ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-01-24  (läst 4361 gånger)

2001-05-21, 22:51
läst 4361 gånger

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Den här diskussionen har länge felaktigt varit placerad under Norrbotten, fast Gällivare ligger i Lappland. När Beatrice Lindeh den 14 maj startade en ny diskussion om Gällivare under Lappland var det alltså helt i enlighet med Anbytarforum regler och uppställning. För att rätta till saken har jag nu flyttat hela den omfattande Gällivarediskussionen från Norrbotten till Lappland samtidigt som jag har placerat Beatrice inlägg och de sex svar detta föranlett på slutet härovan. Detta har medfört att Gällivareinlägg skickade den senaste veckan inte kommer i kronologisk ordning, eftersom de sammanförts från två diskussioner.
 
Nåväl, förhoppningsvis ska det inte ställa till allt för mycket oreda och nu finns diskussionen i rätt landskap. Jag beklagar eventuella olägenheter.

2001-05-22, 19:41
Svar #1

Youcef Taalbi

Tack för upplysningarna!
Jag ska söka efter litteraturen när jag får tid.
En fråga bara, vem ägde Meldersteins bruk, och när startades det?
 
MVH Youcef

2001-05-22, 20:39
Svar #2

Tommy Andersson

Hej Håkan,
Skulle vilja fråga lite om regler för detta forum vad gäller geografin. För mig som Västerbottning (med mamma som är Norrbottning) känns det aningen fel med en landskapsdiskussion Lappland. De norra delarna har större anknytning till Norrbottensdiskussionerna och de södra till Västerbottensdiskussionerna. Varför inte tillåta ex. Gällivare under Norrbotten och Lycksele under Västerbotten med alla frågor om samiska släkter under Lappland?  
 
Kommentar?
 
Ber om överseende med frågans placering, men du hade ju en kommentar ovan...
 
mvh Tommy

2001-05-22, 21:01
Svar #3

Anna Lisa Svensson

Youcef!
År 1989 gav Norrbottens museum ut ett häfte:
MELDERSTEINS BRUK 1741-1892.  
Text av Kjell Lundholm och med illustrationer  
Tyvärr har jag lånat ut mitt så jag kan bara
informera om detta.

2001-05-23, 17:54
Svar #4

Youcef Taalbi

Hej och tack Anna!
Samtidigt jag som jag tackar dig tänkte jag fråga om byn Parakka låg i Gällivare socken förut?
Numera ligger ju Parakka inom Kiruna kommun, så Parakka borde ju nästan ha legat i Gällivare.
 
I övrigt har jag en Kajsa Larsdotter född 1772 i Parakka som jag försöker ta reda på nu. Tacksam för upplysningar.
 
MVH Youcef

2001-05-23, 22:49
Svar #5

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Tommy, Anbytarforum har en indelning i landskap. Att ha olika slags indelningar i olika delar av Sverige tror jag skulle krångla och göra det svårare för deltagare att hitta rätt. Är man osäker på i vilket landskap ett en socken ligger i, kollar man i Socken-Sök.

2001-05-24, 06:12
Svar #6

Tommy Andersson

Håkan,
Det är bara det att Lappland är en nybyggarbygd och ny-byggena och -byggarna följde som regel älvdalarna, dvs en västerbottning landade i Lycksele-Stensele etc, och en norrbottning etablerade sig i ex. Gällivare.
Undantag finns naturligtvis men det är relativt ovanligt att hitta en umebo i Jukkasjärvi eller en lulebo i Sorsele.
Jag accepterar naturligtvis dina regler men ville bara ge mina åsikter.
 
ha det bra
Tommy

2001-05-25, 00:22
Svar #7

Utloggad Stefan E Sundbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 392
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vänner!
Måste tillstå att jag känner vissa sympatier med Dig, Tommy. Många av nybygarna i Lappland följde älvdalarna upp från sina ursprungssocknar i den norrländska kustbygden. Kan känna att en viss förvirring uppstått bland Anbytarforums läsare och debattörer: sålunda hamnar bl a en diskussion om Pajala under rubriken Lappland, fast den med rätta inte bör vara där, då Pajala inte ligger i Lappland. Därmed vill jag inte ha sagt att den oreserverat skulle höra hemma under Norrbotten. För att försöka reda ut begreppen vill jag anföra följande:
Det är faktiskt omtvistat huruvida Norrbotten existerar som landskap. Detta kan förefalla mycket drastiskt sagt av en som är norrbottning av födseln. Men jag måste konstatera, att det faktiskt är så. Lägg märke till att det lanskapsvapen, som Norrbotten ofta presenteras med är sammansatt av Lappland och Västerbottens båda landskapsvapen. Senare tid har givit oss bl a landskapsblomman Åkerbärsblomman.
Så här förhåller det sig: Efter det att Sverige förlorade 1808-1809 års krig mot Ryssland, fick Sverige i freden vid Fredrikshamn 1810 avträda Finland. Gränsen kom då att dras efter Torneå, Muonio och Könkämä älvar. På sitt sätt var denna gräns onaturlig. Torneälven förenade en och samma kultur på båda sidor älven med bl a språket Miänkieli. Landskapsgränsen mellan Väster- och Österbotten gick i stället en bit längre österut mellan Torneå och Kemi. Språkgränsen däremot gick och går fortfarande i hög utsträckning väster om Tornedalen mellan Sangis och Säivis i kustlandet för att sedan böja av en god bit in på det svenska området, tack vare att många nybyggare i norra delen av dåvarande Överkalix socken och södra delen av Gellivare socken kom från centrala Finland (bl a området kring Rautalampi).
Inför den helt nya situationen i Sverige efter freden i Fredrikshamn beslutades att göra en ny länsindelning i Norra Sverige. Säkerligen berodde det bl a på samma fakta som Tommy redovisar ovan. Sålunda bildades Västerbottens län av södra delarna av landskapen Västerbotten och Lappland, medan Norrbottens län bildades av norra delarna av landskapen Västerbotten och Lappland. Valet av namnet på Norrbottens län var ingen slump: man tog tillbaka det medeltida namnet på hela provinsen runt bottenviksbågen: Norra Butn. Så småningom började man även kalla den norra delen av landskapet Västerbotten (den som ingår i Norrbottens län) för Norrbotten. Däremot finns en del av landskapet Västerbotten kvar i nuvarande Finland. På många kartor kallas fortfarande det landskap, som den finska delen av Tornedalen ingår i, för just Västerbotten!
Jag vet inte vad som är mest praktiskt, men för mig är det lite förvirrande att använda landskapsbeteckningen för Norrbotten, eftersom landskapet knappt ens existerar (åtminstone inte i historiska sammanhang). Den ordning, som tidigare fanns (spontant?) på Anbytarforum, nämligen att samtliga socknar inom Norrbottens län fördes in under rubriken Norrbotten var kanske ändå inte så dum ur forskningssynpunkt. Dock kanske rubriken skulle vara just Norrbottens län. Vad anser Anbytarforums övriga läsare? Vilket är mest praktiskt ur forskningssynpunkt?
 
Bästa hälsningar, Stefan

2001-05-25, 08:47
Svar #8

Rune Edström (Rune)

Hej
Rent spontant,varför inte ha områdena efter älvdalarna, istället för efter landskap. Det skulle väl bli bättre. Men så infinner sig tanken Hur blir det då med Ångermanälven. Börjar i Ångermanland och blir det sen Västerbotten istället för Lappland den fortsätter i.
Lappland har väl alltid varit styvmoderligt behandlat. I skolan (i forntiden nån gång) var den väl bara nämnd i nån bisats. Det var Västerbotten som gällde. Var väl bättre att vara västerbottning än lappdj-l. Antar att det var likt på den övre halvan Norrbotten. Hoppas det blivit bättre nu för tin, när lapparna kallas samer (och isbjörnarna slutat gå på gatorna).
 
Eftersom förmodligen flertalet har bekymmer med indelningen så är mitt förslag att vi gör så gott vi kan och låter det vara som det är.
 
Även om turistbrochyrerna talar om att dom ska se Västerbottensfjällen, som dom inte hittar. Däremot Lapplandsfjällen vet dom vart dom är.
mvh
rune

2001-05-25, 23:21
Svar #9

Donald Freij

Hej!
Då jag tidigare fick smäll på fingrarna för mitt inlägg om Lappland /Norrbotten så ser jag att det är några som har samma tycke som jag. Jag föredrar fortfarande indelningen Norrbotten av flera skäl. Området blir hanterbart då antalet socknar inte blir så stort. Länsbokstaven (BD) är allom känt samt det numera använda numret 25 för Norrbotten och som förekommer i SVAR katalogen. Ett skräck exempel med detta är Småland, som i nuläget borde delas upp länsvis för att lättare kunna söka efter den socken man är intresserad av för tillfället.
MVH
Donald Freij i Småland

2001-06-14, 15:12
Svar #10

AnnMarie Lindbergh

Donald,jag har sökt denna Helena Jönsdotter med ljus och lykta i födelseböcker,Gällivare,både på kort och på avskrifter men jag kan inte finna henne född 1833.Vad jag undrar över var du har hittat henne? Vore mycket tacksam för svar.

2001-06-14, 23:17
Svar #11

Donald Freij

Hej Ann-Marie!
Har nu sökt henne själv i födelseboken och inte funnit henne där. Kollade även Överkalix, utan resultat. Som källa har jag i nuläget endast husförhörslängden Gällivare AI:5 sidan 102 Storberget. Där står att Helena föddes 1833 och datumet något otydligt 19/10. Gift till fol. 187.
Vad göra???
MVH
Donald

2001-06-15, 21:49
Svar #12

Alice Ahnqvist

Hej!
 
Om jag inte missminner mig så skanar Gällivare dopböcker kring de första åren på 1830-talet.  
Helena finn i husförhörslängderna AI:3, sid 119, AI:4, sid 77, AI:5, sid 102 i Storberget.
Gift 1857 enligt vigselboken, därefter bosatt i Vettasjärvi.
 
Hennes far kommer från Överkalix, men finns i Storberget före Helenas födelse, varför jag drar den slutsatsen att hon med största sannolikhet är född i Storberget.
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist

2001-06-15, 22:54
Svar #13

Ann-Marie Lindbergh

Tack det stämmer säkert,men man vill ju alltid kolla.
Har någon av er möjligen några som helst uppgifter på denne Jöns Jönsson eller Helenas man Johan Eric Pehrsson,han stod antecknad som finne men det kanske de skrev så för att de talade finska? Han bör ha dött före 1890 för han finns ej i Anno.
Tack igen!

2001-06-16, 22:42
Svar #14

Alice Ahnqvist

Hej!
Jag har fått den informationen att beteckningen finne, var språket som vederbörande talade. Ursprungligen var de kanske från Finland eller också var det så att i den nordligast delen var finskan modersmål.
 
I födelseböcker i Gällivare församling från senare delen av 1800-telet finns noteringar på speciellt pappan till barnet: finne, lapp, sv eller svenska.
 
Till Vettasjärvi som Helena flyttade som gift, var språket finska i huvudsak.
 
I t ex Purnu och Sarvisvaara var språket lapska eller samiska.  
 
Det har berättats för mig att i Torasjärvi som ligger några mil ifrån Skröven talade man fyra språk, nämligen svenska, finska, lappska och överkalixbondska.
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist

2001-08-13, 19:54
Svar #15

Utloggad Hermod Moursund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-11-26, 14:17
    • Visa profil
Hei!
Jeg er norsk og vet ikke helt om jeg hører hjemme her.  I hvertfall har jeg slekt i Gällivare og søker mine aner her.
 
Johan Svala (1768-1829)sin far het Johan Johanson Svala (f. 1762) og gift med Brita Johansdtr. (f. 1773).
Kjenner noen av dere til hva Johan Johanson Svalas og Brita Johansdtr. sine foreldre het?  Skulle noen vite anrekka videre bakover i tid, blir jeg kjempeglad!

2001-08-13, 22:30
Svar #16

Alice Ahnqvist

Hej!
 
Johan Johansson Svala, född 1768, död 1829. I Ljungs familjeregister finns en notering om att han är inflyttad till församlingen 1803, men tyvärr finns det ingen notering om varifrån.
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist

2001-08-13, 22:52
Svar #17

Utloggad Katrin Öhgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2012-10-25, 09:58
    • Visa profil
Hej! Johan Johansson Svalas hustru Brita Johansdotter, f 1773-06-23 i Kainulasjärvi. Dotter till Johan Johansson Kiexinen Lampa, f 1741-01-11 i Pajala fs och Karin Eriksdotter, f ca 1737 i Tornefors, Pajala fs.
Hälsningar Katrin Öhgren

2001-08-14, 09:33
Svar #18

Peter Karlsson (Peterk)

Hej Hermod m.fl..!
Föräldrarna till soldaten i Tärendö Johan Johansson Svala f.1762 är:
 
Tärendö -inhyses
Johan Ersson f. c1738 [åu-DB] d.1786-08-13 i Kainulasjärvi av hetsig feber, 48 år..
hustru Anna Olsdotter -lever ännu 1795..
 - För perioden 1764-1775 står dom som ''Borta och (höres under) Öfv. Calix..''
Födelsebok för 1762 samt vigselbok för åren därikring saknas för denna del av Pajala församling.
Förutom sonen Johan har dom åtminstone en dotter Maria f.c1765
Johans hustru Brita är med i längden fr.o.m 1795, barnen Isac f.1794; Michel f.1796 & Adam f.1799 har jag noterat..
Källor: AI:2 s.8,s.124,s.173; AI:3 s.60
 
 
-Beträffande Johan Svala f.1768 som nämns tidigare här ovan, så verkar hans föräldrar vara:
Soldaten i Tärendö
Johan Johansson Svala f.1730-40 talet (svårläst) står som död, sista förhör 1782 - men Ej i dödboken 1782-1785..
hu (Caisa) Larsdotter f.1734
barn:
Johan f.1768
Hindric f.1769
Helena f.1774
Mats f.1775
Maragreta f.1779
 
Källa: AI:3 s.60
 
Mvh //Peter

2001-08-14, 22:18
Svar #19

Alice Ahnqvist

Hej!
 
Tack för alla dessa uppgifter. Fick en massa tips för att kunna komplettera min forskning.
Hälsningar
Alice Ahnqvist

2001-08-18, 11:39
Svar #20

Peter Karlsson (Peterk)

-Såg att det fanns en del del inlägg med fler uppgifter under Norrbotten /Socknar /Tärendö /Äldre inlägg -runt 20 aug 2000.. som berör just dessa ovan nämnda 'Svalor'..
Mvh //Peter

2001-08-19, 22:02
Svar #21

Utloggad Hermod Moursund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 136
  • Senast inloggad: 2015-11-26, 14:17
    • Visa profil
Hei Peter.
Takk for at du har prøvd å hjelp meg.
Når det gjelder Johan Johansson Svala, så har jeg slurvet fælt i mitt forrige innlegg. Den ene Johan Johansson Svala, f. 1762 kom ikke være far til Johan Johansson Svala, f. 1768. Beklager!
Men min Johan Svala er nybyggeren fra Gällivare, f. 1768! Hans far igjen, soldaten fra Tärendö, også han, levde 1743-74.
Så har en Johan Svala (1684-1764) vært framme i diskusjonen, men han må være for gammel til å svære faren til JJS, f. 1743.
Så Peter, når har Johan Svala, den jeg leter etter, levd? Det kan jeg ikke finne noe sted.
Mine andre aner kommer jeg tilbake til 14-1500-tallet. Det er egentlig synd at Svala stopper opp her....når jeg først er i Sverige...

2001-09-10, 19:14
Svar #22

Tracy

Hello, I am looking for information on the WIDEN family. Karl Teodor Widen b.1893-12-09, Gallivare and Hjalmer Widen b.1895-05-11 also ? Gallivare. Parents were Lars Johan JANSSON WIDEN b.1861-08-26,in Fryksande Varmland,and Anna Lucia Ersdotter b.1970-04-30 in Hellesjo, Jamtland. I think Lars Johan JANSSON WIDEN worked on the railways.

2001-09-13, 18:01
Svar #23

Utloggad Christer Öberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 377
  • Senast inloggad: 2014-09-26, 06:28
    • Visa profil
    • genealogi.oberg-bd.com
Hej!
 
Jag efterlyser uppgifter om släktingarna:  
 
Inspektorsänkan Johanna Kristina Lillja, f. 1837 i Finland. Maken var Karl Johan Falck, 1825-1878. Familjen flyttade från Hietaniemi till Gällivare 1904 och 1905.
Barn:  Karl Julius, f. 1862.
 Karolina Johanna, f. 1869. Sinnessjuk.
        Klas Irenes, f. 1871. Faktor.  
        Kristian Johan, f. 1873.
        Konrad Justinus, f. 1875. Gift 1902.

2001-11-19, 17:14
Svar #24

Utloggad Jan K Sörblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Ann-Marie m.fl.!
Några upplysningar om Johan Erik Persson i Vettasjärvi:
Född i nuv. Rantatalo, Vettasjärvi. Kallades Iso Erkki. Nybyggare på Ylitörmä. Son till Pehr Ranta Pieti Hansson. Far till bl.a. laestadianpredikanten Erik Samuel Johansson Wettasjärvi, Sammeli kallad. Iso Erkkis bror kallade sig Wettainen och är anfader till Wettainensläkten i Parakka. Sammeli är anfader till släkterna Erkstam och Sammelin.
Iso Erkki var död vid folkräkningen, han dog i cancer, men Helena Jönsdotter levde; hon finns där på undantag hos Sammeli (se Erik Samuel Johanson, f 1861). I Vettas 1890 finns också sönerna Lars Gustaf Lassi Johanson, f 1872 samt Johan Petter Johanson (Männikkö), f 1861 med resp. familjer. Märk att till Lassis familj hör också bröderna Oskar Johansson, f 1875 samt Isak Erkkin Iisko Johansson, f 1864. För mer detaljerad information, tag kontakt med mig...
(Källa: Blandade muntliga traditioner, Foark, Lokalkännedom m.m.)
MVH
JK

2001-12-14, 11:33
Svar #25

Erik Anderson

Hej!
Jag söker föräldrarna till Anders Knutsson Riggo.
Född i Gällevare 1827, död 1886.Jukkasjärvi.

2002-01-21, 01:40
Svar #26

Evert Eriksson

Cristina Johansdotter f.1790.
 
Söker föräldrar till denna Cristina f. i Gällivare .Vigd med Johan Jonasson 1822.
Denne Johan är f 1798 men var ?
Var ligger Wettesjärvi
 
Mvh. Evert

2002-01-21, 20:29
Svar #27

Ann-Marie Lindbergh

Hej Evert. Jag hittar en Christina född 1790-08-11 som kan passa in på den du söker. Hennes föräldrar hette Johan Michelsson(Kilvo) och Valborg Hindrichdotter.
 
Troligen är Johan Jonasson född 1794? I så fall 1794--12-13 i Vettasjärvi föräldrar Jonas Mattsson och Ella Ersdotter.
Vettasjärvi ligger utanför Gällivare,mellan G-vare och Vittangi ungefär.
Christina och Johan fick en dotter 1823-04-17 ,Lisa Greta Johansdotter, stämmer det med dina anteckningar?
Mvh från Ann-Marie

2002-01-21, 20:47
Svar #28

Ann-Marie Lindbergh

Evert! Tilläggas kan att Ella Erdotter är född 1762-08-12 i Satter,hennes föräldrar var Eric Esajasson och Sigri Johansdotter född 1728-07-19 i Hällan/Ö-kalix.
Ella och Johan gifte sig 1782.
Johan hade bl a en bror som hetter Mathias och den grenen forskar jag på.
Jag har mer material om du är intresserad!/AM

2002-01-21, 22:01
Svar #29

Alice Ahnqvist

Erik Andersson - Det finns en Anders Knutsson Ricko, som är född 1825-06-29 i Gällivare församling. Son till Knut Ersson Ricko, hustru Cathi. (fb)
I husförhörslängd AI:4, sid 223, finns en notering om att han har flyttat till Juckasjerfvi 1850.  
 
Föräldrarna till denne Anders vigdes enlig vb 1809-12-22: Lapp-drängen Knut Ersson Ricko samt pigan Susanna Andersdotter Skorpa ifr NorrKaitum.
 
Kan detta vara den Anders du söker?
 
Har ögnat i häftet Födda i Gellivareförsamling, som sammanställts av Arne Härkönen, men där hittar jag ingen Anders vars far heter Knut.
 
Hälsningar
Alice Ahnqvist

2002-01-21, 22:08
Svar #30

Alice A

Hej!
 
När det gäller Satter och nybyggaren Esajas Thomasson gift med Elin/Ella Eriksdotter så håller f n Gellivarebygdens Forskarförening och sammanställer ett häfte med ättlingar till makarna. Intresserade av häftet kan vända er till föreningen. Ni hittar dem under www.gellivare.se, se vidare under föreningar.
Hälsningar
Alice Ahnqvist

2002-01-22, 00:55
Svar #31

Evert Eriksson

Hej Ann-Marie.
 
Stämmer ej med mina noteringar.Har nog själv kommit på fel person .Gör ett nytt försök .
 
Jonas Jonsson f. ??
Margr. Amundsdotter ??
Son Johan Jonasson f. 1798 gift med
Anna Maria Olofsdotter f. 1816
Dotter Lisa-greta f.1823 i Wettesjärvi.
Om det här ser rätt ut varifrån kommer ovanstående personer. Tack på förhand
 
Evert

2002-01-22, 09:54
Svar #32

Ann-Marie Lindbergh

Lisa Greta född 1823-04-17 i Vettasjärvi föräldrar Johan Jonasson och Stina Johansdotter(Stina troligen förkortning av Christina).
Anna Maria Olofsdotter kan ju ej vara mor till Lisa Greta enl dina anteckningar för det skiljer ju endast 7 år dem emellan.
Jag tror att mina uppgifter stämmer. Var har du hittat att Johan Jonasson skulle vara född 1798? Jag hittar ingen Johan född 1798,däremot 1794.Fler barn;
1825-01-13 dottern Anna Stina
1826-04-05 sonen Johan Hindric
Mvh

2002-01-22, 20:04
Svar #33

Alice Ahnqvist

Hej!
 
Jonas Matsson och Ella Ersdr:s barn, (Vettasjärvi):
 
1783-12-01, Anna
1785-12-23, Sigri
1788-02-07, Ella
1789-10-04, Mathias
1792-04-22, Lisa
1794-12-13, Johan. Förekommer i hfl och vb som Jonas.
1798-06-10, Johannes (finns ej i fb). Finns omnämnd i bl a hfl som Johan.
1801-01-09, Erik (finns ej i fb).
1804-05-24, Henrich.
--------------------------------------------
1824-02-28 gifter sig Nybdr Johan Jonaesson, Vettasjerfvi med pig Lisa Jonasdr, Satter, (Elisabet enl fb).
 
Deras barn:
 
1824-11-25, Helena; Jonas Jonasson, Lisa Jonasdr, Storberget (Min farfars farmor)
1827-02-07, Anna Lisa; Jonas Jonaesson, hustru
1829/1830, Johan/JOhannes (ej i fb)
1831-10-15, Jonas; Jonas Jonasson, Lisa Johansdr, Storberget
1833-09-11, Elisabet Margareta /Lisa Greta); Jonas Jonasson, Elisabeth Johansdr, Storberget
 
--------------------------------------------------
Johan Jonasson, född 1798-05-10
 
1822-07-28 vigdes NybSon Johan Jonaesson, Vettasjerfvi  med Pig Stina Johansdr, Kilvo
 
Deras barn:
 
1821-10-02: Helena, oö. Modern Christina Johansdr. Fadren föregif, Joh. Jonasson i Vettasjerfvi
1823-04-17: Lisa Greta; Johan Jonasson, Stina Johansdr, Vettasjerf
1825-01-13: Anna Stina; Johan Jonasson, Stina Johansdr
1826-04-05: Johan Hinfric; Johan Jonaesson, Christina Johansdr, Wettasjerfvi
1829 (fb saknas detta år: Jonas. Kallades för Purnu-Jonas (Gift där), var predikant, västleastadian. Finns bl a omnämnd i Olof Berqvist bok Bland svenska, finnar och lappar. Finns även omnämnd i Ropande röster i ödemarken av Carl Edqvist.
1830: Valborg, ej i fb.
1831-07-24: Brita Stina; Kohan Jonaesson, Christina Mickelsdr,Wettasjerfvi. OBS! Mammans efternamn!
 
I Ljungs familjeregister, sid 86, Vettasjärvi, finns hon som hustru 1.
 
------------------------------------------------
I hfl ... AI:6, sid 277 Vettasjärvi finns Johan Jonasson, nybygare, född 1798-06-10, 2:a giftet. Änkling 1879. Död 1885.
 
Om mina noteringar är riktiga så förefaller han att vara omgift med Anna Maria Olofsdotter, född 1816, död 1879.
 
Deras barn:
 
1839: Lena Kajsa, hfl
1840: Olof, hfl
1841: Johanna Ulrika, hfl
1844: Erik Anders, hfl
1848-10-23: Isak Lars; Joh. Jonasson i Wettasjärvi och hustru Anna Maja Olofsdotter.
1851-06-29: Nils Petter; Nyb Joh. Jonasson i Wettasjerfvi och hustru Maria Olofsdotter
1854-04-25: Maria Sofia; Bond- Johan Jonasson och hustru Anna Maria Olofsdotter
1857-01-25: Anna Stina; Johan Jonasson i Vettasjärvi och hustru Anna Maria Olsdotter.
1859-10-30: Agatha Vilhelmina; Johan Jonasson i Wettasjärvi och hustru Anna Maria Olsdotter
1863  
 
Vore intressant att få era reaktioner på detta. Kanske dags för en kontroll i fb, vb, db och hfl för att vi alla ska ha de rätta uppgifterna.  
Många av dokumenten från Vettasjärvi och denna familj är mycket klottriga och svårtydda med ord som nästan går in i varann.
 
Hälsningar
 
Alice Ahnqvist

2002-01-22, 21:59
Svar #34

AnnMarie Lindbergh

Anna Maria Olofsdotter Servio f 1816
Erik Anders Erkki Anttu Johansson f 1844
Jonas och Anna Maria får 1863-06-26 Fredrik Johansson
Alice,dina anteckningar stämmer ganska exakt med mina, men enligt mina noteringar så är Lisa Gretas (1823)far Johan född 1794..
1831-07-24 föddes Britha Stina och jag tror att mammans namn är felskrivet,i en annan källa står hon skriven som Christina Johansdotter Kilvo.
Jag hoppas att Evert får någon ordning av detta. Kanske skulle du skriva lite mer utförligt så skulle en del frågetecken rätas ut,hoppas jag. Mvh!

2002-01-23, 23:02
Svar #35

Utloggad Henrik Johansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2021-02-28, 20:56
    • Visa profil
    • www.ahsk.se
Hej! Jag såg diskussionen och lade märke till en ana till mig, nämligen Lisa Jonsdotter född 1792-04-22. På hennes mors sida har jag hittat det mesta, men varifrån härstammar Jonas Matsson? Tillhör han möjligen släkten Heiva i Vettasjärvi?

2002-01-24, 00:02
Svar #36

Ann-Marie Lindbergh

Henrik! Jonas Matsson Heiva är född i Vettasjärvi 1752 föräldrar: Mats Jonasson f 1730 i Vettasjärvi död 1803 och Anna Ersdotter född 1721 död 1786.
Mats Jonasson (1730) föräldrar: Jonas Mattsson f 1701 och Brita Persdotter f 1705 död 1792-12-29 i Vettasjärvi
 
I boken Gällivare av Gösta Forsström och Bo strand, sid 121 står bl a: Vettasjärvi. Lappen Jon Mattsson Häivi uppges 1738 ha begynt idka landleverne på Vettasjärvi lappland. Anläggningsutslaget utfärdades dock först 1756 på hans son Matts Jonsson Häivi. Gården gick sedan i arv. Från 1829 till 1857 beviljades sju nybyggesanläggningar med varierande frihetsår, alltifrån 10 till 25 år.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna