ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hwippa, Mårten Olofsson  (läst 774 gånger)

2014-02-07, 22:10
läst 774 gånger

Utloggad Elisabeth Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2017-11-15, 23:05
    • Visa profil
Hej,
 
Jag håller på att följa upp min ana Mårten Olofsson Hwippa från Burträsk som var soldat vid Västerbottens regemente och Lövångers kompani 1748-74.
Jag hittar honom i GMR så länge han är hemmavid och även i Pommern 1761.  
Han skall även ha varit i Pommern vid mönstringar 1759 och 1760, men hur hittar jag igen dessa rullor?  
Har gått igenom det jag hittar digitaliserat för regementet under den aktuella tiden, men jag antar att det är i någon annan samling (som antagligen inte är digitaliserat) som jag behöver söka.  
Alla förslag hur jag lättare hittar fram till dessa rullor från tiden i Pommern mottages tacksamt.
 
Hälsningar,
/Elisabeth

2014-02-08, 11:31
Svar #1

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Om förvaringsplats inte skulle framgå av de större regementshistoriska verken (såsom Kungl. Västerbottens regementes krigshistoria av Bergenstråhle) så skulle man kunna tänka sig att sådana rullor kan ingå i regementets arkiv (Krigsarkivet) eller kanske i länsstyrelsens arkiv. I Krigsarkivet finns också en stor samling kallad Krigshandlingar, pommerska kriget. Ibland kan rullor vara bevarade i gårds-, person- eller släktarkiv. För pommerska kriget skulle man väl kanske också kunna tänka sig att handlingar ingår i arkiv efter den dåtida svenska provinsförvaltningen.  
 
Men, som sagt, lämpligast är väl att först undersöka den litteratur som finns om regementets historia.

2014-02-08, 13:23
Svar #2

Utloggad Elisabeth Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 185
  • Senast inloggad: 2017-11-15, 23:05
    • Visa profil
Tack för hjälpen Bengt. Jag ska genast beställa Bergenstråhles bok på fjärrlån och se om jag kan hitta något spår om förvaringsplatsen.

2014-12-23, 09:55
Svar #3

Utloggad Christer Edenfjord

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:47
    • Visa profil
Hej Elisabeth,
stötte på Ditt inlägg om Mårten idag, och antar att Du sedan länge fått svar, men ändå.
Mårten Olofsson Wippa (som f ö är min mm ff fm f:s bror)var med på samtliga mönstringar i Pommern 17590212,17591120,17601114 och 17611215. Han har nr 146 i Palmstruchs kompani och råkar tydligen inte ut för något anmärkningsvärt. Samma sak med hans yngre bror Lars Nr 147 Frisk i samma kompani.
 
Du kan följa Lövångers kompani i rullorna för Capitain Palmstruchs, Capitain Hinricii och till viss del i Öfwerste Lieutenantens kompanirullor under krigsåren.
 
Rullorna tillsammans med Bergenstråhles krigshistoria, Teofron Säves Sveriges deltagande i sjuåriga kriget åren 1757-1762 och Försök till en Historia öfver det förra Pommerska Kriget: 1757 - 1762 av Gustaf von Schantz ger tillsammans en bra och ibland riktigt levande bild av vad Västerbottningarna fick genomlida dessa år.
 
Med vänlig hälsning,
//Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna