ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flåget  (läst 1432 gånger)

2009-05-18, 18:15
läst 1432 gånger

Leif Call

Innan man släpte ut korna på vårens första bete tog man en käpp doppade den i en pyts med trätjära smetade  det på kons tunga: Varför sporde sonen för att de ej skulle få FLÅGET svarade fadern. Men viste ej vad det var bra för.Från 1880-talet.
Min teori är att det handlade om kolik? Hästar har jag läst kunde få FLÅGET.
Någon som vet?
Mvh/Leif Call Lunds by Gladhammar.

2009-05-18, 22:28
Svar #1

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Leif!
 
En gissning: Korna satte gärna i sig för mycket av den späda grönskan när de kom ut på det första grönbetet för året och för att få dem att mer långsamt vänja sig vid den nya dieten kunde tjäran hindra dem att äta för mycket och snabbt.
 
Finns det andra förklaringar?
 
Hälsningar
Stig Geber

2009-05-19, 01:20
Svar #2

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Jag hade en häst för 20-år sen som hade halsproblem. När hovslagaren skodde min häst tipsade han- stryk trätjära på tungan så trivs inte bakterierna.. det kanske va nått gammalt som de gjorde förr?. Kanske man försökte hålla korna ifrån halsproblem när de släpptes ut första gången?

2009-05-19, 01:37
Svar #3

Utloggad Jan Flyrin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2021-04-05, 16:46
    • Visa profil
Hej!  
Googlade lite och hittade detta:
 
Folktro:
 
Spott har magisk verkan, speciellt på morgonen eller vid fasta och inte runnit till efter en måltid. Spott har strukits på sår, bölder och utslag som läkemedel. För att bota floget (kolik hos hästar) spottar man först i sin ena hand sedan i hästens mun efter man dragit fram hästens tunga.
 
Odin stod på berget
han spörjer efter sin fåle
fålen har nu flåget fått
Spotta i hand och spotta i mun
han ska få bot i samma stund.

2009-05-19, 15:07
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Om man slår på ordet flog i SAOB finner man:
[fsv. flugh, flogh, flykt, flygande l. häftiga smärtor, kolik, sv. dial. flog, flygande värk, torrvärk, kolik hos hästar, nor. flog, flygande, snabbt lopp, flyg­värk, gikt, plötslig sjukdom, brunst, isl. flog, fly­gande, flug, flog, snabb fart, t. flug, flykt; vbalsbst. till FLYGA. Formen flög representerar ett dial. uttal av formen flog]
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2009-05-19, 17:37
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
På tal om spott, så brukar jag smeta på det, på kliande myggbett. Nog tycker jag det lindrar eller är det inbillning?
Ann-Mari Bäckman

2009-05-20, 11:37
Svar #6

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Hej, Leif! Tror det kan komma av grekiskans Phlox = Eld + genna´o = alstra. Inom sjukvården talar man om: flogogen = ngt som orsakar inflammation, flogos = inflammation, man skriver ut ett antiflogisticum = en medicin som häver inflammation.
                                                MVH, Birgitta Nordblom

2009-05-21, 23:50
Svar #7

Leif Call

Hej, tack alla ni för intressanta synpunkter på Flåget.
Mvh/Leif Call Lunds by Gladhammar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna