ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Godstundad  (läst 714 gånger)

2007-06-17, 10:51
läst 714 gånger

Birgitta Ohlsson

I min familj har vi i alla tider använt ordet godstundad om en person som tar lång tid på sig att exempelvis äta upp sin mat eller tar lång tid på sig för att bli klar för att åka till jobbet osv. Alltså en saktfärdig person. Uttrycket skall vara från Blekinge men frågan är hur spritt det är i Blekinge eller om det används någon annanstans i landet? Jag gick på Högskolan i Karlskrona i slutet av 90-talet och frågade mina klasskamrater om de hört ordet. Vi var väl ett 20-tal elever och bland dessa var det endast 1 som hört uttrycket förut. De flesta var från Karlskrona.  
Mvh
 
Birgitta

2007-06-17, 21:47
Svar #1

Utloggad Annelie Gunnarsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2022-07-03, 09:32
    • Visa profil
Hej Birgitta
Jo, Godstundad är mycket riktigt ett blekingskt uttryck. I västra delen används det flitigt av en äldre generation. Däremot är det, som mycket annat, ett ord som är på väg in i glömskan. Inte många av de yngre vet betydelsen. Men vi halvgamla och äldre vet mycket väl vad som åsyftas, och använder det också sinsemellan.
 
MvH
Annelie

2007-06-18, 15:28
Svar #2

Birgitta Ohlsson

Hej Annelie
 
Kul att det i alla fall var en som kände till uttrycket. Min far var ifrån Åryd så det stämmer ju som du säger att det användes i västra Blekinge. Nästan konstigt att ett ord kan vara så lokalt att det endast används i en del av ett landskap. Vi halvgamla (född 61) får väl se till att det inte glöms bort för det vore synd tycker jag.
 
Mvh
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna