ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Roteringskarl  (läst 2141 gånger)

2001-03-25, 11:51
läst 2141 gånger

Anders Sandberg

Hej!
Kan någon upplysa mig om vad en Extra Roteringskarl är och vad en sådan sysslade med?
En av min sambos anor, Anders Björk, står som Extra Roteringskarl under Tofta el Töfta(svårläst) i Flo Vigdebok 1813 och Flo Hfl AI:3.
 
Mvh Anders Sandberg

2001-03-25, 20:48
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Under Karl XI i slutet av 1600-talet infördes indelningsverket, som innebar att ett antal gårdar som tillsammans motsvarade ett visst mantal i storlek skulle bilda en rote för att hålla en soldat med torp och viss kvantitet spannmål etc.  
I krigstider räckte inte de ordinarie soldaterna till utan man kallade in extra soldater. Dessa som kallades extra roteringskarlar, fördubblingsbåtsmän eller liknande fick inget eget torp eftersom de inte beräknades bo kvar i socknen i fredstid.
 
Hälsningar Stig Geber

2001-03-25, 22:14
Svar #2

Anders Sandberg

Hej Stig!
 
Tack för ditt snabba svar.
 
Hälsningar Anders Sandberg

2004-10-27, 23:49
Svar #3

Janne Jansson

Är nyfiken på vad en roteringskarl är och vad han gjorde, har för mig hade stog extra roteringskarl i husförhörslängden.

2004-10-28, 22:42
Svar #4

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Janne! Rotar, rotering och roteringskarlar tillhörde det år 1901 upphörda militära indelningsverket. Roteringskarlen var en soldat (motsv.) eller eventuellt en båtsman (matros inom örlogsflottan), som försörjdes och även utrustades av de hemman som tillsammans bildade en rote.  
   
Sigfrid L. Gahm Perssons Landt-Milice I-IV innehåller uppgifter om den lantmilitära delen.
 
Enklare är nog att ta del av Grill Svenska indelningsverket. Detta verk (från mitten av 1800-talet) är mycket uppskattat av släktforskare. Nytrycket med sina fina register är enklast att hantera.
 
Hälsning, Bengt

2004-10-28, 23:50
Svar #5

Janne Jansson

Tack för svaret Bengt!
Får leta reda på boken Svenska indelningsverket av Grill och söka vidare då.

2004-10-29, 23:48
Svar #6

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Janne,
På den här sidan finns lite (mycket) att läsa:
 
http://www.algonet.se/~hogman/slsoldat.htm
 
Mvh / Berit

2004-10-30, 16:38
Svar #7

Janne Jansson

Tack Berit!!
Jo det fanns en del där,får läsa igenom det
 
Mvh
Janne

2008-01-12, 17:28
Svar #8

Susanne Björling

Hej !
Jag har en Johan Svan Dof, född 1786 i Hällestad (E), som senare flyttade till Dofverskarl i Risinge (E) och blev roteringskarl. Nu är min fråga - vad gjorde en roteringskarl? Kan han varit anställd av försvaret?
 
Hälsn. Susanne

2011-10-21, 15:57
Svar #9

Utloggad Moderator Yrken

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg har flyttats hit från en numera raderad rubrik med samma namn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna