ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-11-17  (läst 3098 gånger)

2000-05-20, 02:10
läst 3098 gånger

Lasse Nilsson

Helt rätt. Koopvaardij betyder helt enkelt 'köpfärd' som man nästan kan gissa sig till.

2000-05-24, 17:27
Svar #1

Claes Bernes

Kofferdibåtsmännen har varit på tapeten tidigare i den här diskussionen - se t.ex. mina två inlägg den 30 december 1998. Sedan dess har jag också skrivit en del om kofferdibåtsmän och annan sjömilitär personal på min hemsida, och här saxar jag några rader därifrån:
 
Systemet med indelta båtsmän var en garanti för kvantitet men knappast för kvalitet: Flottan kunde i praktiken inte ställa några krav på sjöerfarenhet hos nyantagna båtsmän. Många av dem var bondpojkar som på sin höjd hade rott omkring i flatekan på viken därhemma. Tjänstgöringen i flottan gav dem naturligtvis sjövana efterhand, men någon mer formell utbildning förekom inte. Såväl på varv och flottstationer som ombord på örlogsfartygen sattes båtsmännen in i slit- och släparbete av diverse olika slag, men det handlade hela tiden om tämligen okvalificerade uppgifter. Vid kanoner, ankarspel, pumpar och i en rad andra sammanhang där vi i dag använder motorer och hydraulik utnyttjades ännu långt in på 1800-talet muskelkraften hos horder av båtsmän.  
 
Men örlogsfartygen hade också behov av mer erfaret folk. Genom värvning (förhyrning) anställde örlogsflottan därför sjömän som tjänstgjort på kofferdifartyg (dvs. handelsfartyg). De fick lön året runt av flottan men behövde bara tjänstgöra där sex månader om året - övrig tid var de fria att fortsätta med kofferdisjöfart. Dessa s.k. kofferdibåtsmän eller kofferdikarlar (förr användes stavningen coopvaerdiekarlar eller någon variant därav) organiserades med början år 1685 i förband förlagda i Karlskrona. Ursprungligen bildades tre fristående kompanier, som dock snart slogs samman till ett kofferdibåtsmansregemente.  
 
Kofferdikarlarnas arbete ombord på örlogsfartygen bedrevs huvudsakligen till väders uppe i riggen - från de vanliga båtsmännens släparbete var de befriade. De arbets- och lönevillkor som flottan erbjöd tycks ha uppfattats som så förmånliga att praktiskt taget allt civilt sjöfolk i Karlskronatrakten på detta sätt övergick till att bli flottister på deltid: Yrkesbeteckningen sjöman är påfallande ovanlig i 1700-talets mantalslängder och kyrkböcker från Karlskrona, medan kofferdikarlarna är desto fler.  
 
För eftervärlden har ordet kofferdikarl ofta vållat förvirring och missförstånd. På det nya marinmuseet i Karlskrona finns exempelvis en plansch över besättningen på ett större linjeskepp, där fartygets kofferdikarlar återges som välmående och välklädda borgare, fjärran från varje tanke på att klänga omkring uppe i riggen. Tydligen är det någon som har tolkat kofferdikarl som handelsman.  
 
Det kan också nämnas att örlogsflottan på sin tid använde benämningen kofferdimatroser för rent civila sjömän för att skilja dem från de egna kofferdikarlarna (kofferdibåtsmännen). Civila fartygsskeppare kallades på motsvarande sätt kofferdiskeppare.

2000-06-02, 16:20
Svar #2

Stefan Jansson

Hej!
Är det någon som har uppgifter om Ord. Chronobåtsmannen Sven Andersson-Mild gift 1792 i Lohärad församling Uppland.
 
Mvh Stefan Jansson

2000-06-03, 19:49
Svar #3

Solveig Johansson

Hej Stefan
Här är uppgifter om Sven Mild
Båtsman  i Norra Roslags 2:a, Socken Lohärad
Rote Hållsta nr 125
Sven MILD Andersson Hammar  
F 1771-12-15 Edsbro
Far Anders Svensson Skräddare
Mor Greta Hansdotter
Ant 1789  
Hustru Karin Jansdr F 1765  
 Vigd 1792-04-22 Lohärad
Barn  
Catharina F 1793-05-22 Lohärad
Margareta F 1793-05-22 Lohärad
Anm Fördubblingsman 1788 ord. 1789
Tidigare namn Hammar
Soldatregistret Uppland
Solveig Johansson

2000-06-04, 22:02
Svar #4

Stefan Jansson

Hej Solveig!
 
Ett hjärtligt tack för uppgifterna om Sven MILD Andersson.
 
Mvh Stefan

2000-07-07, 14:30
Svar #5

Utloggad Bo Jadeberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 18:14
    • Visa profil
Söker uppgifter om Johannes Person Apel, född 1794 i Nottebäck sn Kronobergs län.Antagen som båtsman 1810 i Ronneby,får avsked året efter.Vistas sedan i Söderåkra fram till 1814,återkommer till Nottebäck samma år.Står då antecknad som halt och oförmögen till arbete. Vad hade hänt med honom? Tacksam för upplysningar. Mvh Bosse.

2000-07-07, 16:53
Svar #6

Utloggad Eva Lagergren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2009-06-21, 23:14
    • Visa profil
    • www.svensk-art.se/evalagergren.htm
Hej!
Jag har en Per August Håkansson född 1857 20 eller 30 nov i Arby Småland. Hans far lär ha hetat båtsman Håkan Stång gift med Carolina Gummesdotter boende i Ålebo Småland. Är det någon som vet något om båtsman Håkan Stång???

2000-07-10, 20:51
Svar #7

Utloggad Mikael Lejdeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2020-01-06, 00:32
    • Visa profil
Hej, Bo!
Jag skulle gissa att din Bm Apel har skadat sig ombord på något skepp, kanske fallit ned på däck och blivit halt. Om han skadat sig i tjänsten borde han ha fått något slags underhåll, i alla fall under en tid. Detta material finns på Krigsarkivet.
 
Mvh
Mikael Lejdeby

2000-07-15, 23:19
Svar #8

Utloggad Jaina Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 159
  • Senast inloggad: 2023-03-17, 12:34
    • Visa profil
Har någon träffat på Båtsman Måns Kusk (St.Peders fs. Älvsborg)? Han var gift med Christina Andreasdotter f. c 1795. De hade bl.a. en dotter Sara f.1823. Skulle vilja veta Måns faders namn om möjligt.

2000-08-03, 16:07
Svar #9

Anneli Nåhdin

Hej!
Jag har forskat lite på min svärfars sida och kommit på en båtsman Bengt Stare från Ukna socken. Min fråga är egentligen vad var båtsmännens arbetsuppgifter och ansvarsområden?
Svara gärna här eller skicka mig ett mail. Tack på förhand!

2000-08-04, 09:19
Svar #10

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Hej Anneli,
 
Båtsmän var personal i indelningsverket som tillhörde örlogsflottan men även skärgårdsflottan mellan 1756 och 1823. I stort fungerade båtsmanshållet på samma sätt som det ständiga knekthållet i armén med rotebönder som rekryterade och underhöll en soldat (i detta fall båtsmän). Till skillnad från knekthållet fanns båtsmän även uppsatta i städerna.
I Blekinge och Södra Möre fanns även indelta båtsmän men de flesta båtsmän var roterade liksom knektarna.
 
Båtsmännen tjänstgjorde i land på örlogsstationerna med olika arbeten eller på skeppen under seglatser. Till sjöss bestod arbetet främst av sk släparbete. Detta var först och främst okvalificerade arbetsuppgifter då båtsmännen i regel saknade erfarenheter från sjölivet. Efterhand blev de mer erfarna och kallades då för befaren och kunde då få arbetsuppgifter som hade med själva seglandet att göra.
Örlogsfartygen hade dock behov av mer erfaret sjöfolk än vad båtsmännen i båtsmanshållet kunde bidra med. Därför anställde örlogsflottan genom värvning sjömän från handelsflottan, sk kofferdibåtsmän. De hade lön från flottan men behövde bara tjänstgöra i örlogsflottan under 6 månader per år. Under resten av tiden kunde de tjänstgöra ombord på handelsfartygen. Kofferdibåtsmännens arbetsuppgifter ombord var i regel till väders uppe i riggen. Däremot behövde de inte hålla på med de vanliga båtsmännens släparbete.
 
Mer information finns att läsa på min hemsida om båtsmanshållet: http://www.algonet.se/~hogman/slbatsman.htm
 
Hasse

2000-08-07, 12:14
Svar #11

Anneli Nåhdin

Hej Hasse!
Tack för ditt snabba svar!
Jag ska genast gå in på din hemsida och kolla!

2000-08-07, 17:36
Svar #12

Cristina Stomberg

Hej!
Jag skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig med en förklaring på vad en kronofördubblingsbåtsman hade för funktion, ställning etc. Skulle dessutom namnet Henrik Botvidsson Dubbel (1721-1759) troligtvis från Östgötakusten vara bekant skulle jag bli mycket tacksam!
Många tack på förhand!
Mvh
Cristina

2000-08-07, 21:21
Svar #13

Bror E Jönsson

Christina!Fördubblingsbåtsman kan sägas vara en reserv, son i fredstid fanns hemma oavlönad och som erhöll ordinarie BM ersättning under krigstid och fanns hemma i beredskap om det hände den ordinarie något( Dödsfall, fångenskap etc) Lägen då han skulle tjänstgöra direkt. Hälsningar
Bror E Jönsson
BMregistrerare i Blekinge

2000-08-07, 23:21
Svar #14

Utloggad Johnny Köhler

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2020-11-17, 17:24
    • Visa profil
Vad är en paradbåtsman?
Mvh
Johnny

2000-08-08, 21:17
Svar #15

Utloggad Tommy Östlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2012-08-31, 22:22
    • Visa profil
Hej Christina!
Henrik Dubbel är fördubblingsbåtsman på rote 104 Örtomta ägor, Östra Ny socken. I födelseboken 1750 och 1753 är han antecknad som båtsman, och i dödboken 1759 står han som avskedad båtsman.
Mvh Tommy

2000-08-11, 19:13
Svar #16

Claes Bernes

Hej Johnny,
 
Paradbåtsmannen tjänstgjorde gissningsvis på örlogsvarvet i Karlskrona. Båtsmän och annat arbetsfolk som inte var utkommenderade till sjöss eller till fasta arbetsuppgifter av annat slag samlades där varje morgon i den s.k. varvsparaden, varifrån de plockades ut till sysslor som var aktuella för dagen. Paradbåtsman är i så fall knappast en yrkesbenämning i egentlig mening, utan mer en beskrivning av hur båtsmannen ifråga tjänstgjorde just för tillfället.

2000-08-11, 22:48
Svar #17

Utloggad Johnny Köhler

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2020-11-17, 17:24
    • Visa profil
Hej Claes,
Tack för dina uppgifter.  
Båtsmannen i fråga hette Sillman och var från Bräkne-Hoby och vid tillfället 60 år. Uppgifterna förekommer i General Mönster-rullan 1868 för 4:e indelnings-Båttsmans-Kompaniet i Blekinge.
Johnny

2000-08-14, 21:49
Svar #18

Cristina Stomberg

Stort tack till Bror E. Jönsson och Tommy Östlund! - för den snabba hjälpen med mina frågor om min anfader Henrik Dubbel, kronofördubblingsbåtsman.
Jag antar att nästa steg är Krigsarkivet för att få veta mer om honom, men dock: vilket regemente bör han ha tillhört?  
Mvh
Cristina

2000-08-16, 14:06
Svar #19

Daniel Törner

Söker uppgifter om Henrik(Heindrich) Holm, född 25/1 1778 (okänt var) och död 6/5 1842 i Vårdinge. Han var båtsman, men jag vet inte var och hur länge. Han verkat ha Holm som båtsmansnamn, men varför får då hans son, som också blev båtsman, namnet Stening? Hans sonson får namnet Wipa som båtsman, men efter avsked så heter båda dessa Holm igen. Namnrutinerna verkar vara en aning förvirrande. Är Holm ett båtsmannanamn eller inte, och i så fall; varför Wipa och Stening?

2000-08-16, 22:01
Svar #20

Utloggad Tommy Östlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2012-08-31, 22:22
    • Visa profil
Hej Cristina!
Henrik Dubbel tillhörde Östergötlands Båtsmanskompani.
Mvh Tommy

2000-08-17, 18:02
Svar #21

Leif Andersson

Hej
 
Dagens fynd min släktforskning är en båtsman vid namn Remm (någongång stavat Rem).
Jag associerar till rem i betydelse typ livrem. Kan det finnas en annan betydelse förordet? (Det går inte att associera till ortens namn)
 
Hälsningar
 
Leif

2000-09-13, 19:40
Svar #22

Utloggad Johan Frohlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag söker information om båtsmannen Anders Stör!
När och var han är född och vem som var hans föräldrar?
Anders antogs som båtsman år 1776, vid en ålder av 22 år och fick avsked efter 31 år 1807. Anders Stör innehade torpet Hönebygget nr 90 i Mörrums sn (rote nr 178 i 3:dje Blekingska båtsmanskompaniet).
Hoppas någon har mer info att delge mig.
Johan F.

2000-09-17, 21:50
Svar #23

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Hej Johan!
Jag har tittat i rullan och kan se att båtsmannen heter Anders Jansson Stör. Rullan ger ingen information om födelseplats, vid den här tiden står det oftast bara landskap och inte ens det nämns här.
Du borde kanske flytta över diskussionen till Mörrum så ökar säkert möjligheten till svar. Hönebygget kallas också Rosenholm i en del längder.  
Husförhörslängd finns inte vid denna tid. I kommunionslängden 1805 - 1808 finns båtsman Anders Stör, hustrun och döttrarna Ingeborg och Christina. Samtliga är överstrukna vid mitten av 1807, ingen notering om vart de flyttat. Tidigare i längden finns en son Jöns, född c:a 1787 med notering bortflyttad till Mjällby någon gång under 1803 och en son Måns född c:a 1789. Dessutom nämns en dotter Johanna. I kommunionslängden 1788 finns också en dotter Inga och en gårdkvinna Sigrid.

2000-09-18, 21:56
Svar #24

Utloggad Johan Frohlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej och tack Leffe!!!
Denne Anders Stör var far till min ff, ff:s hustru som hette Inga Andersdotter. Hon var född på Rosenholm 1795 25/2.
I hfl Mörrum 1813-1819 finnes denne Anders Stör med hustru, dotter Inga och mågen Måns (min ff, ff) under gården/torpet Häftaryd 14. Anders avled 1818 1473. I denna hfl anges också att Anders skulle vara född i Jämshög år 1745 men jag har inte funnit honom där på angivet födelseår. Om Anders blev antagen som båtsman vid 22 års ålder år 1776 så skulle han vara född år 1754 och inte 1745. Kanske siffrorna blev omkastade då Anders flyttade in i Mörrums församling/socken.
Har Du någon aning om var Hönebygget nr 90/Rosenholm är beläget?
Tack och vänlig hälsning
Johan F.

2000-09-21, 18:33
Svar #25

Utloggad Leif Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 344
  • Senast inloggad: 2023-10-25, 18:33
    • Visa profil
Johan!
Hönebygget är i dag Mörrums golfklubb! Banan omfattar, tror jag, nästa all mark som hörde till Hönebygget eller Rosenholm.
Jämshög är som du kanske vet svårforskat, sätt in en fråga under Jämshög så kanske någon  kan hjälpa dig. Det finns också en möjlighet i båtsmansregistret för Blekinge.
Men flytta diskussionen till Blekinge där den hör hemma, det finns kanske fler som kan hjälpa till där.

2000-09-29, 09:04
Svar #26

Gunnar Thander

Hej,  
jag letar efter uppgifter om en båtsman,vars namn jag tyder som Nils Barduna, hustru Anna Lisbätta (Lisa) Jonsdotter. De fick en dotter, Inga (Ingrid) Nilsdotter, f. 11 jan 1775 i Ringstad(?), Östra Husby, d. 5 juli 1846 i Mjölsand, Hycklinge, gift med Anders Månsson, f. 12 juli 1774 i Kråketorp, Djursdala.  
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med uppgifter om denne Nils Barduna.

2000-10-16, 20:40
Svar #27

Daniel Törner

Hej. Jag har i släkten en båtsman Johan Stening Holm, född 23/2 1806 i Vårdinge, och död 13/4 1850 under tjänstgöring på Gotland (Othem). Det jag undrar är hur jag ska gå till väga för att få reda på exakt dödsorsak. I dödboken för Torsåker (där han var bosatt vid sin död) står bara död under tjänstgöring på Gotland. Han var båtsman no 74, 2:a kompaniet Södermanland.  
 
hälsningar Daniel Törner

2000-11-10, 15:03
Svar #28

Allan Gustafsson

Hej!
Jag skulle vilja veta lite mer om min farfar, han hette Gustaf Flink och var båtsman.
Han föddes den 29/7 1851 i kumla, det går rykten i min släkt att han kastade en annan person över bord. Sedan skulle han ha flytt till Danmark, men jag vet inte, så det vore skoj och veta om nån kan säga mig lite mer vad han gjorde-...
 
//Allan!

2000-11-17, 18:15
Svar #29

camilla

Hej!
Jag undrar om någon vet något om Nils Gabrielsson Norrlänging f 1770 men vart då?
Han skulle ha varit kronbåtsman nr 165 men vart?
Någon som vet något om honom tex fru,barn,föräldrar mm
 
MVH
Camilla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna