ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Viborgs fördubblings infanteriregemente 1703-1709  (läst 869 gånger)

2012-02-01, 23:57
läst 869 gånger

Utloggad Margareta Sollenberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2012-04-01, 18:53
    • Visa profil
Söker så mycket information som går om detta regemente under perioden 1703-1709 och mer specifikt för Kapten Jacob Bilangs kompani och Kapten Johan Hästeskos kompani i Johan Stiernschantz bataljon. Hur sattes regementet respektive kompanierna upp, hur rekryterades officerarna, varifrån o.s.v. Jag är inte helt klar över detta regementes status, men det ter sig inte som ett ”reservregemente” av typen 3-,4-, och 5-männingsregementena utan mer som ytterligare ett ordinarie regemente när det ordinarie Viborgs infanteriregemente befann sig i Livland. Stämmer det? Uppsatt 1703 för gränsförsvar? Vilket ursprung hade officerarna vid regementet och hur mycket kan jag anta om en av dem från vad jag vet om de andra? Rekryterades officerarna från samma platser och var det i så fall socknarna som kompaniet tog soldater ifrån?  
 
Jag har en anfader vid detta regemente som jag försöker ta reda på ursprunget hos: Mikael Sollenberg. Lewenhaupt anger att han kom i krigstjänst 1703. För perioden 1703-1706 framgår inte regementet, men han återfinns vid Viborgs fördubblingsregemente 1707, vilket är det första år för vilket jag hittar regementet i ”Rullor 1620-1723”. Han är då furir under Kapten Jacob Bilang och avancerar till förare juli 1707. Flyttar då över till Johan Hästeskos kompani. Några av dessa officerare flyttar sedan tillsammans med Mikael Sollenberg över till Salbergs kompani i Västmanlands regemente 1709 där han avancerar vidare och får avsked ”med kaptens karaktär” 1719.
 
Kan jag med ledning av övriga officerare/underofficerare dra några slutsatser om Mikaels ursprung och hur han hamnade i dessa kompanier?  
 
I Bilangs kompani finns officerare där många är adel med tysk eller livländsk koppling (tysk-baltisk) som det går att hitta mycket information om:
 
Kapten Jacob Bilang
Löjtnant Johan Lorents Buschenfelt
Fänrik Johan Jacob Bilang (son till kaptenen)
Fältväbel Carl Jacob Saxe
Sergeant Ivar Ivarsson
Förare Olof Sulahaa (?)
Furir Michael Sollenberg
Rustmästare Henrik Otto von Köhler
 
I Hästeskos kompani finns följande officerare:  
Kapten Ernst Johan Hästesko
Löjtnant Henrik Johan von Knorring
Fänrik Jurgen Grumleur (Georg Groumelier i rullor för Västmanlands regemente)
Fältväbel Carl Hästesko (son till kaptenen)
Sergeant Matthias Backman
Förare Michael Sollenberg
 
Mikael själv har en livländsk koppling (anges ha förlorat egendom i Livland) och Sollenberg skulle kunna vara tyskt eller en omskrivning av ett tyskt namn. Han gifter sig med en finsk adelsdam Christina Husgafvel från Veckelax före 1710 då de får sitt första barn. Hennes bror (eller farbror) Gabriel Husgafvel och Mikael flyttar samtidigt till Västmanlands regemente och familjerna bosätter sig på soldatboställen i Uppland. När Christina dör gifter han sig med soldatänkan och adelsdamen Anna Helena Trafvenfelt som tidigare varit gift med en tysk officerare i svensk tjänst vid namn Walter.  
 
Jag är alltså intresserad av perioden 1703 till 1709 och då finns fördubblingsregementet endast i ”Rullor 1620-1723” för året 1707 så det finns inte mycket att gå på. Generalmönsterrullor och meritförteckningar har jag kollat, inklusive det som står om honom i Västmanlands regemente. Finns det annan militär dokumentation att kolla upp? Finns det något skrivet om regementet?
 
Ytterligt tacksam för all hjälp jag kan få.
Mvh,
Margareta Sollenberg

2012-02-02, 23:17
Svar #1

Utloggad Lars Edmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 267
  • Senast inloggad: 2015-11-17, 22:59
    • Visa profil
    • genedmark.se/genealogicy.html
Hej Margareta
 
Har ingen speciell hjälp att ge dig om din ana men jag antar att du läst om Västmanlands regemente här http://www.algonet.se/~hogman/regementen_lnf.htm#Västmanlands regemente
 
Mvh
Lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna