ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Genant  (läst 1207 gånger)

2012-07-08, 17:37
läst 1207 gånger

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil

 
Jag tolkar detta som bonant vilket nog är fel eftersom jag ingenstans hittar detta ord. Ordet förekommer i Rättsprotokoll från Värmlands bergmästardömen t ex 1647 års bonant leverades till inspectoren .......
 
Kan någon se någon annan tolkning eller förstå vad ordet betyder?
 
Hans

2012-07-08, 21:57
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Jag läser det som Benant. Kan det vara en avledning av Bene (= Väl eller gott) dvs någon slags förmån eller välgörenhet åt fattiga? Kanske betyder det bara gottgörelse. Jämför engelskans benevolence
Tipsar Mats

2012-07-08, 22:43
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Jag tolkar det som Genant (G och B kan under 1600-talet se väldigt lika ut), som enligt Svenska Akademiens Ordbok är (i fråga om äldre förhållande) viss bestämd avgift eller betalning (erlagd en gång för alla eller på vissa, bestämda tider, vanligen såsom godtgörelse för visst arbete och dylikt eller såsom vederlag för åtnjuten förmån av ett eller annat slag); stundom liktydigt med: (årlig) lön eller hyra och dylikt.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-07-09, 10:18
Svar #3

Utloggad Hans Kihlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2022-01-24, 05:18
    • Visa profil
Tack för hjälpen. Jag tänker att genant är den rätta tolkningen . Av sammanhanget framgår att det handlar om en ekonomisk transaktion.
 
Mvh
Hans

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna