
 
...Livgardet ett av de få riktigt nationella regementena som hämtade sina rekryter från hela Sverige. Livgardet bestod dock nästan uteslutande av etniska svenskar. De livgardister som var bördiga från Finland var till exempel helt koncentrerade till de svensktalande landskapen. Och trots den starkt nationella karaktären kan Livgardets egentliga upptagningsområde sägas vara Svealand och Östergötland varifrån ungefär 75 % av rekryterna kom ifrån. Antalet stockholmare i rullorna var stort men då de flesta svenskar bodde på landsbygden vid denna tid var deras andel inte högre än 9 %.

2015-08-02, 12:18
Svar #5

Utloggad Sten-Hermann Schmidt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2017-12-19, 15:09
    • Visa profil
Tack igen Mikael för denna sammanfattning, som belyser en hel del av problematiken. Jag kan bara nämna, att vid genomgång av rullor i mitten och senare delen av 1700-talet ett notabelt antal av soldaterna i livgardet även kom från Tyskland och inte enbart från de svenska besittningarna, en del var till och med katoliker.

2015-08-02, 16:05
Svar #6

Utloggad Mikael Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 227
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 20:30
    • Visa profil
Rätt, utdraget beskrev regementets sammansättning på Karl XII tid. Innan dess var det som du säger riktigt många från Tyskland. Säkert var vissa med även under hans tid som du också säger.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna