ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Holmberg, Anders  (läst 587 gånger)

2014-11-05, 13:21
läst 587 gånger

Utloggad Alex Nordström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2015-01-24, 09:34
    • Visa profil
Hej,  Söker information om livgardisten Anders Holmberg, enligt uppgift jag fått från min morfars släktutredning, född 1749 i Stockholm (inga andra uppgifter eller datum att gå på). Gift med Brita vars efternman är okänt. Hon arbetade som silkesvinderska.   Anders ska ha fått minst en son, Joseph Andersson Holmberg, född 21/6, 1787 i Stockholm. Joseph gifte sig senare med Helena Catharina Grönholm och flyttade från Stockholm till Åbo i Finland.  Är det lämpligt att besöka Stockholms rikarkiv eller skaffa ett SVAR abbonemang och leta uppgifter?  Mvh,  Alex Nordström

2014-11-11, 20:00
Svar #1

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 416
  • Senast inloggad: 2024-01-11, 10:51
    • Visa profil
    • www.dis.se
@Alex
Jag tycker bättre om Digital Arkiv för de har fotograferade bilder av kyrkböckerna. Lättare att läsa. I ditt fall har du ju i alla fall ett säkert namn och födelsedatum så det borde inte vara så svårt att finna Josef, det blir några församlingar att leta i med det fixar du på en kväll.
Jag kolla upp Josef i Finland på http://hiski.genealogia.fi/hiski/5ntlt4?se och han finns med. Det kan också vara värt att kolla på http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index_sve.htm om det finns några mer kompletterande uppgift om honom där.
Skannade också på nätet men fann tyvärr inga säkra uppgifter om Anders.
 
Lycka till Åke

2015-01-24, 09:34
Svar #2

Utloggad Alex Nordström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2015-01-24, 09:34
    • Visa profil
Hej Åke,
 
Tack så mycket för tipsen. Har gjort en vända till riksarkivet och krigsarkivet och hittat lite mer information. Han var enligt uppgifter jag fann brandvakt och hörde tillsammans med sin fru Brita (Silkesvinderska) Svea Livgarde Södra Bataljon.
Fortsätter med spåren som leder till Finland.
 
Mvh,
 
Alex

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna