ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jordagods  (läst 889 gånger)

2004-06-24, 00:01
läst 889 gånger

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Undrar vad detta betydde: Hon sägs ha haft förmågan att ta reda på var jordagods var gömt.
 
Tacksamt för hjälp.
Mvh,
AnnBritt

2004-06-24, 09:37
Svar #1

Utloggad Lars-Erik Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 319
  • Senast inloggad: 2018-01-03, 14:24
    • Visa profil
Normalt så menas med jordagods en större jordegendom, typ herrgård, men i detta fall skulle jag tro att det är värdeföremål som grävts ner i jorden, antingen för att gömmas undan vid ofärdstider eller tjuvgods. Så den kvinna som omnämns på detta sätt ansågs väl vara synsk, så att hon kunde hitta dessa gömda föremål.
 
Mvh,
Lars-Erik

2004-06-24, 09:46
Svar #2

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
AnnBritt! Hon troddes vara synsk med övernaturlig förmåga att hitta nergrävda skatter.  
 
I orostider hände det förr, att man grävde ner skrin med mynt och dyrbarheter på något hemligt ställe. Platsen kunde ibland glömmas på grund av ägarens förvirring (senilitet m.m.), flyttning från trakten eller död. Jämför Lohe-skatten i Gamla stan.  
 
Hälsning, Bengt

2004-06-24, 11:17
Svar #3

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Tack Bengt och Lars-Erik. Jag hade mina funderingar på att det kunde vara så men eftersom jag inte fann ordet i ngn ordbok så hoppades jag på hjälp här. Tack snälla ni för hjälpen.
Mvh,
AnnBritt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna