ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fätå  (läst 1600 gånger)

2004-06-18, 18:51
läst 1600 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
Vad var en fätå?
Jag fann ordet i en samfällighet, bildad vid Laga skifte runt 1800-talets mitt, där ändamålet var fätå.  
Fastigheten består idag av två delar som ligger på var sin sida av en medeltida kyrka.
Den ena delen är långsmal, ca 20x90 m.
Den andra är trekantig med ca 100 m långa sidor.
 
Mvh
Marianne

2004-06-18, 19:34
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 10:10
    • Visa profil
En markbit avsedd för kreatursbete.

2004-06-18, 19:49
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej Marianne
Fätået var där kräka blev drivna, så dom inte skulle komma ut på lägderna. Var med stängsel, med kanske 5 meters mellanrum. Trekanten måste vara för något annat ändamål.
mvh
Rune

2004-06-18, 20:10
Svar #3

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack ska ni ha för svaren.
Först trodde jag också att det var en fägata, men när jag såg den trekantiga formen och att marken låg intill kyrkan blev jag konfunderad.
Kan det möjligen ha varit ett gemensamt inhägnat område där kräka betade för att hålla marken intill kyrkan öppen? Vanligtvis gick de väl på utmarken (som inte var inhägnad).
 
Mvh
Marianne

2004-06-19, 04:13
Svar #4

Rune Edström (Rune)

Hej Marianne
Var det gräs på trekanten tror jag nog inte korna fick beta där. Dom var nog alldeles för rädd om gusslåne, för det. Korna skulle nog föda sig ute i skogen, och grödan kanske den högst betalande fick ta hand om.
mvh
rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna