ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Invärtes skot  (läst 897 gånger)

2002-05-28, 08:33
läst 897 gånger

Terhi Arpalahti

Hej -
en 68-årig änka dör av invärtes skot å1751 i Tavastkyro, Finland.
Skot ??
mvh  -Terhi-

2002-05-28, 18:53
Svar #1

Annelie Jonasson (Annelie)

Hej Terhi!
Skotos = mörker (grek.) Skot- används så vitt jag vet som en förled, i betydelsen skugg- eller mörker- .
 
Mvh, Annelie

2002-05-29, 15:46
Svar #2

Eva Leksell

Står det inte skof? Ordet skov (nutida stavning) kan enligt Svensk ordbok betyda uppflammande av ett (kroniskt) sjukdomstillstånd till ett mer intensivt skede.

2002-05-29, 19:27
Svar #3

Terhi Arpalahti

Eva:
nej, det står inte 'skof' där; det är helt entydigt 'skot' (=skott).
-Terhi-

2002-05-30, 08:40
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21882
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:51
    • Visa profil
Hej Terhi,
har konsulterat etymologiskt intresserad läkarvän.
Som naturligtvis associerade till ”skott” - ett mycket gammalt ord för något häftigt drabbande, en plötslig smärta, t ex ryggskott. På tyska talar man om Hexenschuss (häxskott), på danska lär finnas hekseskud om plötsliga smärtor från ryggen - det var något som onda makter satte på en.
 
Invärtes skot (skott) skulle då troligen betyda att patienten drabbades av en plötslig inre smärta och hastigt avled - i exempelvis hjärtinfarkt, propp i lungan eller pulsåderbråck. Att mera exakt fastställa dödsorsaken lät sig ju inte göras anno 1751.  
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-05-30, 20:07
Svar #5

Terhi Arpalahti

Tack, Maud och din läkarvän!
Jag är ju helt och hållet finskspråkig, men det här .. drabbades av en plötslig inre smärta och hastigt avled ... är vad jag också tänkte.
-Terhi-

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna