ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hicka  (läst 579 gånger)

2002-03-12, 21:56
läst 579 gånger

Peter Funke (Fun)

Kom först att tänka på balladen om Fritiof Andersson av Evert Taube, där det ju var en rånare som hickade och dog, fast det är lite fusk, för han dog nog av ett slag i skallen...
Annars lär hicka i allvarliga fall kunna uppträda i samband med inflammationer i lungsäck, bukhåla eller hjärtsäck eller vid hjärninflammation t.ex, så även om hickandet inte var dödsorsak så kanske det tedde sig så? (Är det månne Lars Ersson Sundins i Skjöle hädanfärd Du hittat?)
P.S. Hickasymptomen hittade jag på nätet, så om de är medicinskt korrekta vet jag inte! D.S.
 
 
[color=7c7b56]-------------------------------------------------------------------------------------------[/color]
 
Av [color=0000ff]Susanne Karlsson[/color] – tisdag den 12 mars 2002 kl. 23.11:
 
Stämmer på alla punkter. Det är Lars Ersson jag hittat, en Båtsman som blev 34 år. Jag tror som du att hickan var ett symtom på någon annan sjukdom. Såvida hickan inte berodde på för stort intag av alkoholhaltiga drycker som det var en annan som dog av i samma församling. Man har ju hört om i folk i nutid som har hickat i flera år utan att lida annan skada. Nej, jag tror nog på inflammationen för det var väl inte han Evert sjöng om i visan.  
 
Mvh  
Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna