ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kryptobaptist  (läst 1307 gånger)

2004-07-27, 22:54
läst 1307 gånger

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej. Vad betyder Kryptobaptist. Har ett par född i Hörja och Västra Torup som kallas detta.
Hälsningar
Kerstin Persson

2004-07-28, 13:52
Svar #1

Lars Eriksson

Hej
Jag vet inte vad just prästen i Hörja kan ha menat när han skrev kryptobaptist, men baptist vet vi ju vad det är och krypto betyder väl hemlig, om jag inte minns fel.
Det hela kanske betyder smygbaptist, om det hände under någon tid då det var förbjudet att utöva andra religioner än den sanna lutheranska. Ännu på 1860-talet förföljdes väl folk som höll egna gudstjänster i hemmet; se Utvandrarna av Vilhelm Moberg.

2004-07-29, 09:16
Svar #2

Utloggad Kerstin Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 461
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 18:23
    • Visa profil
Hej. I bl.a. Arkion 1890 står Johannes Larsson och Sissela Åkesdotter som Kryptobaptister och bor i Hässleholm. Jag har aldrig sett detta namn tidigare. Slutledningsvis tänkte jag samma som dig.
Hälsningar  
Kerstin Persson

2007-12-11, 00:26
Svar #3

Tobias Jeppsson

Såg på nätet om någon som hade anor som var judar, men betecknades som kryptobaptister. Enligt honom verkade det vara en term för icke erkända religioner. Men det verkar vara osäkra uppgifter, så det är nog bättre att söka vidare efter information. Har själv stött på termen när jag släktforskat och är nyfiken på innebörden av ordet.

2019-03-15, 14:23
Svar #4

Utloggad Carl T. Ek

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2019-10-27, 14:01
    • Visa profil
En "kryptobaptist" var någon som döps i och blivit upptagen i en baptistförsamling (oavsett riktning), men trots det kvarstod som medlem i statskyrkan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna