ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Knöf  (läst 1112 gånger)

2015-04-05, 10:34
läst 1112 gånger

Utloggad Anna Scheutz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:07
    • Visa profil
    • scheutz.co.uk
Hej
 
Nu har jag gått bet totalt. I avskriften av Högsäters dödbok för 1866 (på Ancestry) stötte jag på en dödsorsak som förbryllar mig - Knöf. Jag har ingen aning om vad det kan betyda och hoppas att någon annan vet mer än jag om detta. Kan det vara något dialektalt från Dalsland?  
Allt finns som sagt i Ancestrys dödbok (avskrift) för 1866 i Högsäter socken under Älvsborg. Personen ifråga är Anders Larsson som dog 31 maj 1866 i Bön.
 
hälsningar
Anna Scheutz

2015-04-05, 15:48
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Anna!
 
Tyvärr har jag inget svar på din fråga (trots att jag letat överallt), men det låter rimligt att det kan vara ett dalsländskt dialektalt ort - med fyra dagars mellanrum avlider nämligen två personer i februari 1860 i Rännelanda socken av just Knöf, och när jag sökte i Släktdatas register fick jag bara träffar på dessa båda dödsnotiser.
 
I en essä av Håkan Roos i Tidningen Kulturen i december 2014, ”De jämtska -vin-namnen. En betydelsefull ortnamnstyp och dess öden och äventyr i tradition och byråkrati”, kan man läsa om bynamnet Knöva i Brunflo socken i Jämtland att ”Knöva kan komma av knöv-, kanske terrängförhöjning”. Tyvärr hittar jag ingen förklaring på ortnamnet Knöva i Ortnamnsregistret, men om dödsorsaken knöf har samma språkliga ursprung som byn Knöva, så kanske man kan tänka sig att personerna dog av någon form av svullnad (förhöjning på kroppen)?
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-04-05, 18:23
Svar #2

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1217
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 21:13
    • Visa profil
    • akewah.se
Så här skriver provinsialläkaren i Vänersborg 1861:
På min till pastorerna framställda önskan, att få besvarade dödsorsakerna, svarar en pastor: dessa uppgifvas vara feber, knöf, tvinsot, lungsot, slag m.m., hvilka stå antecknade i dödsboken, men icke vet jag, om dessa namn äro rigtiga, då ingen läkare för mig uppgifvit dem; jag är sjelf alldeles okunnig i sjukdomsläran, och de, som anmäla dödsfallen, äro deruti, om möjligt, ännu mera okunniga, vanligtvis försäkra de blott, att den aflidne varit verkligt sjuk och dött på ett naturligt sätt.
Inte blir vi klokare...

2015-04-05, 19:58
Svar #3

Utloggad Anna Scheutz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 15:07
    • Visa profil
    • scheutz.co.uk
Hej Markus och Åke!
 
Jag var själv inne på att det kunde vara en variant av knöl, så svullnad är ju inte helt omöjligt. Det skulle även kunna betyda tumör. Vi får se om någon kan bekräfta att vi är på rätt väg.
 
Tack för hjälpen.
 
Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna