ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pikenerare  (läst 1384 gånger)

2000-11-26, 07:14
läst 1384 gånger

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Känner någon till vad en pikenerare är? Har det möjligen något med militära arbeten att göra?
 
Mvh Anita

2000-11-26, 11:54
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Pikenerarna utgjorde i äldre tider det tunga infanteriet, fotfolk som var väpnat med rustning och blanka vapen (pikar) och uppställda i stora kvadrater. Det lätta infanteriet utgjordes av musketerare som saknade skyddsvapen men var utrustade med eldvapen (gevär).  
 
Piken var ett stötvapen med långt träskaft och smal järnspets, som på 1500-talet var över 5 meter lång men förkortades på 1600-talet och togs ur bruk på 1700-talet då piken ersattes av bajonetten, som monterades direkt på gevären.  
 
Källa: Nordisk Familjebok, 3:e upplagan (1923-37), band 15, sid 990 och band 10 sid 562.

2000-11-26, 16:03
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Torsten för det svaret!
 
När jag tänker efter kommer jag ihåg från någon historiebok att jag sett en bild med en kvadratformad arme med långa, långa pikar som var riktade framåt som till attack. Det var alltså pikenerarna!
 
Mvh Anita

2012-10-12, 21:58
Svar #3

Marianne Högnefors

Hejsan!  
 
Jag har pikenerare i släkten undrar om detta föremål som jag fått ärva,kan komma från den personen?
Det vackra hästhuvuded sitter på ett välbevarat handtag ca 13 cm, av något slags hårt svart skimmrande material. Föremålet ser väldigt gammalt ut!  
 
Det är ca 73,5 cm långt  
 
Tacksam för alla svar!  
Hälsningar Marianne Högnefors  

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna