ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fosforförgiftning  (läst 5133 gånger)

2000-02-11, 13:05
läst 5133 gånger

Lise-Lotte Avén

Hittade en piga som begått självmord genom att ta grundämnet Fosfor. Hur kom man över det på senare delen av 1800 talet, vad användes det till, i vilken form kan det ha intagits?
 
Hälsningar Lise-Lotte

2000-02-11, 14:15
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har forskat om en kvinna i Norrköping som också tog livet av sig med fosfor, och jag tror att det var mycket enkelt att få tag i. Tändstickornas tändsats bestod av detta innan säkerhetständstickorna kom, så det var väl bara att äta ett antal tändstickor, eller skrapa av fosforet och blanda det i gröt eller något för att det skulle gå att äta, om man var förtvivlad nog. Min kvinna hade mannen i Amerika sedan två år, och var gravid, vilket syns i obduktionsprotokollet.

2000-02-11, 14:40
Svar #2

Carina Rickard

Hej!
 
Läste en bok som hette Apelsinflickan och där tog flickorna fosfor för att abortera fostret, inte för att ta livet av sig ( vilket kanske oftast ändå blev slutresultatet )
 
Carina

2000-02-11, 17:01
Svar #3

Lise-Lotte Aven

Hej Elisabeth
Jag har  hunnit  forska i saken lite. Precis som du så tänkte jag på tändstickorna men det skulle ju bli ett fasligt jobb att skrapa tändsstickor för att få ihop rätt mängd.  
Phosphorus (latin)ett intesivt gift låg i stänger eller vaxglänsande stycken och var olösligt  i vatten,sprit.Däremot var det lättlösligt i en viss blandning av eter,fet olja, flytade parafin samt lättlöslig koldsulfid. Detta användes som du sa i tändsatsen till tändstickor men...
Eftersom hon var piga och troligen på en gård så fanns det ett gift mot skadedjur (råttor,möss, kråkor mm) som hette fosformos som jag tror kan vara det hon använde.
Kronisk förgiftning vid  yrkesmässig hantering av fosforhaltigt material yttrade sig i framförallt  i nekros i käkbenen, (käkbenet bryts ner)
 
Hälsningar Lise-Lotte

2002-01-16, 23:38
Svar #4

Utloggad Lennart Jalmarsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2010-05-23, 15:05
    • Visa profil
Hej jag undrar om det stämmer att kvinnor förr i tiden åt tändstickor för att fördriva foster, och om det hette fosfor förgiftning
MVH  Linda

2002-01-17, 07:17
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Hej Linda!  
Jo, våra olyckliga 1800-talssystrar åt tändsatsen på tändstickor för att framkalla abort. Inte sällan dog den blivande modern tillsammans med fostret.
 
I Gernandts Konversationslexikon (1895) står att läsa att man på 1830-talet började tillverka fosfortändstickor: ”Fosforstickornas tändsats innehåller fint fördelad gul fosfor, men dessa stickors stora antändbarhet och framför allt den gula fosforns utomordentligt giftiga egenskaper äro dock olägenheter, som göra dessa billiga elddons användning ganska farlig.”  
 
Nationalencyklopedin 1991: ”Vit fosfor (ibland kallad gul fosfor p g a föroreningar)---”  
Samma källa, fosforförgiftning: ”Orsakas av vit (gul) fosfor. Fosforförgiftningar --- var vanliga innan tändsatser av fosfor på tändstickor förbjöds år 1901. Den akuta fosforförgiftningen efter förtärandet av vit fosfor (i fosterfördrivnings- eller självmordssyfte) karakteriseras av magsmärtor, uppkastning av vitlöksdoftande magsäcksinnehåll, grav leverskada med gulsot (ikterus), njurskada, blödningar m.m. Beroende på den intagna mängden kan personen dö inom några dagar.”
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-01-17, 10:47
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har ett obduktionsprotokoll från Norrköping på 1890-talet, där det framgår dels att den avlidna var 3 månader gravid, dels att man påträffade fosfor i hennes inälvor. Hennes man var i Amerika sedan flera år (och hade för den delen redan skaffat sig en ny familj där).

2002-01-17, 11:27
Svar #7

Linda Söderberg

Hej Maud och Elisabeth
Tack för era snabba svar!
Nu vet jag vad som menades med att min farmors mormors mor dog av akut fosforförgiftning.
Hon hade ganska många barn redan och orkade nog inte få fler.  
Tack så mycket
MVH Linda

2002-01-17, 18:42
Svar #8

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Påpekas bör att de stackars flickor som tillverkade fosfortändstickorna drabbades av kroniska fosforförgiftningar, som bland annat ledde till att underkäken mer eller mindre gick i nekros om jag inte minns fel.
 
Anders Ryberg

2002-01-18, 06:59
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21880
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:20
    • Visa profil
Nekros tarvar måhända en översättning: celldöd. Arbetare i tändsticksfabrikerna - förmodligen inte enbart ”flickor” - drabbades till följd av inandning av fosforångorna av benförändringar i underkäken.  
Varför just i underkäken och tydligen ingen annanstans är ju en intressant fråga - någon som vet?
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-01-18, 10:49
Svar #10

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Mitt ordval var något olämpligt, men vad jag förstod när jag läste om det så var det i huvudsak unga kvinnor som jobbade i fabrikerna. Det är även intressant att de groteska ansiktsskador dessa drabbades av aldrig användes som argument mot fosfortändstickor, utan enbart aborter.
 
Anders Ryberg

2005-12-16, 15:42
Svar #11

Utloggad Susanne Åkerfeldt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 19:08
    • Visa profil
Spännande! Jag upptäckte av en händelse denna diskussion och finner nu en lösning till en tidigare olöst fråga. En anmoder till mig dog 1898 i vad som i muntlig familjetradition var förgiftning efter intag av saffran, i syfte att framkalla en abort. I dödboken står dock som dödsorsak fosforförgiftning. Mitt antagande -efter att nu ha läst ovanstående inlägg - är att min stackars anmoder påträffades död och bl.a. gul i ansiktet efter leverskador. Det kan då ha antagits att gulheten förknippades med saffran. Kan det vara en rimlig förklaring, kanske någon mer medicinskt kunnig än jag har någon uppfattning? Mvh Susanne

2005-12-16, 17:35
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ditt antagande kan vara rätt. Man kanske aldrig fick reda på vad hon dog av och då förknippade det med det gula saffranet.
 
Säger den muntliga traditionen också att det var ett abortförsök? Hemska saker hade man en förmåga att försköna.
 
När jag berättade för en kusin till min far att hennes farfars syster hade blivit strupmördad och slängd i en vak, så sa hon att i familjen hette det att hon hade drunknat. Så det blev något nytt för henne.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-12-16, 20:30
Svar #13

Utloggad Susanne Åkerfeldt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 292
  • Senast inloggad: 2023-04-16, 19:08
    • Visa profil
Det beror på vem man frågar i släkten! Men min farmor, som brukade ha mycket gott reda på sig i fråga om gamla tider, berättade att hennes mormor sensommartid brukade bege sig från hemmet i Uppland ner till Öland för att tjäna extra pengar vid betskörden. Hon skulle - 47 år gammal och gift med flera barn - ha blivit med barn med en tillfällig förbindelse nere på Öland. Man kan förstå hennes fasa och önskan att söka göra abort ..... Hälsningar, Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna