ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skåning  (läst 1344 gånger)

1999-10-11, 21:10
läst 1344 gånger

Utloggad Bengt Nordahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: 2016-04-04, 16:04
    • Visa profil
Jag är skåning, flertalet kända anor har också varit skåningar, och några har tom hetat Skåning. Först fann jag anmodern Ingeborg Skåningsdotter, född i Ask och död i Billinge 1762. Hennes far hette Skåning Rasmusson och farfar Rasmus Skåningsson, vilka levde i Asks sn i Skåne, som saknar kyrkoböcker före 1820. Namnet dyker även upp i angränsande socknar, bla Riseberga. En anmoder till mig i Anderstorp i Riseberga sn, född c 1638, uppger Ragnar Odhnoff vara 1:o gm Erland Skåningsson, st Skåning Nilsen, född omkring 1600. Jag gissar, att alla med namnet Skåning är släkt. Har någon träffat på detta förnamn, och är det någon, som kan förklara dess uppkomst?

1999-10-12, 10:42
Svar #1

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Bengt!
 
På CD-skivan Alla svenskars förnamn finns ingen med namnet Skåning, däremot finns det som efternamn ett par personer i hela Sveriges telefonkatalog, som jämförelse fanns åtta med namnet Smålänning.  
 
MVH/Sam Blixt/Oskarshamn

1999-10-13, 09:48
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Bengt frågar om namnet Skånings uppkomst. Utan att konsultera någon litteratur kan man nog säga att namnet ursprungligen var ett tillnamn, som sedan övergick till förnamn. Mig förefaller det mest sannolikt att övergången skett via en patronym form. Låt oss säga att Nils, som kallas Nils Skåning, har en son Jöns. I områden finns det många Jöns, Nils' son, och Nils Skånings son börjar därför kallas Jöns, Skånings son. I nästa generation har namnet satt sig så pass att Jöns Skåningsson väljer att kalla en av sina söner Skåning.
 
Det finns många paralleller. Speciellt tänker man på namnen Dan 'dansk' och Finn(e), 'finsk' eller 'samisk'. Bägge dessa blev väldigt tidigt förnamn, så Skåning kan nog också vara gammalt som förnamn. Före vikingatid till och med. Det vore intressant att veta hur gammalt det äldsta belägget för namnet Skåning är.
 
Är alla Skåning släkt? Med tanke på hur namnet uppkommit så är det nog lite tveksamt att dra den slutsatsen. Inom ett begränsat område som runt Riseberga kan det förstås stämma.
 
En poäng i sammanhanget är att den ursprunglige Nils Skåning knappast fått det tillnamnet i Skåne. Mitt i centrala Skåne borde man inte komma på tanken att kalla någon Skåning när alla är det.

1999-10-26, 21:11
Svar #3

Utloggad Bengt Nordahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 226
  • Senast inloggad: 2016-04-04, 16:04
    • Visa profil
Tack Anders för ditt inlägg om förnamnet Skåning. Din teori kan nog vara riktig, men i så fall har denne Nils, eller vad han nu hette, fått sitt tillnamn, när han en längre tid bott i en annan del av Danmark och vid återkomsten till hemlandskapet behållit sitt erhållna tillnamn. Kanske hade han varit soldat.
 
När jag själv funderat på problemet, har jag kommit fram till en hypotes. Den av Odhnoff uppgivne Skåning Nilsen var förvisso st Nils. Låt säga, att denne var en invandrare från övriga Danmark, som i slutet av 1500-talet slog sig ner som nybyggare i Anderstorp, och som framgångsrik sådan kallade han sin förste son för Skåning, som ju var en  skåning, vilket han själv inte var. Detta låter kanske lite väl fantasifullt.

1999-10-27, 22:48
Svar #4

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Var uppe på krigsarkivet i måndags och kikade lite på rullor från början av 1700-talet. Tittade främst på de olika kompanier som var stationerade i Tyskland. Där hittade jag faktiskt några stycken som hette just Skåning, men då i efternamn. De verkade dessutom vara flera som förmodligen var släkt med varandra.  
 
Mvh Lena A L

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna