ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ofärdig  (läst 5294 gånger)

2003-02-28, 23:17
läst 5294 gånger

Kåge Hammarström

Hej,  
 
jag har stött på kommentaren ofärdig, som pastorn noterat om en förfader i husförhörsboken omkring år 1880. Det är inte någon ungdom heller, utan en stenarbetare kring 50 år. Finns det någon som mer utförligt kan ange vad uttrycket står för? Kan också tillägga att det gäller Uppland.
 
Kåge

2003-02-28, 23:29
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ofärdig betyder att han var handikappad på något vis, kanske hade ont av reumatism eller något, som gjorde att han hade svårt att arbeta som en frisk människa.

2003-03-01, 00:07
Svar #2

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Ofärdig är begrepp som betyder att han är eller ska bli mantalsbefriad och slipper därför att betala mantalspenningen. Hur mycket handikappad han är svårt att veta, men det var iallafall så pass att han skulle bli mantalsbefriad.

2003-03-01, 00:49
Svar #3

Madelene Kasström

Hej Kåge!
 
Ofärdig har mina morföräldrar ofta sagt om människor som Elisabeth och Björn skriver har problem med att röra sig. Att man har ont, haltar eller är handikappad av något slag. Vill tillägga att vi är ifrån Uppland. Ett annat uttryck jag fick höra när jag var med barn är att det var fel med mig. Som de uttalade det  de e?fel mena! Skulle vara intressant att höra om någon annan hört uttrycket!
 
Hälsningar
Madde

2003-03-01, 03:11
Svar #4

Utloggad Laila Gahm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 15:30
    • Visa profil
En ung skräddare har jag i Uppland som det plötsligt står Ofärdig på i hfl - jag vet ännu inte vad som hänt honom - men han får prova på olika yrken som inte tycks fungera. Efter ett tag blir han dock brandvakt, en syssla han har livet ut. ofärdig försvinner, om jag nu kommer ihåg rätt, senare från hans namn.  
Tack Björn för upplysningen om mantalsbefriad!
 
Madde!
När det gäller uttrycket de e?fel men/a så har jag hört det om både barn och vuxna många gånger av äldre släktingar, bekanta och andra. Jag upplever det som ett vanligt uttryck, som en förklaring till att allt inte var som det skulle eller att det var något man inte förstod sig på. Det kunde gälla att någon var tillfälligt sjuk eller förståndshandikappad eller var ogift och med barn eller med barn och inte mådde så bra eller något helt annat. Om tex ett barn hade en barnsjukdom och man sade de e?fel men så var man orolig för att barnet var sjukare än det borde vara och visade på symtom som inte borde finnas där.
Mina morföräldrar kommer från Tegelsmora och från dem har jag nog hört uttrycket mest och farföräldrarna från Hjälsta och Roslagen. Alla från Uppland alltså.
 
Hälsningar
Laila

2003-03-01, 10:33
Svar #5

Anne-Marie Dufva

Även jag känner igen uttrycket ofärdig i betydelsen handikappad, det användes i min släkt som kommer från Medelpad.
 
Mvh Anne-Marie

2003-03-01, 11:45
Svar #6

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
HEJ! Ofta står det ofärdig i födelseboken om det är ett medfött fel. Jag har en som var född ofärdig i högra armen, en annan blind osv...

2003-03-01, 15:25
Svar #7

Utloggad Kina Sylejmani

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1787
  • Senast inloggad: 2022-07-08, 09:22
    • Visa profil
Ordet ofärdig används i Norrland också...
 
 
Om man är lemmen kan man känna sig ofärdig en dag eller två eller som Anne-Marie skrev i betydelsen handikapp. Man kan vara ofärdig på grund av en skada och så vidare...
 
 
Ibland kan man - kanske lite av slarv - säga om en sak att den är ofärdig (om den fungerar dåligt/inte alls)...Åtminstone brukar jag göra det...
 
 
/Kina

2004-04-08, 19:45
Svar #8

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Jag hittade detta i Arkion om min morfars morfars farmor.
men vad betyder Lyte: ofärdig?

2004-04-08, 20:25
Svar #9

Annica Kohkoinen

Personen har problem med att röra sig obehindrat, handikappad på något vis. Ofärdig är ett ord vi använder mycket här i västerbotten än idag.
 
Annica

2004-04-09, 06:52
Svar #10

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:33
    • Visa profil
    • Hemsida
Tack Annica!

2004-11-14, 17:46
Svar #11

Utloggad Annelie Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2009-01-21, 21:41
    • Visa profil
Ofärdig är ett ord som fortfarande används av mina föräldrar, generationerna över dem samt även av de i min generation ibland, även om det inte är så ofta. (Jag är född 1982) Vi bor alla i Västerbotten och ordet betyder här att man inte är frisk eller på något sätt inte är som man ska. Precis som ovan nämnda handikapp. Jag kan dock även vara ofärdig om jag har tillfälligt ont i ett ben eller inte är så pigg t.ex. Det behöver alltså inte nödvändigtvis vara ett bestående handikapp.  
 
Sedan angående uttrycket de e?fel mena. na säger väldigt många här istället för henne. Jag skulle skriva uttrycket så här: de' ä' fel me' na.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna