ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Een Stoor läbe  (läst 776 gånger)

2008-01-24, 06:17
läst 776 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2021-07-29, 09:34
    • Visa profil
Hej,
Jag har har i Falkenbergs stads dombok år 1695 stött på en dam som kallat uppbördsmannen för Een Stoor läbe vilket uppenbarligen inte var smickrande. Vad kan en modern översättning av detta tänkas bli? Danskans läbe betyder läpp, så en tankte jag haft är om det skulle kunna motsvaras av stor i käften eller något liknande. Detta är dock bara en ren gissning. Finns det någon som stött på uttrycket tidigare eller har någon teori?
 
Tackar på förhand
Andreas Karlsson

2010-10-30, 18:54
Svar #1

Utloggad Sven-Olof Svensson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2018-08-31, 11:49
    • Visa profil
Markerade läppar antagligen

2010-10-30, 21:23
Svar #2

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5048
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 12:41
    • Visa profil
Jag Googlade ordet läbe, och fick mest tyska träffar på ordet. Jag hittar dock inte ordet i något online-lexikon, inte ens i min gamla tysk-svenska i bokhyllan. Med tanke på att många äldre svordomar och förolämpningar ibland verkar ha kommit från tyskan (jfr. t.ex. hundsfott, som hämtades till Sverige från lågtyskan) kanske även läbe var ett sådant låneord? Men eftersom jag inte ens hittar någon översättning på ordet..
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2010-10-30, 23:49
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Eftersom de två första orden är svenska/danska bör även läbe vara det. Enligt SAOB avses med storläppad en storpratare. Så stor i käften var väl en bra gissning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna