ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-05  (läst 4202 gånger)

1999-07-15, 11:07
läst 4202 gånger

Oscar Isaksson

Min morfars morfars farfar var lifgrenadier och jag undrar vad det är.
 
Tacksam för svar

1999-07-15, 14:27
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Livgrenadjär är den indelte fotsoldaten i Östergötland. Östergötlands kavalleriregemente och Östergötlands infanteriregemente slogs ihop 1791 till Första och Andra Livgrenadjärregementena, och namnet ska de ha fått för att de uppfört sig väl under det nyss avslutade kriget.
Om du talar om vad din livgrenadjär heter och när han levde, så kanske det är någon av Anbyttarforums besökare som känner till honom.

1999-07-15, 19:50
Svar #2

Oscar Isaksson

Tack för informationen min morfars morfars farfar hette Jonas Silfverduk och levde 1786-1850.
 
Hälsningar Oscar isaksson

1999-07-16, 22:01
Svar #3

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej Oscar!
Om du vet i vilken socken och helst även på vilken gård eller by Jonas levde när han var mellan 25-30 års åldern ska jag slå upp troligt regemente och kompani samt rote-nummer i min bok: Statistiskt sammandrag af svenska indelningsverket av Claes Lorentz Grill. Denna bok är nära nog ett måste för soldatforskare och kan lånas på bilblioteket. Har du fler knektar (livgrenadjärer etc) i din släkt kan det vara trevligt med egen bok som du köper genom släktforskingsförbundet. Tyvärr är det dock lite svårt att hitta webb-sidan för dessa köp. Men som sagt, socken och gård är en bra utgångspunkt och återkom gärna ska jag hjälpa dig komma igång.

1999-07-17, 09:42
Svar #4

Oscar Isaksson

Hej Rolf !
Jonas Silfverduk blev antagen till livgrenadjär 1809. Levde 1810 i Vinterstad, Bredals rote, Hannäs, Östergötland. Rusthåll nr 54 Solvestad, Hannäs.  
Inflyttad 1816 till Hålbäcken, Stjälkhammar, Ukna, Kalmarlän. Rusthållnr 74 Stjälkhammar, Ukna.  
Död 1850 i Hålbäcken, Stjälkhammar, Ukna.  
 
Tack för hjälpen

1999-07-18, 14:24
Svar #5

Utloggad Rolf Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2021-09-04, 20:30
    • Visa profil
    • hem2.passagen.se/mrwalker/index.htm
Hej Oscar!
Eftersom du har i stort sett alla rusthåll noterade är det ju lätt. Dessa hörde till Andra Livgrenadjär Regementet, Tjust Kompani (Kompani nr 2). Bredal hade rusthåll nr 55, Solvestad nr 54 och Själkhammar, nr 74. Andra Livgrenadjär Regementet var ett s.k. avsuttet kavaleri. Från 1791 var det sammanslaget med f.d. Östgöta Infanteri och kallades Livgrenadjär-Regementets Rusthålls-division fram till år 1816 då det fick benämningen Andra Livgrenadjär Regementet.
 
Under tiden 1805 till 1814 var ju Sverige i krig mot Frankrikes Napoleon, Pommerska kriget 1805-1807, mot Ryssland 1808-1809, mot Frankrike 1813 och därefter Danmark och Norge. Allt detta innebar att det inte hölls några generalmönstringar efter 1806. Den första generalmönsterrullan är 1817 med nr i SVAR:K04796.
Möjligen gjordes det en rekryteringsmönstring 1810 vilket var fallet för Första Livgrenadjär Regementet.  
 
Om de östgötska knektarna och kriget ovan kan du läsa i min historia om knekten Wallpol under följande adress:  http://hem2.passagen.se/mrwalker/sven.htm
En fin skildring från samma tid är dagboken som Jonas Brogren skrev. Jonas tjänstgjorde ju i Rusthållsdivisionen (Andra Livgr.Reg). Här är den adressen:
http://home4.swipnet.se/~w-45041/Jonasbrogrenslevnad.htm

1999-07-20, 19:39
Svar #6

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Om Jonas Silfverduk kan tilläggas att han är förfader även till Roger Olofsson. Man kan hitta åtskilligt om honom på Rogers hemsida
http://hem.fyristorg.com/Genealogi/
Släkten Silfverduk fortlever f ö än idag.
Ulf Berggren

1999-08-02, 11:42
Svar #7

Oscar Isaksson

Tack Ulf !
Jag har varit där innan och hittat mycket information.
 
mvh Oscar isaksson

1999-10-15, 07:27
Svar #8

Utloggad Göthe Söderkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2014-12-23, 15:43
    • Visa profil
Hej Rolf
När det gäller att hitta en del mellan 1806 och 1817 kan man söka i Rullor 1724, även dessa finns filmade på Krigsarkivet och hos SVAR.
Hälsningar Göthe

1999-10-19, 07:36
Svar #9

Utloggad Göthe Söderkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2014-12-23, 15:43
    • Visa profil
Hej igen Rolf
Vi har ju växlat en del mail. Du undrade vad Rullor 1724 har med mönstringar på 1800-talet att göra, frågan är befogad. I dessa rullor kan man se diverse andra mönstringar som inte är generalmönstringar.
På K03223 som är benämnd I:a lif 1810 finns faktiskt både I:a och II:a lif med, handlar om mönstring av soldater återkomna från fransk fångenskap.
Lycka till i täppandet av luckor.
Hälsningar Göthe

2000-04-02, 23:59
Svar #10

Utloggad Barbro Sjödahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej
jag söker uppgifter om min släkting Nils Ahlström född 20 jan 1783 i Germundebo, Björsäter sn. Död 15 aug 1859 i Alserum,Åtvis socken. Han var Livgrenadjär å Skälstorpet u Alserum, Åtvid socken. Är det någon som vet något mer om honnom, vore jag tacksam för uppgifter. Det är så tråkigt med bara namn i släktforskningen, eller hur
Hälsningar Barbro Sjödahl

2000-04-16, 11:47
Svar #11

Karl-Erik Ahlström

Hej Barbro Sjödahl
 
Nils Ahlström var min morfars farfar. Tyvärr
vet jag inte mer än vad jag funnit i husförhörs-
längder osv, tex maka, barn osv.
Jag kommer dock att försöka forska vidare.
Kanske vi kan komplettera varandras uppgifter.
Detvore roligt att tala med Dig. Jag kan nås
på tel 08 6735054 eller 070 5555959.
Hälsningar
Karl-Erik Ahlström

2000-07-28, 23:12
Svar #12

Patrik Andersson

Hej!
 
Min mm ff ff var livgrenadiären Gustaf Spång
(f. 1775) från Sunds sn. (troligen i Östg). Han var från 1807 bosatt i Asby sn, Östergötland
[hfl för Asby: A1:10 1/3 sid 17, östra delen och AI:11 2/4 sid 12, östra delen]
 
Någon som vet något om denna person?
 
Tacksam för svar.

2000-08-02, 07:33
Svar #13

Utloggad Göthe Söderkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2014-12-23, 15:43
    • Visa profil
Hej Patrik
Gustaf Spång var soldat för rote 115 (Svensbo) Första lifgren 8:e komp (Ydre komp). Han får avsked 12/2 1810, noterad som svag, ersätts av Sven Svenberg som återkommit från fransk fångenskap.
 
Hälsningar Göthe

2000-08-02, 10:54
Svar #14

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Anders Magnus Hult, född L(u)ndkvist, var livgrenadiär i Dalhem sn(Kalmar Län), och bosatt på torpet Skärbäcken/Skärbäcksdalen under Olstorp.
Han var soldat under 1830-talet, men återkom 1838 från Malmö Fästning där han suttit inne för brevstöld!
Mina frågor är:
Vilket rote och kompani kan han ha tillhört?
Varför satt han av sitt straff så långt hemifrån?
Sverige var ju inte inblandad i några krig under den här perioden så jag förstår inte hur Malmö kommer in i bilden. Eventuella övningar bör väl ha placerats till Linköpingstrakten eller Eksjö beroende på vilket kompani han tillhörde?
 
Tacksam för hjälp.

2000-08-02, 14:00
Svar #15

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Hej Mikael,
 
Beträffande Malmö så besökte jag Malmö och Malmöhus nu i sommar. Malmöhus användes som fängelse på 1800-talet så om din knekt var dömd för stöld så kan han mycket väl ha suttit av sitt straff där. Vaför just Malmö i detta fall vet jag inte.
 
Hasse

2000-08-02, 20:14
Svar #16

Patrik Andersson

Hej!
 
Tack för uppgifterna Göthe!
 
Vad gjorde egentligen livgrenadiären?
 
Det jag känner till är att han ursprungligen var en person som kastade granater, från franskans granade.
 
Senare då eldvapnet utvecklades så försvann
uppgiften. Att han var fotsoldat, som Thorsell ovan nämner är klart, men vilken typ?
 
Informationen jag har tolkat i uppslagsdböcker är att han i senare tid (1790-talet och framåt) i Sverige möjligen skall ha varit del av en elitkår. Kan detta stämma?
 
Mvh

2000-08-02, 21:13
Svar #17

Utloggad Ulla Roos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2008-03-18, 17:37
    • Visa profil
Har en ana det står livgr. om, kan det vara en förkortning för livgrenadier? Personen var Jon Tyfting och levde i Västrum. Det är allt jag vet.
 
MVH Ulla Roos

2000-08-03, 07:33
Svar #18

Utloggad Göthe Söderkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2014-12-23, 15:43
    • Visa profil
Hej Mikael
Det finns en And Hult i Andra lifgren reg 2:a komp  rote 77 Möckelhult som får avsked 9/5 1836 efter att ha stått på förbättring föregående mönstring, enligt GMR 1837, han verkar född i Calmar län. (se GMR 1837 K04802 3/9). Har tyvärr inte föregående år hemma.
 
Hälsningar Göthe

2000-08-03, 10:44
Svar #19

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Hej,
Information om Livgrenadjärsregementet.
1791 slås Östgöta infanteriregemente samman med det då avsuttna Östgöta kavalleriregemente och infanteridelen får namnet Livgrenadjärsregementets rotehållsdivision och kavalleridelen får namnet Livgrenadjärsregementets rusthållsdivision.
.  
Redan år 1816 delas den nya konstellationen i två delar. Det gamla infanteriregemente får nu namnet Första Livgrenadjärsregementet (I4) och det fd. kavalleriregementet får namnet Andra Livgrenadjärsregementet (I5).  
 
Liv i regementsnamnen innebar att regementena hade status som livregementen och dessa regementen och dess officerare fick därmed högre rang. Högst rang hade Livgardet (I1) och Lätta dragonerna (K1)  
 
Grenadjär var ursprungligen soldater med uppgift att under striden kasta handgranater. Grenadjären skulle först avfyra sin musköt och sen hänga det på ryggen, därefter ta fram handgranaten, tända den och slänga iväg den. Därefter åter fram med musköten och anfall med bajonetten. De var de första att utrustas med bajonetter (början av 1700-talet). De var även utrustade med ett slags granatgevär.
När skottvidden ökades på skjutvapnen minskade betydelsen av grenadjärer. I stället togs de bästa grenadjärerna ut som en elittrupp. Under 1700-talet skulle en grenadjär var minst 180 cm lång. Grenadjärerna hade även speciella huvudbonader. Under slutet av 1700-talet upphörde skillnaden mellan grenadjärer och övriga förband och blev under 1800-talet likställda med övrigt infanteri.  
Grenadjärerna fanns därefter endast kvar till namnet, handgranaterna var borta.  
Istället kom jägarna till de militära förbanden.
För strid i spridd ordning var varje brigad i början av 1800-talet utrustad med jägare. Jägarregementen hade satts upp i gränstrakterna och från 1806 fanns dessutom vid varje bataljon 100 man jägare. Jägarna fördelades på 2 plutoner och kunde hållas samman i en särskild division. I form av en kedja skulle jägarna användas för att betäcka fronten. De användes även för bevaknings- och patrulluppdrag.
Redan år 1745 sattes Savolaks jägarkår upp.
 
Hasse

2000-08-03, 13:53
Svar #20

Utloggad Mikael Edberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 532
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 21:32
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/mikedb/slaktindex.htm
Göthe, Hans och Ulla:
Tack för hjälpen! Möckelhult ligger i Dalhem sn, så det är säkert rätt knekt du hittade Göthe.
Jag ska pallra mig iväg till Krigsarkivet när tiden tillåter för att forska vidare.
 
Jag vill passa på att gratulera Hans Högman till den bästa släktforskarsajten jag sett!
Imponerande!
 
Ulla, Det är helt säkert en livgrenadier du hittat. Menar du Västrum socken, eller byn Västrum i Östra Eds socken, båda i norra Kalmar län?
För att någon ska kunna hjälpa dig krävs nog också att du talar om vid vilken tid Jon Tyfting var soldat.
 
Mikael

2000-08-03, 15:58
Svar #21

Utloggad Ulla Roos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2008-03-18, 17:37
    • Visa profil
Hej Mikael!
Jag menar Västerums socken i Kalmar län. Jon Tyfting vet jag bara att han fick ett barn i Västrum 1794-10-12 med Anna Månsdotter och bodde i Gröndalen.
 
MVH Ulla Roos

2000-08-04, 07:34
Svar #22

Utloggad Göthe Söderkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2014-12-23, 15:43
    • Visa profil
Hej Ulla
Kan bara hitta en Johan Tyfting men han verkar född ca 1719. Antagen till Andra lifgren 2:a komp Rote 94 Tyftingemar han antas 25/2 1742. Så han verkar inte aktuell.
Men du kanske kan komma vidare eller någon annan som har korten hemma som rör 1790-talet.
 
Hälsningar Göthe

2000-08-04, 18:43
Svar #23

Utloggad Ulla Roos

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 44
  • Senast inloggad: 2008-03-18, 17:37
    • Visa profil
Hej Göthe!
Tack i alla fall!
 
MVH Ulla Roos

2000-12-26, 00:15
Svar #24

Mats Axell

Hej
Här verkar finnas en hel del kunskap om livgrenadjärer i Östergötland, så det är kanske rätt ställa att skriva mina funderingar på.
Jag har i min släkt en rad ”livfgrenadjärer” och de heter Glad, Snygg och Axell. Den senaste livgrenadjären (min farfarsfar) hette Johan Fredrik Axell och flyttade 1885 in i soldattorpet Snaran no 125 hörande till Dråsa Vestergård i Tjällmo. Han emigrerade 1907 till Amerika men lämnade av någon anledning fru och barn kvar i Sverige. Johan Fredriks far hette Samuel Petter Snygg och han var knekt i Fornåsa.
Det har funnits ett antal knektar med namnet Axell boende på torpet Snaran, men dessa är inte släkt. Namnet måste alltså ha följt med torpet. Fanns det något regelverk för hur namnen tilldelades eller var detta godtyckligt? Var det vanligt att man fick ärva sin företrädares namn på ett soldattorp?
När Johan Fredrik kom till Amerika, vilket namn kan han ha använt då, sitt knektnamn Axell, sitt dopnamn Snygg (som ju också var ett knektnamn) eller något annat? Jag har försökt söka i de databaser som finns tillgängliga på Internet, men jag kan inte hitta någon som stämmer in.
Jag är också lite nyfiken på vad som kan ha varit orsaken till att Johan Fredrik lämnade fru och barn och reste till Amerika. Fick han sparken eller sa han upp sig? Vilken information kan man tänkas hitta om man gräver djupare i ev. soldatregister?
 
Mats Axell
Linköping

2000-12-26, 11:06
Svar #25

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Hej Mats,
 
Beträffande tilldelning av soldatnamn:
Vid anställningen blev den nye soldaten tilldelad ett soldatnamn av sin Kompanichef. Namnen utdelades ganska fritt, kanske även efter förslag från de nye soldaten. Soldatnamnet skulle vara unikt inom kompaniet. Däremot kunde samma namn förekomma på andra kompanier inom regementet.
I slutet av 1800-talet fanns exempelvis soldater med namnet Berg på samtliga 8 kompanier inom Södermanlands regemente.  
Det var även vanligt att den nya soldaten ärvde den förre soldatens namn, dvs. den nye soldaten på roten ärvde den förre knektens soldatnamn. Det kunde även hända att en soldat bytte namn av någon anledning.
Vid förflyttning till annan rote var det inte ovanligt att han tog med sig sitt soldatnamn till den nya roten. Om han flyttade inom kompaniet behöll soldaten i regel alltid sitt soldatnamn. Om han fick förflyttning till annat kompani var han ibland tvungen att byta namn då namnet kanske redan var upptaget i detta kompani.  En soldat kunde även råka ut för ett påtvingat namnbyte om exempelvis en korpral eller en mycket äldre soldat förflyttades till kompaniet och hade samma namn som en soldat där. Den yngre soldaten fick då i regel byta namn.
En soldat som varit krigsfånge fick ofta ett nytt namn då han åter trädde i tjänst om han placerades på en ny rote i kompaniet. Namnet och det gamla torpet kunde då vara upptaget av en ny soldat.
 
Efter att bruket med soldatnamn införts på 1680-talet återtog i regel soldaten sitt patronymikon-namn efter avskedet. Under 1800-talet blir det mer vanligt att soldaten behöll sitt soldatnamn efter avskedet.
Barn till soldater behöll i regel inte faderns soldatnamn utan tog tillbaka patronymikon-namnet. Detta kan dock variera i olika landskap men det blev vanligare på 1800-talet att barnen behöll soldatnamnet, framför allt då även soldaterna började behålla soldatnamnen som civila.
 
Mer om soldatnamn och indelningverket finns att läsa på min sida: Den indelte soldaten: http://www.algonet.se/~hogman/slsoldat.htm
 
Hasse

2000-12-26, 15:22
Svar #26

Mats Axell

Tack Hasse, mycket läsvärd och intressant hemsida.
 
Några följdfrågor: När indelningsverket avskaffades 1901, vad hände då med de som fortfarande hade kontrakt? Kan min farfarsfar, som jag berättade om tidigare, ha varit knekt fram till 1907 då han reste till Amerika?
 
Mats Axell
Linköping

2000-12-28, 09:28
Svar #27

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Hej Mats,
Vid 1901-års riksdag antogs ett förslag om att avskaffa indelningsverket och istället inrätta ett system grundat på allmän värnplikt samt en mindre värvad stam av befäl.
Från och med 1902 anställdes inga fler indelta knektar. Nu kunde dock en värnpliktsarm? inte skapas över en natt utan man behövde en övergångsperiod fram till 1908. De knektar, båtsmän och ryttare som fanns i den indelta arm?n skulle avvecklas men det skedde inga stora massiva avskedanden. Soldaterna skulle i första hand avvecklas på frivillig basis och som ett led för att underlätta detta förbättrades kraven för pension.
De indelta soldaterna försvann med andra ord inte över en natt. Avgångarna var ändå ganska stora under de första åren. Vid Södermanlands infanteriregemente hade andelen indelta knektar halverats till 1908 och 1913 återstod enbart ett 70-tal knektar i hela regementet.
 
Det skulle dock dröja ända till 1960-talet innan den siste indelte knekten gick ur tjänst.
Under första världskriget inkallades de kvarvarande indelta soldaterna till tjänstgöring.
Vid 1931-års riksdag tog man ett beslut om att låta de återstående indelta soldaterna gå i förtidspension. Alla gick dock inte i pension 1931.
Totalt under andra världskriget genomförde de indelta soldaterna mellan 20.000 och 25.000 tjänstgöringsdagar per år.
Under 1940- och 1950-talen avtog antalet indelta knektar i tjänst mycket snabbt. År 1956 fanns enbart 14 knektar kvar i tjänst och 1961 fanns 3 st kvar.
Den allra siste knekten som gick ur tiden var Axel Ljung som avled den 9 augusti 1983.
 
Med anledning av din fråga har jag kompletterat min sida om indelningsverket med text om vad som hände med de indelta knektarna efter 1901. Detta är ett utdrag av detta. Mer att läsa finns på den i mitt tidigare inlägg nämnda hemsidan om indelningsverket under ”indelningsverket avskaffande”. Där finns även källor.
 
Så visst kan din knekt ha varit anställd fram till 1907.
 
Hasse

2001-03-07, 22:21
Svar #28

Ove Andersson

Söker uppgifter om Jonas Sultan Livgrenadger
har bott i St.Egbola och Vallby i Heda Socken Östergötland.
 
Tackar på förhand
Ove

2001-06-05, 13:53
Svar #29

Laila Nykvist

Om du är intresserad av att få information om Livgrenadjärer som varit bosatta i Skänninge eller Harstads socknar under tiden 1684-1900, så kan du kontakta biblioteket i Mjölby som har en liten forskningsrapport utförd bl.a av Freddie
Hallberg.  
Jag fick häftet i min hand av en slump och hade stor glädje av det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna