ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kunde man anta vilket efternamn som helst?  (läst 2666 gånger)

2008-08-17, 14:17
läst 2666 gånger

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Ja, man skulle väl kunna söka efter misstänkta legatarier i testamentsavskrifter som vidhängts bouppteckningar. Forna tiders fäder tänkte ibland även de på sina u ä barn eller t o m på deras mödrar.
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 17 augusti, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 17 augusti, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av GSt den 17 augusti, 2008)

2008-08-17, 14:29
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Mamman verkar försvinna i Ryssby. Hon ska komma från Danatorp eller Danaledet i Dörarp, INTE Danielstorp som jag skrev ovan. Dotter till Sven Andersson f 1772 och Lisa Simonsdotter f 1759. En syster Ingrid f 1804. Hon kommer till Toftaholm första gången 1817. Men födelseorten blir jag inte klok på:
 

 
(Meddelandet ändrat av izla den 17 augusti, 2008)

2008-08-17, 14:54
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Aha, åter till Vittaryd AI:5 s 58. Där står i marginalen att Jonas Flink är gift med Stina Svensdotter på Toftaholm, hon har alltså flyttat tillbaka dit! Men pojken blir fosterbarn på faderns (Flinks) gamla boplats Nygårds när Flink lämnar honom och rymmer.
 
Dörarp AI:2 sid 37, där finns Stina Svensdotter och dottern Ingrid Maria, Stina som piga på Toftaholm. I hfl AI:3 från 1844 står det att hon är gift med avsk grenadjären Jonas Flink i Byerum - ebrietati detritus (vilket torde betyda nedbruten av dryckenskap)

2008-08-17, 14:59
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
En liten pusselbit till, hon får underhåll (hfl AI:4, Dörarp, Toftaholm):
 
 
 

2008-08-17, 15:04
Svar #4

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Systern Ingrid Maria Jonasdotter flyttar 24/8 1864 till Jakob, Stockholm men hon har haft betyg dit redan 1862. Modern avflyttar tydligen men det står ej vart.

2008-08-17, 15:05
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Hälsar vänligen
Maud

2008-08-17, 18:45
Svar #6

Utloggad Carl-Johan Gustafsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 795
  • Senast inloggad: 2023-08-25, 17:38
    • Visa profil
Jag har inte lyckats hänga med i alla turerna här på slutet, jag får skriva ut allt och gå igenom det i lugn och ro.
 
Tack alla ni som engagerat er i frågan och speciellt stort tack till Chris, som har lagt ner ett jättejobb.
 
Det skall bli spännande att försöka hitta fler detaljer.
 
Vänligen
Kalle

2008-08-17, 18:51
Svar #7

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Det är fascinerande att Anbytarforum kan fungera så här effektivt och uppslagsrikt. Lavinen utlöstes av Monikas fråga i fredags och nu har vi alla dessa bidrag, kanhända en exkurs till en stamtavla över ätten Natt och Dag.

2008-08-17, 19:10
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det var bara roligt en regnig och lite halvförkyld söndag. Det var Mauds fynd som triggade det hela, det är kul att testa AD-online som ju finns för Småland. Bouppteckningar för adeln finns på hovrätterna inte tingsrätter. Men jag antar att modern inte bara får underhåll för att hon jobbat i 25 år. Sonen öppnar ju egen verkstad av ganska stort mått och har också inneboende med relativt fina titlar 1870. Jag vet dock inte vad som händer med systern, det finns en Ingrid Maria Jonasdotter 1869 i mantalet, hon tecknar sig jungfru (lite finare titel) och bor i Katarina. Kan det vara samma kvinna?
 
Det verkar på KGFs databas som Stina dör 18770107 på Toftaholm.

2008-08-17, 21:24
Svar #9

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Chris, Stina Svensdotter står som född 1801 i Tånö dvs Tånnö socken strax norr om Dörarp sn i Jönköpings län. Vid branden i Värnamo prästgård (dit Tånnö var annex) förstördes tyvärr pastoratets kyrkböcker 1869.

2008-08-17, 22:33
Svar #10

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Det har spekulerats om varför skomakaren Johan Petter Jonasson (först anges Johansson ovan - kallas han det också?) antar namnet Natt och Dag. Kan han vara en utomäktenskaplig son till en medlem av den gamla adelsätten? I dag klingar Natt och Dag som gammal adel - men det man borde fråga sig är hur folk i gemen på 1840-talet uppfattade detta namn. Namnet är ju faktiskt ett alldeles utomordentligt slagkraftigt namn för en yrkesverksam hantverkare med ambitioner. Adelssläkten Natt och Dag var ju på 1800-talets mitt inte någon betydande släkt med makt eller rikedom längre och de grenar som överlevt var mer eller mindre på dekis? Vilka möjliga män av ätten Natt och Dag skulle kunna komma ifråga som möjliga fäder till Johan Petter om dennes börd inte var äkta? Om det inte fanns någon som kan knytas till Toftaholm eller tiden så faller ju alla spekuationer om att nammnet Natt och Dag upptagits på grund av koppling till den gamla adelsätten.

2008-08-18, 00:50
Svar #11

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Chris ställer den berättigade frågan Prästen kan ju inte varit ovetande om att namnet är adligt, hur kom det sig att han tillät namnbytet? med anledning av noteringen i Klara BIa:7 (nov 1843) om att skomakarlärlingen Johan Peter Jonasson 1849 antagit namnet Natt och Dag.  
 
Före 1901 års namnlagd fanns i praktiken inga hinder för vem som helst att anta vilket namn som helst. Prästerskapet saknade, så vitt jag kan förstå, såväl legalt som i praktiken möjlighet att hindra någon från att anta och använda ett visst efternamn, även om prästen möjligen kunde obstruera och låta bli att införa namnet i kyrkboken.  
 
I Nordisk familjebok (Uggleupplagan), uppslagsordet Namn, framgår att Antagandet af släktnamn var i Sverige under lång tid [d v s före 1901] icke föremål för några väsentliga inskränkningar genom lagstiftningen. Dock förbjöd Gustaf II Adolf, att adelsman tog annan adelsmans namn eller vapen, och Karl XI förbjöd soldater att taga sig adelsnamn. Dessa skyddades vidare genom en förordning af 1705, som stadgade, att missdådare ej fingo bära sådana. 1880 påbjöds, att underofficerare och deras vederlikar för namnbyte skola ha tillstånd af öfverordnad militärmyndighet.  
 
När det gäller det åberopade skyddet för adliga efternamn, så framgår emellertid av Nordisk familjebok (Uggleupplagan), uppslagsordet Adelsprivilegier, att rätten till adligt namn inte formellt var privilegieskyddad i Sverige. Flera administrativa förordningar omfattar dock adelns rätt att bära adliga namn, bl a en kungl förordning 14/7 1767.  
 
Eftersom den introducerade svenska adeln totalt omfattar närmare 2 900 olika ätter (inkl alla nu utdöda ätter), så saknade prästerskapet i praktiken möjlighet att bevaka adelns rätt till sina adliga namn - ingen kunde rimligen hålla rätt på alla dessa namn! Kyrkböckerna vittnar ju också om att det knappast var ovanligt att adliga namn även bars av oadliga personer.  
 
Det här intressanta exemplet med skomakarlärlingen som antog namnet Natt och Dag illustrerar väl rättsläget före 1901. Prästen i Klara församling kan knappast ha krävt något bevis på adlig börd för att skomakarlärlingen skulle få det adliga namnet Natt och Dag infört i kyrkboken. En födelseattest från födelseförsamlingen eller bördsbevis från häradsrätten hade ju endast kunnat utvisa att Johan Peter var son till den till synes oadlig drängen Jonas Jönsson, som det uppges i födelseboken. Även om Johan Peter - hypotetiskt - i själva verket var utomäktenskaplig son till en Natt och Dag, och denne adelsman hade erkänt honom som son i sitt testamente eller på annat sätt, så blev Johan Peter inte adelsman på grund av ett faderskapserkännade och han skulle därmed ändå inte ha haft rätt till namnet Natt och Dag om det fanns  legala möjligheter/skyldigheter för prästen att hindra honom att som oadlig anta en adelsätts efternamn. (Adelskapet förutsätter inomäktenskaplig börd eller legitimering av det utomäktenskapliga barnet genom att adelsmannen gifte sig med barnets mor - ett faderskapserkännande räcker inte!).

2008-08-18, 05:17
Svar #12

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag är nog böjd att hålla med Torsten, möjligen kan det ha legat en för oss okänd historia bakom namnbytet. Han kan ha velat markera något, men naturligtvis blev han inte adelsman utan att vara legitim. Det finns fö, åtminstone i mantalet i Stockholm, ett antal pigor etc som bär namnet Natt och Dag. Det skulle vara intressant att veta varför de gör det. Min hypotes, som aldrig kan bevisas eller motbevisas, är alltså att det fanns något skäl bakom moderns anställning, återanställning och livstids pension/underhåll på Toftaholm men att det inte nödvändigtvis var just en Natt och Dag som var orsaken. Ett skäl till att jag tror det fanns något bakom namnet är att vi har en liknande, men bevisad, historia i släkten.
 
(Släkten Natt och Dag ägde visst Toftaholm någon gång på 1600-talet, men det är lite väl långt bort!)

2008-08-18, 13:35
Svar #13

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Och för jämviktens skull, här kommer en motbevisad historia om adlig börd...
 
Jag forskade lite för en svenskättling i USA. Hennes anmor hade varit gift med en man med adligt namn, Peter Alfred Tranberg Klingspor, innan hon emigrerade till USA. I släktpapperen fanns en anteckning om att hans far hetat Oscar Klingspor och bott på godset Tvedala, och att hans farfar hade varit överste. Modern skulle vara en prästdotter vid namn Tranberg, som fått ett uä barn med denne Oscar.  
 
Men Oscar Klingspor fanns inte i Elgenstiernas Ättartavlor... När jag lyckades hitta Peter Alfred i kyrkböckerna visade det sig att hans föräldrar var gifta och pappan (en f.d. dräng som tagit värvning som artillerist) hette Tranberg. Sonen hade alltså lagt till det adliga namnet senare i livet. Och så småningom fick jag CD med de scannade familjepapperen, som ingen av ättlingarna längre kunde läsa eftersom de var på svenska. I ett ca 100 år gammalt brev berättade hans svägerska om hur hon hört av en bekant om hur mannen tagit namnet - han hade tyckt att hans eget namn var trist, och när han beklagade sig över det så hade en stins med adligt påbrå skojat om att då kan du ju ta mitt namn istället. Han hade tagit honom på orden, och betalat honom 10 kr för ett intyg, med mannens adliga sigill, där det stod att han gav honom rätt att kalla sig Klingspor.
 
Den förklaringen känns trovärdig eftersom den matchar kända fakta, och brevskrivaren kände den person som bevittnade samtalet. Det vore intressant att hitta den där stationsinspektören Klingspor så att jag ser att han verkligen finns och att de har befunnit sig i samma trakter samtidigt... det här måste ha hänt på slutet av 1860-talet, så det är före de sökbara folkräkningarna.

2008-08-18, 16:18
Svar #14

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Någon stationsinspektör finner jag inte i EÄ, men en nivellör vid statens järnvägsbyggnader 1865. Det handlar om Staffan Otto Maurits Klingspor, vilken också tituleras styrman. Död 1868 13/5 i Ljungs sn (E). Men det kanske Du redan sett ....
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 18 augusti, 2008)
Vänligen,
Olle Elm

2008-08-18, 16:57
Svar #15

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil

2008-08-18, 17:28
Svar #16

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Kan det vara den här personen?
 
Post 2232591
Tranberg Klingspor, Peter Alfred
Grafvör
f. 1843 i Kristianstad (Kristianstads län, Skåne)
Ogift man, ensam i familjen
Carl XI 20
Helsingborgs stadsförs (Malmöhus län, Skåne)
Födelseort i källan: Christianstad
 
Lasse

2008-08-18, 17:36
Svar #17

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
och hans födelse från DDSS
 
Datum 1843-07-24 Datum avser födelse  
 ID-nr/Regler 114119/DDSS  
 
Barnet  
Namn Peter Alfred Kön man  
Äktenskaplig börd inom äktenskapet Antal födda 1  
Dödfödd  Paritet  
 
Fadern  
Namn Nils Carlsson Tranberg  
Titel artillerist  
Ort  
   
 Modern  
Namn Petronella Ljungberg  
Titel  
Ort  
Ålder/födelseår 33  
 
Dopvittnen  
Krigs-Commisarien Meck. Fältkamrer Rosvall. Underlöjtnant Blomstedt. Kapten Loven.  
Övrigt  
Art. 1:64  
 
 
Källhänvisning  
Arkiv Sid-/årsnummer  
Kristianstads garnisonsförsamlings kyrkoarkiv  C:3 84 /    
Förvarande institution Sida i husförhörslängden  
 
Lasse

2008-08-18, 17:58
Svar #18

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Så...möttes de två? Var var nivelleraren innan Ljung? Han reste väl runt en del om han var vid järnvägen. Fina vittnen förresten för en enkel artillerist.

2008-08-19, 12:35
Svar #19

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jo, det är rätt familj. Efter Kristianstad bodde de i Karlskrona amiralitetsförsamling från 1844, 1858 flyttar han till Karlskrona stadsförsamling, och är enligt flyttattesten i tjänst hos boktryckare Hallén där. Vid det laget har modern och hans fyra syskon redan dött; fadern dör 1867. Så om han senare valde att dra en vals om sin bakgrund fanns det ingen släkt kvar som kunde avslöja honom. 1869 (i samband med vigseln) flyttar han från Karlskrona till Linköping, då står det att han kallar sig Klingspor och är till yrket gravör.  
 
Intressant att det finns en tänkbar kandidat till stinsen Klingspor! Biblioteket har inte EÄ så jag har inte sökt efter honom där. Enligt uppgift ska mötet dem emellan ha ägt rum i Tranås:
 

 
 
(Meddelandet ändrat av acb den 19 augusti, 2008)

2008-08-19, 13:45
Svar #20

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Anna-Carin,
Du kanske redan vet att Staffan Gustav Oskar Klingspor, född 1835 i Loftahammar bodde i Tranås. Jag finner honom de aktuella åren hos sin svärfar i Kåremålen - se Säby AI:16b, sid 677.  
Med ADOnlines fotning av VaLa:s maskinskrivna register, är det ju smal sak att leta på honom. Under Yrkesutövare med flera står Adelspersoner...  
Tänk vilken skillnad att jobba med ADOnline!
 
Har Du gått igenom hfl för Säby och letat efter Tranberg?
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 19 augusti, 2008)
Vänligen,
Olle Elm

2008-08-19, 14:30
Svar #21

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jag måste verkligen ta ett abonnemang på ADOnline någon gång! Jag forskar ganska sporadiskt, och har SVAR nu över sommaren.
 
Nej, jag kände inte till honom, sätter upp honom på att-kolla-listan.  
 
Jag har inte gått igenom Säby, och jag tror inte det skulle ge något. Jag har nämligen koll på Tranberg i HFL från födelse till död med undantag för ett par luckor som infaller efter den intressanta perioden:
 
1843-1844 Kristianstads Garnison; född där 1843
1844-1858 Karlskrona Amiralitetsförsamling
1858-1869 Karlskrona stadsförsamling
1869-1871 Linköping; vid flytten 1869 dyker namnet Klingspor upp, gifter sig strax därefter
1871-1874 Norrköping
1874- Göteborg; fru och barn flyttar till Motala utan honom 1876 och lever därefter ensamma; han överförs till obefintliga
1890- Helsingborg (från Göteborg enl flyttlängd); jag tappar bort honom där 1892
1898-1921 Göteborg (från Helsingborg enl flyttlängd); dör där 1921

2011-01-15, 23:48
Svar #22

Utloggad Kerstin Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2024-01-15, 15:51
    • Visa profil
Hej
Har stött på en ev. anfader med namnet Jean Kab(b)s. Hans dotter Anna föddes 1747-08-31 och döptes 1747-09-02. Films kyrkoarkiv, Födelse- och Dopböcker C3.
 
Är det någon som känner till efternamnet, var det kommer ifrån? Eller vet något om familjen?
 
Mvh Kerstin Andersson

2011-01-16, 16:32
Svar #23

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Kerstin,  
Kab(b) skulle t.ex. kunna vara ett båtsmansnamn med tanke på att substantivet Kab(b) enl. Svenska Akademiens Ordbok bl.a. betecknar föremål med anknytning till hav och fiske: stycke trä l. näver som fästes vid nät o. tjänstgör ss. flöte; förr äv. om koniskt, urholkat trästycke som fästes i vardera ändan av ett s. k. skottnät.  
 
Jean verkar vara den vanliga stavningen av namnet Jan/Johan vid den aktuella tiden i Films kyrkböcker.

2015-04-08, 09:05
Svar #24

Utloggad Petra Öhrberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 150
  • Senast inloggad: 2020-10-02, 20:49
    • Visa profil
Hej
Jag har en undran, jag har fler Mitander i min släkt men de verkar inte ha något samband med Mitandersläkten från skara.Ibland så står deras vanliga efternamn i hfl och i vissa hfl står det mitander. Min fråga är egentligen, kan man bara ta ett namn?OM de tagit ett namn, varför då behålla sitt vanliga efternamn? Det finns en ort i Värmland som heter mitanderfors, ingen av dem är där ifrån dock namngiven efter en mitander..jag är snurring och begriper inget...Kanske någon av er?
Mvh Petra

2015-04-08, 09:49
Svar #25

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna