ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Volontär  (läst 2050 gånger)

2009-05-13, 15:31
läst 2050 gånger

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Bengt-Göran!
 
Just detta fenomen har jag själv stött på, och fundrat över en del. Ett exempel, dock ej gällande en volontär, är sedermera landshövdingen i Kristianstads län, Axel Gabriel De la Gardie (1772-1838), som blir korpral vid fem (!) års ålder, sergeant och sekundadjutant vid nio, fänrik vid tretton samt slutligen löjtnant vid sjutton års ålder.
 
Jag vill minnas att jag läst en gång, att barn i på tok för unga åldrar under 1700-talet kunde skrivas in som studenter vid universitet tillsammans med äldre syskon, p.g.a. av praktiska orsaker (har för mig att det främst var ekonomiska). Jag funderar därför på om det inte är något liknande med små barn som avancerar inom det militära - kanske var det mer praktiskt för barnen att vandra runt inom det militära redan i unga år, och avancera så att när den unge gossen blivit en ung man och redo för riktiga militära aktiviteter, var han redan officer, det enda rätta inom de högre samhällsklasserna.
 
Vad de unga barnens militära aktiviteter gick ut på kan jag dock inte gissa mig till, men jag tror att det kan vara som så, att barnen bara var officiellt skrivna i rullorna, utan att egentligen utföra någon riktig militär syssla förrän de hade åldern inne. Detta är dock bara min gissning och slutsats, och det finns säkert någon som känner till förhållandena bättre.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-05-13, 15:47
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Fick syn på ett  av Lars Handberg här ovan först nu, och det verkar som att han har dragit samma slutsats som mig; och volontär verkar som synes ingå i den slutsatsen.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2009-05-29, 12:42
Svar #2

Utloggad Moderator Yrken

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett dubblerat inlägg av av Olof Kungberg angående Lars Kungberg har raderats, se istället här.

2011-03-09, 14:04
Svar #3

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2011-03-09, 14:04
    • Visa profil
Hej!
Jag söker information om en volontär, Måns Bokelund, som är boende i Tingsås, Djuramåla rote.
Han gifter sig i Väckelsång 1799 med Cecilia Andersdotter f. 1766 i Tingsås, lysning den 4 sept 1799. Där står det att Måns är volontär i Öfversten och Riddarens Juslins Compagnie. Kompaniet verkar inte ha funnits inom Kronobergs regemente så jag vet inte var jag ska leta.
 
I hh Tingsås 1808 - 1809 (p. 204)står det att han är gratialist från Stralsund men inget födelsedatum. I senare hh, 1821 - 1823, står det att han är född 1742 men inget datum. Fast när han dör, 21/3 1831, står det att han är 61 år gammal vilket skulle betyda att han var född ca 1770.?!
 
Är det någon som vet någonting om honom? Eller har några idéer på hur jag ska kunna hitta hans födelsedatum och ort och annan information om honom?
 
/Anita

2011-05-06, 15:19
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har forskat mycket, men detta är första gången jag letar efter en volontär och då i slutet av 1730-talet. Den intressante Karl Fredrik Lagerberg verkar efter att ha varit soldat för Rommelsjö östergård i Öggestorps socken och enrollerad under Livkompaniet vid Jönköpings regmente 1721-1738 bli volontär. Den intresserade kan läsa om honom .
Min fundering just nu är vart man tog vägen när man blev volontär? Tjänade man vid regimentet t ex? Jag hittade en volontär som tjänar som soldat för Harghult? - och heter Alexander Albin, ogift. (Källa: Jönköpings regemente 372 (1741-1742) Bild 67)
Eftrsom min gubbe inte är kvar på sitt S t där han lejt en annan karl, och ej heller i socknen (mtl) bör han ha flyttat någon annans stans innan  jag säkrar honom 1743 i Malmbäck socken då han avancerat ...
..................................
Som man kan se under Släkter, Lagerberg, löste jag frågan; Men det finns en lucka ... där han möjligen inte tjänstgjorde.
Intressant!
Vänligen,
Olle Elm
 
(Meddelandet ändrat av smol 2011-05-07 12:23)
Vänligen,
Olle Elm

2012-04-15, 18:25
Svar #5

Utloggad Christian Grek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: 2015-09-09, 13:41
    • Visa profil
Hej  
Söker uppgifter om en anfader till mig, en Nilson Cronlund Jöran som skall vara volontär eller Volenteur i Skäppetorp Ålem Någon som vet vilket regemente han tjänstgjorde vid och hur man skall gå till väga för att finna dessa.

2013-08-27, 11:31
Svar #6

Utloggad Moderator Militaria

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Sexton inlägg har i samråd med berörd moderator flyttats till . Landskap » Norrbotten » Socknar » Nederluleå (Luleå landsförsamling).

2013-10-03, 10:13
Svar #7

Utloggad Kicki Bogren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 13:30
    • Visa profil
Har en liten gosse. Johan (Jan) Fredric Löfqvist född 1820 som kommer till Allmänna barnhuset i Stockholm. I hans journal står att hans mor var avliden volontär änka.
Min fråga: Kan man hitta volontärerna i något register?

2013-10-04, 08:37
Svar #8

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Bland flottans rullor (SVAR) finns även sådana för volontärregementet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna