ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Herbalåda  (läst 683 gånger)

2005-10-10, 22:33
läst 683 gånger

Utloggad Björn Groth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2022-08-16, 22:02
    • Visa profil
Söker förklaring på ordet herbalåda.
Det förekommer i en dagbok i Jämtland från 1918, och verkar vara ett föremål.
Vet inte om ordet är Svenska eller Jamtska.
Tacksam för förslag.
Björn

2005-10-10, 23:21
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Herbarium ligger ju nära till hands, om det passar i sammanhanget.

2005-10-11, 11:46
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Kan det vara en portör, dvs behållaren där man förvarar sina växtfynd tills man kommer hem och kan pressa dem till herbariet? Att samla och pressa växter kunde ingå i undervisningen i naturlära i skolorna förr.

2005-10-11, 20:42
Svar #3

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Herba är ju latin och betyder ört, därav herbarium. Olika örter spelade (spelar) en stor roll i folkmedicinen. Kloka gummor och andra inom branchen höll sig med en samling örter för olika behov. Det kan kanske röra sig om en låda för förvaring av sådana torkade örter.
 
Jo, nog kunde insamling av örter, examination, pressning, uppsättning, etikettering och (det värsta) redovisning av svenska och latinska namn utan att se etiketten. 25 växter första sommarlovet, därefter 50 st. varje sommarlov. Inte underligt, att jag avskytt latin ända fram i hög ålder. Herbariet kastade jag så snart jag slutat skolan.
 
Per Thorsell.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna