ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Militärer i husförhörslängder  (läst 1183 gånger)

2008-06-13, 12:12
läst 1183 gånger

Utloggad Wei Öhlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2023-12-11, 18:46
    • Visa profil
Hade man husförhör bland soldater och befäl? Jag har lyckats till del följa en släkting, Adolf Fredrik Jacobsson f 1775, som var andre major vid Jämtlands fältjägarregemente 1820 enligt mönstringsrullorna. Jag har även hittat ett av hans barn, Christina Fredrika f 1811-11-16, i födelseboken för Berg (Z), men där finns inga referenser till var han bodde, bara att han tillhörde regementet. Därmed blev det svårt att gå vidare. Det enda jag har är att han beviljades avsked 1826. Fanns det kopplingar mellan militären och det civila livet? Hur bodde t ex en officer med hustru och många barn. Bodde man på regementet eller i någon by vid sidan av? Av ett flyttbetyg vet jag att han hade sin familj med och inte bara var utkommenderad.Kan det vara så att var soldater och befäl bodde och verkade var hemligt och därmed knappt förekommer i kyrkböckerna?
Mvh/Wei Öhlund

2008-06-14, 10:05
Svar #1

Janne Högdin

1811 bodde Adolf Fredrik i Eltnäset i Berg [C:3 s. 165], 1815 och 1817 i Sundsjö församling [C:2 s. 120 och 240 resp. 247] och 1824 i Hovermo i Myssjö församling [C:3 s. 43]
 
Det här var under indelningsverkets tid. En officer bodde då på ett officersboställe, i regel ute i det kompaniområde han tillhörde. Att han har flyttat kan bero på att han fick olika befattningar i regementet
 
Det var inte hemligt vart officerare och soldater bodde.Se som exempel Myssjö AI:3 s. 99  GID 126.7.54900
 
Jag har den uppfattningen att prästen tyckte att dom var så allmänt kända i bygden att han inte alltid behövde ange deras bostad i kyrkböckerna.
 
Det finns mycket skrivet om Karl XI indelningsverk. Jag ska därför inte uppta mera plats om det här! Se bl a http://www.algonet.se/~hogman/slsoldat.htm
 
(Meddelandet ändrat av jhn den 14 juni, 2008)

2020-08-02, 12:58
Svar #2

Utloggad Björn Hagelin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2023-07-30, 12:52
    • Visa profil
Wei
Adolf Fredrik Jakobsson
(1775-c. 1839), major, riddare. Hustru sedan 1810 Märta Catharina Hallberg (1787-1837). Han nämns som innehavare av kaptensbostället i Hovermo, Myssjö, på sockenstämman den 12 oktober 1823 då det beslöts att han skulle betala en del av barnmorskans lön. Något senare nekades han låna säd ur sockenmagasinet. Var innehavare vid det laga skiftet kring 1830. Du finner mer om honom i de militära rullorna hos Riksarkivet, https://sok.riksarkivet.se/generalmonsterrullor
Lycka till!
Björn

2020-08-03, 09:21
Svar #3

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Björns inlägg ovan har typhöjden 2 vilket gör den omöjlig att läsa. Jag har förstorat upp den så att den är läsbar, och så här är Björn inlägg. /Hans

Wei, Adolf Fredrik Jakobsson (1775-c. 1839), major, riddare. Hustru sedan 1810 Märta Catharina Hallberg (1787-1837). Han nämns som innehavare av kaptensbostället i Hovermo, Myssjö, på sockenstämman den 12 oktober 1823 då det beslöts att han skulle betala en del av barnmorskans lön. Något senare nekades han låna säd ur sockenmagasinet. Var innehavare vid det laga skiftet kring 1830. Du finner mer om honom i de militära rullorna hos Riksarkivet, https://sok.riksarkivet.se/generalmonsterrullor Lycka till! Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna