ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Militära manschettknappar  (läst 1982 gånger)

2015-04-26, 16:27
läst 1982 gånger

Carl Fürst

Hej!
 
Jag har efter någon äldre släkting ett par manschettknappar som ser ut som nedan. Det förefaller vara en krona över korslagda kanoner och kanonkulor nedertill. Är det för att markera tillhörighet till ett specifikt regemente eller liknande? De som varit anställda inom försvarsmakten är dels min farmors far f. 1878 som var hussar och gardist vid livgardet till häst i Stockholm och dels farfars mormors far f. 1821 som var anställd vid artilleriet, Vendes regemente i Kristiansstad i många år i mitten av 1800-talet. Känner någon kanske igen emblembet?
 
Alla tankar och spekulationer uppskattas!
Vänligen Carl

2016-09-14, 13:04
Svar #1

Utloggad Mikael Sundbom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2016-09-14, 13:25
    • Visa profil
    • www.silvermedaljen.n.nu
Hej

De ser franska ut tycker jag.. Eldrören och den grevliga kronan tycker jag ser franska ut.. Jag kan givetvis ha fel. :)

/Micke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna