ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Militära eder  (läst 447 gånger)

2003-12-08, 21:25
läst 447 gånger

Erik Holmlund

Hej
Jag ramlade av en slump över information om att en av mina anfäder, en fänrik vid Västerbottens regemente, förde en sköld som fanns bevarad i form av ett sigill på Riksarkivet (tack till Magnus Bäckmark för hans förträffliga sida om ofrälse heraldik). Källhänvisningen pekade mot Riksarkivet, och nyfiken på detta heraldiska märke letade jag upp dokumentet som visade sig vara en officersed, som avlades 1697, och var märkt med ett sigill. Mkt intressant, men ännu mer intressant var förstås själva dokumentet. Ett fyra sidor långt dokument som börjar med att min fänrik svär och lovar inför gud och den heliga skrift trohet mot konung Karl XII.  
 
Nu är resten av dokumentet inte helt lättläst för den ovane. Jag har tidigare läst husförslängder och dopböcker m.m. men där vet man ju ofta vad som förväntas stå, så där är det lite enklare.  
 
Väldigt många officerseder finns bevarade, men det var en nyhet för mig att dom ens existerade. Kanske hittar man inte uppgifter som för ens jakt på nya anor framåt, men definitivt ger det en fylligare bild av en person som arbetade inom det militära. Kanske finns det andra där ute som uttytt officerseder, vet hur dom brukar vara formulerade osv. Det optimala vore om nån vet av nån avskrift, som man skulle kunna använda som stöd eller läshjälp för att uttyda den ed som man själv försöker tolka. Jag kan tänka mig att dom är någorlunda standardutformade, men jag förstår också att varje ed är individuellt anpassad.  
 
mvh
Erik, Skellefteå

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna