ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gosse  (läst 1859 gånger)

2001-07-09, 07:49
läst 1859 gånger

Rune Johansson

Ordet gosse förekommer i bland i husförhörslängder och mantalslängder. Vilken speciell betydelse har ordet, är det en son för ung att skattskrivas eller vad ?
 
MVH
 
Rune

2001-07-09, 09:31
Svar #1

Gunnar Ståhl (Gunnars)

Gosse, som också jag stött på ett antal gånger i hfhlängder, har jag i ett särskilt fall noterat för en omhändertagen faderlös pojke, som vid tillfället var ca 10 år. Uttrycket har av mig tolkats som uttryck för en ung man (ännu ej konfirmerad) som bor hos en släkting eller hos (andra) fosterföräldrar.

2001-07-10, 08:05
Svar #2

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Jag har stött på ordet gosse i regel i följande fall att det rört sig om en studerande person oftast i en bondefamilj. Dvs en ung person som är studerande vid ngn skola (1600-1700-tal) inte så ofta under 1800-tal, då skrivs student eller annan titel för personen. Detta rör Torsås sn med kringområde i södra Kalmar län.
MVH Jan-Christer

2001-07-11, 08:29
Svar #3

Rune Johansspn

Hej Gunnar och Jan Christer
 
Tack för Era uplysningar
 
Rune

2001-07-11, 12:02
Svar #4

Barbro Lunsjö

Hej Rune! SAOB bekräftar förklaringarna här ovan:
om pojke som har anställning ngnstädes ss. elev l. lärpojke l. springpojke l. hjälpreda o.d.
Sammansättningarna är bl.a.:
apoteks-, bod-, handels-, kock-,  
kopparslagar(e)-, köks-, lär-, skepps-, spring-, tjänst-, trädgårds-gosse.

2001-07-13, 00:50
Svar #5

Rune Johansson

Hej Barbro
 
Tack för ditt inlägg.
 
Som jag tolkar gosse är det alltså en pojke som tillfällighetsvis vistas hos någon och oftast inte släkt.
 
Rune

2001-07-13, 17:21
Svar #6

Barbro Lunsjö

Hej Rune!  Ja, det är nog så. Jag klickade nu på funktionen här till vänster Sök på ord på gosse och där kom fler exempel.  
Mvh Barbro

2006-12-18, 12:05
Svar #7

Utloggad Carina Lundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1407
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 23:10
    • Visa profil
    • www.lundinsslaktforskarservice.se
Hej!
 
Jag undrar om det är någon som vet eller har några tankar liksom jag till varför det ibland står Gossen Anders Berg i en husförhörslängd, då gossen inte är son i huset.
Vad kan det betyda?  
Jag har stött på det vid två tillfällen i min släkt. Vid det ena så handlar det om just Anders Berg, som enligt släkthistorien ska har bott hos sin far (föräldrarna var inte gifta) under ungdomsåren, och då får han beteckningen Gossen framför sitt namn.
 
Tacksam för svar
Carina

2006-12-18, 14:17
Svar #8

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det verkar som om gossen eller flickan ibland (men inte alltid) används för att markera en släkting som bodde i hushållet. Det var ju vanligt att föräldrarna dog tidigt och att släkten (eller faddrar) fick ta hand om barnen. Jag har också sett benämningen användas på barn utanför äktenskapet som ändå bodde hos fadern (jodå det förkom!).

2006-12-18, 21:53
Svar #9

Eva Leksell

När det står gossen eller flickan tolkar jag det som att det är barn som mer eller mindre tillfälligt bor där och att de inte är fosterbarn (för det tycker man borde stå). Det stämmer säkert att de ofta är släkt. Att däremot faddrar skulle ha fått ta hand om barn som blivit föräldralösa tvivlar jag på och har heller aldrig sett några belägg för.

2006-12-19, 00:08
Svar #10

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
I alla fall på landet betydde gossen eller flickan oftast att det var ett barn under 15 år (alltså ej konfirmerad dvs inte vuxen) som arbetade i hushållet som dräng resp. piga men utan formell lön, arbetade för bara mat och logi.
Om barnet istället togs om hand av släktingar på det viset vi menar idag, alltså att släktingarna var i föräldrarnas ställe, så stod det fosterson/fosterdotter.
Rent praktiskt var det nog ingen större skillnad för alla barn arbetade på landet (även om fosterbarnet kunde räkna med att få kläder, det kunde inte gossen/flickan). Men juridiskt var det skillnad: vem ansvarade för barnet.
 
Ingela

2006-12-25, 20:07
Svar #11

Utloggad Carina Lundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1407
  • Senast inloggad: 2020-01-01, 23:10
    • Visa profil
    • www.lundinsslaktforskarservice.se
Tack! Alla som svarat på min fundering om Gossen.
Det var intressant läsning!
Min Gossen Anders Berg bodde under en tid i Hedemora stad, i samma hushåll som den förmodade fadern och hans familj.
 
Mvh Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna