ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Djurskjutning  (läst 508 gånger)

2004-06-28, 13:45
läst 508 gånger

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Jag har på ett flertal ställen i Hälsinglands dombok omkring 1600-1650 sett att folk blivit dömda för djurskjutning. Någon gång, någonstans (kommer dock ej ihåg när eller var) har jag sett att med 'djur' så menas specifikt rådjur.  
Kan det stämma att det var detta som avsågs? Ett annat förslag är att det rörde sig om älgar, fast mot det vill jag nog invända att det nämns 'älgsdjur' och 'älghudar' tillräckligt många gånger för att täcka in när det verkligen har handlat om den arten. Frågan är ju också om det fanns rådjur så långt norrut vid den tiden. (Enligt Nordisk Familjebok så fanns det förhållandevis gott om dem i Östergötland och Västergötland under 1500- och 1600-talen, men det är ju lite längre söderut ... Hann de sprida sig längre norrut också innan den senare kraftiga minskningen?)  
 
Hälsningar, Mikael!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna