ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-12  (läst 3437 gånger)

2002-08-03, 10:27
läst 3437 gånger

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
En viss Bernt eller Berendt Wanstedt, född 1753, finns från 1767 på Blacksta Rote nr 1101, från 1769 på Kolunda Rote nr 1081, från 1773 på Örsta Rote nr 1083 och från 1781 på Söfsta Rote nr 1082, alla Öster Rekarne Kompani, Södermanlands Regemente. Blacksta ligger i Ärla socken, övriga i Stenkvista.
 
Per Thorsell

2002-08-03, 21:24
Svar #1

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Per,
Ett stort tack för den informationen. Det måste  nämligen min Eric Berndts far som jag visste var soldat i Stenkvista men det var också allt. Vågade mig inte ens att fråga om honom eftersom jag hade så lite information, egentligen bara Stenkvista husförhörslängd, 1774 framåt. Nu kan jag komma vidare på honom.  
Var fanns denna information? Jag kan av olika skäl inte besöka några centrala arkiv utan är hänvisad till microfilm och källor som finns ex v på internet och därmed tillgängliga i hemmet.
Kan du möjligtvis finna något knekt-namn på Far. Namnet Forss spökar nämligen i alla möjliga anteckningar men för barnen som är födda i Stenkvista står det bara Wanstedt på fadern.
 
Än en gång tack.
Nils
Vänliga hälsningar
Nils O

2002-08-04, 11:01
Svar #2

Utloggad Ullabritt Ottosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 96
  • Senast inloggad: 2006-11-06, 19:21
    • Visa profil
Nils och Per!
Var är nämnde Bernhard (Bernt, Berendt) Wanstedt född och vilka var hans föräldrar, vet Ni det?Jag har en Wanstedt som har gäckat mig länge. Han föddes i Leipzig 1755 under föräldrarnas, Christian Wanstedt och Helena Örn, vistelse där, De återkom till Sverige 1767. Min Johan dök upp i V Ed, Kalmar län men kom senare till Lofta där han avled. Det var då som upplysningen om hans födelse och föräldrar stod i dödboken.Fadern benäms som hovskräddare, men var han det redan i Leipzig eller blev han det senare? Jag hoppas varje gång namnet Wanstedt dyker upp att jag ska få en ledtråd.
Mvh Ullabritt

2002-08-04, 14:24
Svar #3

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Var han är född är just nu för mig obekant. Allt jag har är husförhörslängden AI:3 p98 där Berhardt Wanstedt med fru och tvenne barn finns. Hans födelseår anges till 1750 men avvikelser men militärrullor och andra käller är ju inte ovanliga. Noteras bör att han inte flyttar dit förrän 1774, ett ambulerande som ju understryks av Pers information.
Sedan återfinns han i AI:4 p198 och flyttar kring 1780-81 till E-tuna Kloster.
Det som förvirrar mig är att han 1780 i sb med dottern Britas födelse står förd på ett soldattorp med den klara anteckningen , Kielbro Rote, Öhrestads Soldat torp, Companie Piparen vilket ju inte alls finns med i Pers data. Dessutom finns ju frågan om Dragon eller ej.
Har redan beställt Ärla husförhör etc för att gräva vidare. Är ju en välbevarad socken till skillnad från de andra jag rotar i (Horn och Andrarum).
Vad gäller din Johan så måste jag i alla fall för tillfället göra dig besviken. Detta är vad jag vet (med lite normalisering av namnen):
Wanstedt, Bernhardt. Född 1750. (inga föräldrar)  
Gift med Eriksdotter, Kierstina (Stina). Född 1752.  
Barn:
Wanstedt, Johan. Född 1773-09-17 i Stenkvista (D).
Wanstedt, Eric Berndt. Född 1775-08-20 i Stenkvista (D).
Wanstedt, Bernhardt Kristoffer. Född 1777-10-15 i Stenkvista (D).
Wanstedt, Brita Kristina. Född 1780-02-20 i Stenkvista (D).
Om det tillkommer fler barn i E-tuna Kloster vet jag inte för närvarande.
Vänliga hälsningar
Nils O

2002-08-04, 17:35
Svar #4

Margaretha Torstensdotter

Hej Nils
Jag har sett någonstans att han flyttade till Vagnshärad.
Jag skall kontrollera mina anteckningar en gång till.
*Maggan*

2002-08-04, 22:16
Svar #5

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Nils
 
Kyrkorotar och soldatrotar är ju inte samma sak. Från min barndoms cykelturer i trakten minns jag, att avståndet mellan Örsta Handel (som hela kriget skyltade med bananer som inte fanns) och Kälbro, är mycket kort. Det kan nog stämma med rotarna tror jag.
 
Per

2002-08-05, 10:14
Svar #6

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Per,
jag är inte så hemma i militärernas indelning eftersom min släkt, med just Wanstedt som undantag, tycks ha hållit sig utanför den tjänsten. Men det jag inte kunnat klara ut är just Companie Piparen. Jag har inte förstått det så att kyrkrotarna, ehuru skilda från soldatrotar, hade egna kompaninamn.
Om tillhörig Södermanlands regemente så var Berndt alltså inte dragon (vilket skulle göra att jag beklagligtvis startat denna diskussion under fel rubrik) utan infanterist. Eller har jag missförstått någonting där? Är det just Companie Piparen som har lett min föregångare i familjens släktforskning till slutsatsen dragon. Jag har nämligen spillt tid med att leta i Livregementets husarer och dragoner. De senare hade dock inga rotar i D-län vad jag förstått.
Just information om indelningsverket i slutet av 1700-talet verkar lite tunnsått på internet. Senare tiders militärer är däremot väl representerade. Hans Högman har en bra hemsida med flera länkar men känner någon till andra?
Nils
Vänliga hälsningar
Nils O

2002-08-05, 11:03
Svar #7

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Nils
 
Nog verkar det troligt att vi har rätt person med den ambulerand soldaten jag nämnt ovan. I det materialet finns ju inget som tyder på att han var dragon. Benämningen Compagnie Pipare tyder ju också på infanteriet; kavalleriet hade skvadroner, inte kompanier.
 
Jag skickar ett separat mail med namn och telefonnummer till en hjälpsam man på Soldatregistret i Strängnäs.
 
Annars blir det nog att gräva i de militära rullorna.
 
Per Thorsell.

2002-08-05, 12:30
Svar #8

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Hej Nils,
 
Södermanlands regementes 1200 soldatrotar var inte de enda militära rotar som fanns i Södermanland.  
 
Vilka socknar som Södermanlands regementets rotar fanns i framgår av denna sida:
http://www.algonet.se/~hogman/slregemente-d.htm#Regementets%20kompanier
Scrolla något nedåt så ser du vilka socknar som respektive kompani hade sina rotar i.
Här ser du då att i Stenkvista socken fanns 16 rotar. Dessa rotar tillhörde Öster Rekarne kompani.
Min sida går inte ned på enskilda rotar. För att få veta namnen på dessa 16 rotar måste man titta i Grill.
 
I Södermanlands län fanns förutom Södermanlands Regimentes 1.200 knektar även rusthåll som satte upp 111 grenadierer till Södermanlands Compagnie af Lif-Regimentets Grenadier-corps (Livregementets grenadjärer, I3) samt 15 ryttare (Husarer) till Östre Nerkies Sqvadron inom Lif-Regimentets Husar-Corps (Livregementets husarer, K3).  
I Södermanland sattes dessutom upp 142 båtsmän i Andra Södermanlands Båtmanskompani under Stockholms Station.  
 
På följande sida framgår vila socknar som dessa rusthåll/rotar fanns uppsatta i:
http://www.algonet.se/~hogman/regementen_d_ovriga_reg.htm
 
De båda regementena; Livregementets grenadjärer (infanteri) och Livregementets husarer (kavalleri) härstammar från Livregementet till häst (tidigare Upplands ryttare) som år 1791 delas upp på tre regementen (från början tre kårer men från 1815 regementen). Det tredje regementet var Livregementets dragoner, K2 (K2 hade inga rusthåll i Södermanlands län).
 
Om det är tiden före 1791 som du är intresserad av är det istället Livregementet till häst som gäller vad beträffar Södermanland (förutom Södermanlands regemente).
 
Livregementet till häst härstammar från de fanor och rytterikompanier som sattes upp i Uppland och Västmanland samt i Södermanland, Närke och Värmland. Livregementet till häst var före 1791 indelt med 1505 nummer fördelade 12 kompanier (3 bataljoner).  
 
Livregementet till häst var det enda regemente inom Stockholms garnison som inte var värvat.  
 
Inget av de uppräknade regementena hade något kompani kallat: Companie Piparen. Vad jag kan se så är det enbart Södermanlands regemente som hade soldatrotar i Stenkvista socken och Södermanlands regemente var ett infanteriregemente (mao inte dragoner). Idag är regementet ett pansarregemente, P10.
 
Livregementet till häst däremot hade dragoner under en tid i slutet av 1700-talet. År 1785 bildades en särskild trupp lätta dragoner vid regementet. Den bildades genom att 18 man från respektive kompani tillfördes dragonerna som bildade 4 kompanier om 36 man i vardera. Denna styrka utökades senare och 1789 under det ryska kriget uppträdde man som eget förband om 300 man, 6 kompanier, under namnet Lätta Dragonkåren av Kungl. Maj:ts Livregemente. Kompanierna var Dragonlivkompaniet, Upplands kompani samt Norra-, Södra-, Östra- och Västra kompaniet.
 
Hans Högman

2002-08-05, 12:42
Svar #9

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Skvadron - kompani
Ett litet förtydligande om begreppen skvadron och kompani.
Skvadron är ett begrepp som använts inom kavalleriet.  
Skvadron var kavalleriets stridsenhet, vanligen 250 ryttare. Skvadronen bestod av 2 kavallerikompanier om 125 man. Dvs begreppet kompani användes även i kavalleriet.
I början av 1800-talet kom dock beteckningen skvadron att användas som beteckning på kavallerikompanier. Så från 1800-talet kom skvadron att ersätta kompani-begreppet inom kavalleriet.
 
Inom infanteriet var kompaniet under indelningsverkets epok en enhet som vanligen uppgick till 150 man. Ett infanteri regemente hade normalt 8 kompanier fördelade på 2 bataljoner. Bataljon var det svenska infanteriets stridsenhet.  
 
Under första hälften av 1600-talet användes även skvadron inom infanteriet som beteckning på en stryka motsvarande en bataljon, dvs ca: 600 man.
 
Hans Högman

2002-08-05, 13:34
Svar #10

Lasse Nilsson

Anspelar inte 'Companie Piparen' på hans grad/sysselsättning ?
Dvs han var pipare i sitt kompani och blåste i sitt horn när behov fanns eller andan föll på....
 
Mvh/Lasse

2002-08-05, 15:10
Svar #11

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Ja det är troligast, dvs med Companie Piparen avses kompanipiparen.
I varje kompani fanns en musikkår, dvs Spelet som bestod av två trumslagare och en pipare.
Hasse

2002-08-05, 22:13
Svar #12

Utloggad Nils Ottervik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 398
  • Senast inloggad: 2023-10-18, 12:14
    • Visa profil
    • Anor och Annat
Lasse,
det har stirrat mig i ansiktet men jag har inte ens tänkt den tanken, spelman, inte kompaninamn. Mycket tänkvärt, rimligt och intressant. Och all min möda på att hitta ett companie som inte fanns.  Det känns som om jag nog får släppa min släkting ett tag och försöka gå till grunds med just de här rotarna, annars blir det ingen ro i själen.
 
Ett stort tack till samtliga för hjälp,  information och inspiration. Per, jag vill be att få återkomma direkt till dig med ett par arkivfrågor, bl a SVAR nummer. Hans, var säker på jag även i fortsättningen kommer att läsa din utmärkta hemsida. Den har hjälp mig med både kunskap och sammanhang som annars hade undgått mig helt.
Får jag fram något nytt på an-fronten så återkommer jag nog fast då under den korrekta rubriken släktnamn Wanstedt.
Vänliga hälsningar
Nils O

2003-01-06, 17:34
Svar #13

Marjatta Hultholm

Hej!
Min anfader, Frans Estfeldt, f. 1694, tillhörde de dragoner som 1721 överfördes från Sverige till Finland. I generalmönstringsrullan av 1728 uppges han vara född i Nora stad. Enligt svensk forskning(finns som namnförteckningar på genealogiska samfundets sidor i Finland), är det dock Mora. Det regemente Estfeldt tillhörde i Sverige var UFM Övl11. Kan någon hjälpa mig med uppgiften var jag kan få uppgifter om nämnda regemente?
Med tack på förhand! Marjatta Hultholm

2003-01-07, 12:39
Svar #14

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Hej,
UFM borde vara Upplands femmänningsregemente till häst. Det fanns även ett Upplands femmänningsregemente till fot men mig veterligt var det bara från det förstnämnda som manskap överfördes till Finland.
Kort historik:
Upplands femmänningsregemente till häst  sattes upp 1702 med manskap från Uppland och Östergötland. Det var rotarna vid Livregementet till häst och Östgöta kavalleriregemente som satte upp soldaterna vid femmänningsregementet (301 man respektive 200 man).  
År 1705 tillfördes tremänningar från Småland, vilka tidigare tillhört Skånska tremänningsregementet till häst. De slogs år 1714 samman med Upplands tremänningskavalleri men delades nästan genast. Sattes på värvad fot 1714 - 800 man. Regementsnamnet erhöll man 1716. Reducerades i oktober 1721 varvid en del av manskapet tillfördes Livregementet till häst samt Nylands- och Tavastehus dragonregemente.  
 
För information om regementets soldater kan du kontakta Soldatregisteret i Uppland: http://hem.passagen.se/runslingan/soldatgr.htm  
 
Hasse Högman

2003-01-07, 18:49
Svar #15

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Mkorten för Upplands  
Femmänningsregemente finns  
att låna på SVAR. Frans Estfeldt står i dessa  
svenska rullor såsom född i Västergötland  
utan  
närmare ortsangivelse. Hans civila yrke var  
sadelmakare.  
Ortsangivelserna på 1728 års rulla är ofta  
mycket  
svårtydda.
Mvh Christina Backman

2003-01-18, 19:08
Svar #16

Marjatta Hultholm

Mitt tack till Hasse och Christina har uppenbarligen försvunnit ut i cyberrymden....
Men jag gör ett nytt försök: TACK!
Jag har inte haft möjlighet att beställa mikrokort från SVAR, men har däremot vid ett antal tillfällen försökt att finna uppgifter från Soldatregistret på den adress du Hasse gav, utan resultat, dvs sidan är inte tillgänglig.... Känner du ev till något om detta?
Mvh
Marjatta Hultholm

2003-03-03, 09:30
Svar #17

Utloggad Anders Sköld

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

2003-03-03, 12:39
Svar #18

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Hej Anders,
Från början var en dragon en beriden infanterist. De red till slagfältet men steg sen av och stred som vanligt infanteri (fotfolket). Genom att de var beridna infanterister blev de förband som snabbt kunde förflyttas. Det hände även att de sattes in som rytteri i slagen. Detta var dock en arbetsuppgift som de inte var tränade för och kunde sluta illa.
Under 1700-talet kom dragoner mer och mer att utnyttjas som rytteri och tillslut återstod enbart namnet som skillnad mot det lätta kavalleriet. Under 1800-talet kom dragonerna att räknas som tungt kavalleri.  
 
Marjatta:
Jag missade tyvärr din fråga från 18/1 angående länken till Upplands soldatregister. Jag kontrollerade dock länken idag och den fungerar. Den kanske tillfälligt var nere då du provade.
Hasse

2003-07-17, 22:40
Svar #19

Malin Davidsson

Hej alla duktiga soldatforskare!
Jag hittar inte min ana i några rullor. Satt i Ramsele och kikade i allt jag kunde hitta av militärrullor över dragoner i Smålands regemnte.
Han heter Johannes Klein och jag hittade några stycken men årtalen stämde inte. Var han är född och vad hans föräldrar heter o hans ursprung vet jag ej men han är gift med Gunilla Israelsdotter i Wrigstad 1810. I vigselbeviset står att han kommer från Torarp vilket är granngård till hans hustrus barndomshem, Moliden, i Svenarum. Jag skulle vilja veta varifrån han kommer. Kan han vara tysk eller gav man soldaterna tyskklingande namn? (han kanske var liten?)
I Torarp finns fem st. Johannes Klein men jag vet ju inte vad hans far heter.
I vigselbeviset nämns han också som 2:e Corpral vid Kungl. Smålands Dragonregemnte. (fr. Torarp, Svenarum.)
Var ska jag leta?
Malin

2003-07-18, 15:16
Svar #20

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 19:22
    • Visa profil
Malin
Det regimente, som senare fick heta Smålands Husarregimente, organiserades som och kallades 1801 Smålands lätta dragonregimente. De skvadroner av regimentet som låg i västra delen av Småland förändrades 1812 till infanteri och benämndes Smålands dragonregimentes infanteribataljon och senare, 1824, Smålands grenadjärbataljon. Jag vill dock minnas att de flera mönstringar därefter ändå redovisas under rubriken Smålands Husarreg i SVARs katalog och mikrokort.  Möjligen kan detta hjälpa dig att följa din Johannes Klein från den ena generalmönsterrullan till den andra.
 
Vid 1800-talets mitt började man i rullorna ange inte bara soldatnamnet utan även resp. soldats patronymikon. Tyvärr är det dock inte troligt att din Johannes var i tjänst så länge - i husförhörslängden för Svenarums s:n AI:2 1806-1815 p 186 finner man att han är född 1787.
 
Eftersom namnet på Johannes torp knappast inleddes med Klein- kan han fått överta soldatnamnet efter sin företrädare. Men det är också möjligt att han var liten till växten (eller exceptionellt stor; jfr Robin Hoods Little John). Det var ju inte så länge sedan de då snabbaste tågen kallades snälltåg.
Lycka till!
Lars

2003-10-06, 20:01
Svar #21

Sonja Larsson

Dragonutbildning??? Hur gick det till??
Var utbildade man sig till dragon i början på 1800-talet i Upplandstrakten?
Tack på förhand.
Sonja Larsson

2003-10-07, 15:22
Svar #22

Lars Göran Larsson

http://www.algonet.se/~hogman/regementen_kav.htm
kan Du läsa mycket om dragoner och var dom utbildade sig.
 
 
Dragon: Från början var en dragon en beriden infanterist. De red till slagfältet men steg sen av och stred som vanligt infanteri (fotfolket). Genom att de var beridna infanterister blev de förband som snabbt kunde förflyttas. Det hände även att de sattes in som rytteri i slagen. Detta var dock en arbetsuppgift som de inte var tränade för och kunde sluta illa. Ett exempel där dragoner användes som rytteri är slaget vid Lund 1676.  
Under 1700-talet kom dragoner mer och mer att utnyttjas som rytteri och tillslut återstod enbart namnet som skillnad mot det lätta kavalleriet. Under 1800-talet kom dragonerna att räknas som tungt kavalleri
 
MVH/Elge

2004-03-15, 22:31
Svar #23

bengt

Hej!
Jag har en anfader (Karl Ekvall född 1886-03-11)som lär varit dragon  Ystad. Hur kan man kolla det? Finns det mikrokort hos SVAR på dragoner i Ystad?
Bengt
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2004-03-16, 20:57
Svar #24

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
De kavalleriregementen som hade anknytning till Ystad var Södra Skånska kavalleriregementet (från 1822 Skånska dragonregementet) samt Kronprinsens husarregemente. Eftersom du eftersöker en dragon som bör det ha varit Skånska dragonregementet.
Du måste titta i Generalmönsterrullorna för förslagsvis Skånska dragonregementet för de årtal din ana var dragon. Generalmönsterrullorna kan lånas från SVAR.
Hans

2004-03-17, 20:30
Svar #25

Utloggad Camilla Stålnacke

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2023-06-01, 17:48
    • Visa profil
Hej alla som kämpar med forskning!
Är det någon som känner till Dragon Gustaf Taxén Österunda i Enköping. Han var gift med Husfru Christina Andersdotter. Gustaf var född 1807,12,02
Hans far är ryttaren David Taxén f. 1775
MVH
Camilla
Camilla Stålnacke

2005-01-23, 23:33
Svar #26

Celina Blomqvist (Celina)

Hej!
 
Jag undrar om någon känner till något om en  
dragon Hans Fagerberg? Han bör ha varit dragon
i (Berg?) Jämtland då han ska ha fått en son Sven  
i Bergs sn, Jämtland 1784-09-23. Han var gift med  
en Brita Svensdotter (Swänsdotter), Åsarna, Berg.  
Tyvärr har jag inte mer information än så om honom.
 
 
Tack på förhand,
 
mvh
Celina Blomqvist

2005-02-24, 19:23
Svar #27

Göran Håkansson

Jag är novis på soldatforskning och har följande fråga kring dragonen Jöns Kron, som avled 1843 efter att ha blivit ihjälsparkad av en häst vid (Skåne) Tranås Skog.
 
Första gången jag stöter på den tjänstgörande karabinjären (som sedan blir omnämnd till dragon) är år 1814, då han verksam vid Kronovalls Gård i Fågeltofta församling i Kristianstad län gifter sig med pigan och kammarjungfrun Kerstina Henriksdotter från (Skåne) Tranås. Enligt Fågeltofta Husförhörslängder skall Jöns Kron vara född antingen 11 oktober 1792 i Balkåkra eller 11 november 1792 i Balkåkra. Samma uppgifter förekommer senare i Skåne-Tranås Husförhörslängder, dit Jöns Kron med familj senare flyttar.
 
Mitt problem bottnar i att Födelse- och Dopboken för Balkåkra församling saknar 3 - 4 sidor just för den angivna födelsedagen för Jöns Kron. Jag kommer med andra ord inte vidare med Jöns Krons föräldrar. Någon vägledning via Jöns Krons eventuella syskon har jag inte heller fått genom att noggrannt gå igenom alla dopvittnen vid dop av Jöns Krons barn.
 
Är det någon av Er, som har några tips på hur man antingen via soldatregister eller på annat sätt kan spåra föräldrar till soldater, som saknar patrinymikon redan från början ?
 
Är det någon av Er, som råkat stöta på dragonen Jöns Kron tidigare än 1814 i Fågeltofta ?
 
Han borde rimligtvis ha blivit inskriven i Ystad.

2005-03-02, 16:32
Svar #28

Micke Bengtsson

Hej,letar efter en ana som heter Johan Sebastian Fleur 1787.
Står som Dragon i Smålands Dragon Regemente No:74 år 1813.
 
Förslag på var jag kan hitta honom i militär rullorna?

2005-04-10, 21:46
Svar #29

Utloggad Anita Molander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2018-07-02, 22:45
    • Visa profil
Jag har aldrig sysslat med soldatforskning men nu har jag funnit att min mm ff f Henric Löf, född 1784, anges som ryttare enligt vigselboken 1806 för Hållnäs och sedermera födelseboken 1816 för Österlövsta där min ff föddes. I dödboken 1826 sägs han vara f d dragon.
Jag är intresserad av att få veta var han verkade som ryttare resp dragon.
Någon som kan hjälpa mig?

2005-04-11, 17:24
Svar #30

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Kontakta Soldatregistret Uppland : Sten.Gillgren@comhem.se. Det finns en soldatakt för Henrik Löf.

2005-04-12, 14:21
Svar #31

Utloggad Anita Molander

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2018-07-02, 22:45
    • Visa profil
Hej Christina! Tack för informationen. 1 timme efter det att jag skickat inlägget hittade jag fram till Soldatregistret Uppland och skickade mail till Sten Gillgren som svarade redan på måndag förmiddag och bifogade soldatakten för Henrik Löf. Ett offentligt tack till Sten och till Dig för den snabba responsen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna