ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Konstapel  (läst 3985 gånger)

2005-01-19, 22:38
läst 3985 gånger

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Vad gör en konstapel ombord i ett fartyg? Här är en besättningslista:
 
Befälhavare C. A. Stjernberg, Göteborg
1 Styrman J Kraeft, Karlshamn
2 Styrman G. R. Stillström, Röda
Konstapel C. J. Olsson, Majorna
Timmerman A. T. Henriksson, Majorna
Båtsman         A. Andersson, Röra
1 Matros C.A. Andersson, Släp
1 Matros J.A. Andersson, Tölö
Matros         A.J. Hansson, Vallda
Matros         H. Wennerbeck, Släp
Matros         G. F. Magnusson, Örberga
Jungman         A. Pettersson, Tölö
Jungman         A. W. Bourn, Masthugget
Kock         O. C. Larsson, Göteborg
 
Det förefaller ju som om konstapeln var en tredje styrman - eller var han överstyrman, dvs vice kapten?  
 
/Kaj A.

2005-01-20, 01:50
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Konstapel
på vissa större handelsfartyg (segelfartyg): innehavare av den lägsta befälagraden(närmast under styrman), som bl. a. förvaltar o. utdelar fartygets proviant.  
 
Svenska Akademiens Ordbok

2005-01-20, 08:36
Svar #2

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Traditionellt har tjänstegraden konstapel använts inom artillerigrenarna i försvarsmakten. I arm?n var konstapel tidigare den näst lägsta underbefälsgraden inom artilleriet och luftvärnet, motsvarande korpral vid andra truppslag.  
Det är väl troligt att en konstapel i flottan tjänstgjorde med fartygsartilleriet.
Hans

2005-03-03, 18:18
Svar #3

Birgitta Blomkvist

Vad gjorde en 2-dra konstapel i Stockholm på 1880-1890-talet? Vem var arbetsgivare? Var kan man få reda på mer?
Undrande Birgitta

2005-04-16, 12:16
Svar #4

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej!
I en tryckt släktutredning hittar jag uppgiften att Elisabet Markman (född okring 1780) var dotter till konstapeln Johan Markman och Hanna Andersdotter. Jag skulle gärna veta vad beteckningen 'konstapel' vid denna tid i denna trakt kunde ha betytt. Om han skulle ha varit ett slags polis: hur stor var i så fall en tjänstedistrikt för en konstapel i skånska landsbygden? Och hur stor var konstapelns auktorität och sällskapligt anseende?
 
Med hälsningar från Tyskland
 
Walter

2005-04-16, 12:53
Svar #5

Bengt Olsson

Jag skulle tro att han var korpral vid artilleriet. Av någon anledning kallades korpraler vid artilleriet, och senare också luftvärnet, för konstaplar.
 
Bengt Olsson

2005-04-22, 21:39
Svar #6

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Tack Bengt! Vet du eller någon annan om det fanns i denna trakt Lund - Landskrona - Eslöv vid denna tid en artillerigarnison? Jag har fortfarande inte hittat den där Johan Markman.
 
Walter

2005-04-22, 23:52
Svar #7

Utloggad Kurt Hultgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 246
  • Senast inloggad: 2022-03-21, 22:57
    • Visa profil
    • www.stationsradet.se
Walter!
Mitt intryck från Onsjö härad är att där fanns många soldater som hörde till de olika regementena som samlades vissa tider på sina regementssamlingplatser. Sådana kallades ofta för olika hedar, t ex Ljungbyhed. Det fanns alltså egentligen inte någon permanent garnison, utan regementsmötena hölls på tillfälliga men återkommande platser.  De flesta soldaterna i Onsjö verkar ha hört till kavalleriet (Norra Skånska). Men dessa soldater hade ju alla ett litet jordbruk som de försörjde sig på för att kunna ställa upp som soldater. Det var ju bönderna i trakten som bekostade sin soldat, Dessa bönder var rusthållare. Jag har själv en anfader (Per Jönsson Hultgren), som var ryttare i Onsjö härad, och han bodde i Ask socken, en av socknarna i Onsjö härad. Min farfars farfar, son till ryttaren, föddes i Ask 1801.  
 
Frågor kring soldater i Skåne kan ställas till Krigsarkivet i Stockholm. Det finns också särskilda studiegrupper kring soldaterna i olika landskap. Jag vill minnas att det finns en grupp som studerar soldater i Skåne. Du hittar säkert detta här på Anbytarforum. Där borde Markman kunna hittas.  
 
Dessvärre fick soldaterna ofta nya namn när de mönstrades, dvs när de antogs som soldater. De ändrade namnen försvårar ju spårandet av deras anor. Kanske kom Markman från en gård som hette något som börjar på Mark-. Vad gäller artilleriet kan det väl tänkas att det handlar om Landskrona. Där fanns det ett regemente, som också hade kaserner. I Landskrona finns ju en fästning, så där kanske behövdes artillerister.
 
Hälsningar! Kurt Hultgren (vi har haft kontakt tidigare)

2005-04-23, 10:33
Svar #8

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Hej Kurt, roligt att träffas igen! Tack för dina uppgifter och hänvisningar. Under tiden har jag genom Anders Berg (zzz) fått bekräftelse att konstapeln Markman var artillerikonstapel och inte polis. Kanske jag hamnar verkligen i Landskrona till sist, men innan vill jag gå igenom några socknar Anders hänvisade mig till.
(...landskap/Skåne/socknar/Borlunda)
 
Walter

2005-09-26, 10:14
Svar #9

Utloggad Mikael Lejdeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2020-01-06, 00:32
    • Visa profil
Konstapel var den näst lägsta underofficersgraden, (arklimästare var underordnad Konstapeln). Konstapeln hade ansvar för alla kanorna på ett kanondäck och hans överordnade var en artillerilöjtnant.  
 
Arklimästaren hade ansvar för laddning och riktning av ett visst antal kanoner. Titeln arklimästare hette från början (under 1600-talet fram till någon gång under 1700-talet) konstapelmått (skrevs konstapelmaath i 1600-tals text).

2005-10-05, 15:32
Svar #10

Utloggad Mikael Lejdeby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2020-01-06, 00:32
    • Visa profil
Kan tillägga att på ett normalt fartyg under 1600-talet så fanns det två konstaplar (ett per däck), på ett större fartyg tre konstaplar och på de mindre fartygen en konstapel.

2007-02-12, 18:59
Svar #11

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Jag hittade min  konstapel på följande mikrofilm:
Karlskrona Generalmönsterrulla uppå första amiralitets volontärregemente 1783.
Men vad menas med att han erhöll fullmakt?
Var det då han blev konstapel?
Eller vad fick han makt över vid det tillfället?

2007-02-13, 09:43
Svar #12

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Står det verkligen  Fullmakt?  Det är inte samma f som i officerare.  
xxllmagt det ser även jag. /bettan

2007-02-13, 10:49
Svar #13

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det är ibland skillnad på hur bokstäver ser ut; om de står först i ett ord eller inuti. Att andra bokstaven är ett u anges av den lilla slängen ovanför, som ibland användes för att beteckna vokaler.
 
Ovanstående fullmagt är helt tydligt. Och troligtvis utnämndes han till konstapel angivet datum.

2007-02-13, 18:32
Svar #14

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack Elisabeth!

2007-02-14, 06:16
Svar #15

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Fullmakt var just vad man erhöll när man fick någon form av befälstjänst. SAOB ( http://g3.spraakdata.gu.se/saob/ ) har just detta som exempel:
Underofficerare anställas och erhålla fullmakt af regements- eller kårchefen. (1902)
 
Underofficeren utövar alltså sin makt genom fullmakt av regementschefen. Idag används ofta istället uttrycket på delegation, ex.vis. får sjuksköterskor utföra vissa behandlingar de egentligen inte får utföra genom att en ansvarig läkare gett uppdraget (efter att ha förvissat sig om att de är kapabla till det, fått adekvat utbildning etc.) - men man kunde lika gärna säga att sjuksköterskorna fått fullmakt av läkaren.
 
Ingela

2007-02-14, 18:26
Svar #16

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida

2009-09-13, 16:47
Svar #17

Ann-Marie Lindbergh

Om man var constapel i slutet av 1700 talet, början av 1800 talet, vilket regementer kunde man då tillhöra i Stockholmstrakten.
Finns andra yrkesområden där man kallades constapel?

2012-04-09, 16:50
Svar #18

Utloggad Moderator Yrken

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Till denna rubrik har idag flyttats ett inlägg från den numera raderade rubriken Konstapel, 2-dre samt tolv inlägg från den numera raderade rubriken Konstapel (i flottan).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna