ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Försvarlig  (läst 1824 gånger)

2013-09-28, 18:59
läst 1824 gånger

Utloggad Odd Valleryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:17
    • Visa profil
Hej, när mina anor gifte sig 1849 i Stockholm så skrev prästen ovanligt mycket om dem (tycker jag), kanske för att dom bott samman o hade barn ihop redan före vigseln.
Peter var enfaldig o ärlig (bra grabb alltså), o Lovisa var anständig...vilket ju känns bra för mig som ättling  ;-)
Men ... kan man gissa sig till vad försv är för något,(är det bra att vara försv?), eller har prästen dabbat sig med en egen förkortning som ingen ...? (försvarlig är väl långsökt...kan ju lika gärna betyda försvarslös).  
Någon som sett något liknande ?
 
 


 


 
 
MVH/Odd

2013-09-28, 20:40
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Enfaldig och försvarlig är prästens omdömen om deras kunskaper i kristendom.
Hälsar vänligen
Maud

2013-09-28, 23:48
Svar #2

Utloggad Odd Valleryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:17
    • Visa profil
Tack Maud
Det skall man skilja på ja, kunskapen i kristendom, resp personlighet. Kan du gissa dig till hur man med dagens sinne skall tolka dessa ord. Det är ju ganska stort av prästen att skriva att en moder med barn före vigseln = anständig,
eller var det inte moralen han betygsatte?
 
Ärlig kan jag ju förstå.  
Vågar du gradera försvarlig samt enfaldig? (enfaldig är med nöd o näppe godkänd, o försvarlig är något bättre?)
/Odd

2013-09-29, 11:11
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Frejdebetygen hade viss betydelse för fästfolket eftersom dessa omdömen föregick deras namn när det lystes för dem i kyrkan. Dygdesam var det vanligaste epitetet vad gäller kvinnorna, så anständig var väl en markering av ett icke fullt ärbart men ändå hederligt leverne, och ärlig var nog mindre berömmande än hedersam vad gäller männen. Nyansskillnaderna undgick säkert ingen kyrkobesökare, men jag har inte satt mig in i exakt hur de många epiteten uppfattades/graderades.
 
Betygsättningen i konfirmationslängder varierar över tid och mellan präster/församlingar. I Kungsholm DI:2 (1847-1879) finner man bland annat, i denna ordning:
Berömlig
God
Välförsvarlig
Försvarlig  
Någorlunda försvarlig
Hjelplig
Svag
Mycket svag
 
Skulle tro att enfaldig (= fåkunnig, okunnig) motsvarade svag/mycket svag.
Hälsar vänligen
Maud

2013-09-29, 11:52
Svar #4

Utloggad Odd Valleryd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 11:17
    • Visa profil
Du är otrolig Maud.
Tack
/Odd

2013-09-30, 00:05
Svar #5

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
I SAOB anges specifikt att försvarlig används om konfirmander och militärer, och motsvarar betyg C, dvs. inte godkänd. Man jämför med läroverksbetyg: I alla vid Elementar-läroverk utfärdade betyg bedömas lärjungens .. insigter och flit med vitsorden: Berömlig, Med beröm godkänd, Godkänd, Försvarlig, Otillräcklig (Ringa).
 
Ingela

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna