ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kronoutskulder  (läst 681 gånger)

2004-10-19, 14:09
läst 681 gånger

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Krono utskulderna
 
Av misstag placerade jag denna nya diskussion på absolut felt ställe! Och vet inte hur jag kunde ändra det själv. Gör du det åt mig, Peter?
 
Walter
 
Hej!
 
Häromdagen studerade jag på första gången 1790-tals utflyttningsattest i någon HII (samling av bilagor till flyttningslängden). Närmast regelbunden slutar dessa attest med en anmärkning, att krono utskulderna e.d. hade blivit betalda, mest av vederbörande husbonden resp. tjänsteherren.
 
Mina frågor:
Vad var det för en avgift? Uppstod förpliktelsen därtill genom själva flyttningen (som i länder med livegenskap) eller var utflyttningen bara den näraliggande anledningen att dra in pengarna? Och vad hade prästerna med såna krono-skyldigheter och deras betalning att göra, då det uppenbarligen var deras sak att intyga sånt? Vet man hur avgiften beräknades? Var det någon slags uppskattningsbevis när tjänsteherren övertog betalningen?
 
Med hälsningar från Tyskland
 
Walter

2004-10-19, 15:41
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Flyttar den hit nu - kanske hade den passat under Källor: Kyrkböcker: Flyttningsattester också, men det 'händer' säkert något här med..

2004-10-19, 17:57
Svar #2

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Walter! Nej, någon flyttningsskatt fanns inte i Sverige. Här är det tal om de vanliga skatterna till staten (inklusive mantalspenningar). Man gjorde en anteckning om att årets utskylder redan var betalda.
 
Skatterna erlades i stor utsträckning med en andel av gårdars, kvarnars, fiskens, skogars avkastning. Jfr 1689 års instruktion för häradsskrivarna. Tryckt i Styffes Instructioner/Landt-Regeringen.
 
Räntepersedlarna värderades olika i skilda landskap. Växling kunde ske efter gällande markegångstaxa.
 
Hälsning, Bengt

2009-05-07, 19:55
Svar #3

Lisa Jansson

Jag har en ana som blev änka 1812. Fram till hennes död 1816 finns en antekning i hfl om fri från cronoutsk enl ref 6.  
 
Varför blev hon befriad från skatten? Maken var gruvarbetare i Film.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna