ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lönlös fänrik  (läst 862 gånger)

2009-06-04, 21:35
läst 862 gånger

Utloggad Sven Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2011-11-06, 17:24
    • Visa profil
Hej alla som funderar på gamla militärer.
När fälttelegrafkåren bildades 1871 bestod dess stat bl.a. av två lönlösa fänrikar. Dessutom har jag träffat på t.ex. lönlös furir m.fl.
Vet någon hur detta med lönlös fungerade. Hur försörjde sig en lönlös. Gratis mat och kläder eller var han någon form av lärling som försörjdes av sin familj i hopp om framtida karriär.
/Sven

2009-06-06, 09:30
Svar #1

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Av några rullor från 1800-talet har jag fått intrycket att åtskilliga officerstjänster, främst för subalterner, var oavlönade. Detta var förmodligen en av flera anledningar till att adeln, även sedan icke adliga tillåtits bli officerare, dominerade officerskåren. Det krävdes nog att man var förmögen för att ha råd att satsa på en officerskarriär.  
/Lars

2009-06-06, 14:38
Svar #2

Utloggad Sven Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2011-11-06, 17:24
    • Visa profil
Tack Lars det styrker min uppfattning
 
/Sven

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna