ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjöartillerist  (läst 1892 gånger)

2001-03-08, 22:32
läst 1892 gånger

Utloggad Björn Pilström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 17:08
    • Visa profil
En av mina förfäder, Esau Olander bosatt i Sandby på Öland omkring 1817, kallas vid sonens födelse för sjöartillerist.
Är det någon som vet:
a) vad är en sjöartillerist? Är det synonymt med kustartillerist?
b) i vilka militära rullor ska man leta efter en sådan person vid den här tiden (d.v.s. hur var de indelta?)

2001-03-09, 20:00
Svar #1

Claes Bernes

Hej Björn,
 
en sjöartillerist tjänstgjorde vid kanonerna ombord på flottans örlogsfartyg - han var alltså inte kustartillerist. Sjöartilleristerna var (frivilligt) värvade till flottan, till skillnad från exempelvis de indelta båtsmännen. Med all sannolikhet hörde din förfader till ett sjöartilleristkompani i Karlskrona. Rullor för sådana kompanier finns på Krigsarkivet; förmodligen är de också mikrofilmade. Ett och annat om sjöartillerister och liknande personalkategorier finns också att läsa här:
http://www.users.wineasy.se/claes.bernes/claes/marin/uoff.html

2001-03-10, 01:47
Svar #2

Utloggad Björn Pilström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2023-04-13, 17:08
    • Visa profil
Tack Claes!
 
Det stämmer bra för ungefär samtidigt omnämns han i hfl som volontär så då bör han ju inte ha varit indelt. Jag ska jaga honom i Flottans rullor då så får vi se om han dyker upp.
 
M.v.h.
 
/Björn

2015-05-25, 08:58
Svar #3

Utloggad Madeleine Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2019-01-25, 16:45
    • Visa profil
Jag har en släkting som var sjöman och bodde med sin familj hos en annan familj, varav denne man var båtsman. Jag kan finna båtsmannen och antog att min släkting som var sjöman ingick i samma besättning. Men så är inte fallet. Jag kan inte hitta honom och vet inte vart jag ska leta. Familjen bodde i Vinberg, Halland. Så om det är någon som har tips så är jag tacksam. Årtalen handlar om ca 1800-1820.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna