ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Belöningsbok  (läst 770 gånger)

2002-09-29, 19:52
läst 770 gånger

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
I Enåkers socken hfl. AI:9 (1836-40) kan man bland prästens noteringar läsa att både fadern och sonen fått en belöningsbok.
 
Kan detta stämma? Vad är isåfall en belöningsbok? Eller har jag tolkat texten galet? Vad kan det isåfall stå? Tacksam för förslag.
 
Mvh / Björn Bertilsson

2007-09-28, 08:53
Svar #1

Utloggad Björn Järhult

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2024-03-30, 22:45
    • Visa profil
    • www.vestigium.eu
Ställer frågan angående belöningsbok ännu en gång. Efter en sökning på anbytarforum fann jag i ett annat sammanhang följande: Att han i barndomen hade ett gott läshuvud, därför borga raderna av ”a:n” i husförhörsböckerna, ävensom anteckningen, att han 1825 ”fick belöningsbok.
 
Någon som kan berätta mer om detta med? Vem bekostade belöningsboken? Var det en bibel, eller någon annan slags bok?
 
Tacksam för svar
Björn Bertilsson

2007-09-28, 15:20
Svar #2

Sylvia Dahlström

Hej!
Vad jag känner till om belöningsbok är att den gavs som belöning för goda kunskaper inom något ämne, och handlade då om det ämne den var en belöning för. Var det i husförhör belöningbok var omnämnt var det troligtvis en bibel eller annan religiös bok som gavs till den omnämnda personen. Vilken som bekostade denna bok vet jag dock ej, kanske givaren? Det låter ju mest troligt tycker jag. Hoppas detta gav någon hjälp!
mvh Sylvia

2007-09-28, 16:48
Svar #3

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jag hittade att två titlar finns omnämnda som belöningsböcker i Svenskt boklexikon 1830-1865 på Projekt Runeberg:
 
Frese, A. de, (Amalia Augusta de; född Bolander, enka efter postmästaren i Avesta Karl Georg de Frese, f. i Göteborg 1804).  
------, Belöningsbok för hemmet och skolan. En moders tjugo geografiska sagoberättelser med tio färgtryckta planscher. Svenskt original. D. l-3. Sthm, VII. 58. 8:0. (2, 66, 68, 96 s.)............................................... 3 - Flodin, S.
(länk till sidan)
 
Herbst, Hermann, (tysk författare).  
------, Ur däggande djurens lif. Berättelser på de långa vinteraftnarna af professor Hermann Herbst. Öfversättning af Vilhelm Kjellgren. D. 1,2. (Belöningsbok för hemmet och skolan. 5, 6). Sthm, Rs. 60. 16:o; b.... 2 - Flodin, S. D. l (2, 114 s.). 1.10. - 2 (2, 98 s.). 90 ö.
(länk till sidan)

2007-09-28, 23:22
Svar #4

Utloggad Göran Stenberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3170
  • Senast inloggad: 2021-09-03, 16:24
    • Visa profil
Det Sylvia skriver är nog på pricken, nämligen att bokpremium skall avse det ämne man är duktig i, dvs för vidare förkovran. Min mor fick som skolflicka bokpremium i tyska - av misstag ett engelskt lexikon - och trodde länge att det var en vink om att hon borde skärpa sig i engelska. Sedan klarades det upp.
GS

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna