ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 21 augusti, 2009  (läst 4256 gånger)

2009-02-11, 21:20
läst 4256 gånger

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
SCB 1910 Jukkasjärvi, Födda nr 20/1910:
Erik William Harry, 1910-01-05.  
Föräldrar: Stenarb. Per Erik Lindberg, Canada, N. Amerika, och ogifta Anna Kristina Åsell, Kiruna.  
Nedkomstort Hedesunda, Gäfleb. l. Avis därifrån 25/2 -10.
 
Han finns således införd i födelseboken. Under 1910 kunde jag inte se honom i dödboken för Jukkasjärvi. Sannolikt kan han finnas i Hedesunda dödbok? Om han avled där. Det är dock inte säkert att attest sändes till Jukkasjärvi.  
 
En fundering: Var paret på väg till Amerika? Eller på väg tillbaka till Kiruna? Mannen född 1877 anges med hemort Canada.

2009-02-11, 22:39
Svar #1

Utloggad Tina Gidlöv

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 09:44
    • Visa profil
    • www.gidlov.se
Hej Irma.
Och tack för uppgiften. Då utläste jag uppgifterna i församlingsboken rätt.
När jag nu vet vad det ska stå så ser jag att det står, Hedesunda, Gäfle efter E W Hs födelsedatum.  
Det är väldigt ihopknött på raderna (fyra personer delar 2 rader)men detta är ju för åren 1900-1910 och det ser inte ut att finnas någon anteckning om att Anna Kristina skulle varit utflyttad till Hedesunda vid någon tidpunkt men att nedkomstsorten för sonen var Hedesunda behöver väl inte då betyda att hon var skriven där?  
Jag ser av denna församlingsbok att hon är överflyttad till Nya boken sid 2068 medans föräldrarna återflyttar till Ragunda.  
Dottern Astrid Märta Viola föddes i Jukkasjärvi 1912-06-06. Därefter flyttar Anna Kristina hem till föräldrarna i Ragunda och har bara flickorna med sig.
Finns en anteckning om Lysning år 1912 och och att hon återflyttade till Jukkasjärvi. Därefter vet jag att hela familjen emigrerade till Canada 1914.
 
Mannen var alltså i Canada mellan de bägge första barnens födelse och kom sedan tillbaka och ett par år efter tredje barnets födelse så emigrerade hela familjen.
 
Någon gång mellan 1910 och 1914 (eller troligtvis 1912) bör sonen ha dött tycker jag. Och det bör vara i Jukkasjärvi, för om han skulle dött i Ragunda så borde han väl varit inskriven i församlingsboken för åren 1905-1923?
 
Tänker jag rätt, eller vad tror du?  
 
Mvh Tina

2009-02-12, 00:31
Svar #2

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Hej Tina!
Jag gick igenom SCB 1912 Jukkasjärvi C, men kunde inte hitta Astrid Märta Viola varken den 6 juni eller annat datum.
Inte heller någon lysning 1912. Om mannen vistades i Canada mellan barnens födelse, så behöver han väl inte vara far till barn nr 2. Ingen fader uppgiven i SCB C.
Har du sett i födelseboken 1912 att flickan föds i Jukkasjärvi? Eller har du använt uppgiften i församlingsboken?
Vittangi församling kom till vid den här tiden. Kan hon finnas antecknad född där?
 
Familjebilden är intressant och förekommer även i andra familjer där fadern emigrerar (utvandrar för arbete).  
 
                                 mvh / Irma

2009-02-12, 02:02
Svar #3

Utloggad Tina Gidlöv

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 143
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 09:44
    • Visa profil
    • www.gidlov.se
Hej igen Irma.
Uppgiften om att A M V Lindberg är född i Jukkasjärvi har jag funnit i Församlingsboken i Ragunda.  
Jag har nu också funnit Lysningattesten 8/10 1912 i Ragunda (EI:2 år 1895-1912) med hänvisning till vigselattest 1913.(men har inte de mikrokorten hemma) Därefter återflyttar de till Jukksjärvi 1913-11-06.
När jag tittar närmare på hennes födelseår så blir jag osäker, de är ju strykna och ett tjockt streck rakt genom 2 får mig nu att bli osäker på om det står 3 istället, alltså 1913. (Däremot är Jukkasjärvi ostruket och står helt klart på bägge flickorna)
Vilket troligtvis måste vara riktigt eftersom jag i kväll även hittar Mannen i Ragunda med en anteckning Vistats i Amerika 16/8 1909 - 27/12 1911 Lite tight om dottern föds redan i juni året därpå  
Modern verkar kommit före 1913 till Ragunda men kan det vara så att modern var skriven i Ragunda men nedkomstort var Jukkasjärvi? Som i fallet med sonen??
 
Vill du och har du möjlighet att kolla ett eventuellt SCB 1913 så vore det jättesnällt.  
Jag skulle också tippa på att sonen dog 1911 i Jukkasjärvi.  
 
Tack på förhand
Mvh Tina

2009-02-12, 12:11
Svar #4

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Tina,
Jag skickar per e-post till dig några kopior ur SCB:s utdrag för födelse- och vigselboken.
I vigselboken kallas mannen Lundberg (kan vara felskrivning vid avskrivandet) men i t ex Emibas är han Lindberg.
 
Men du kan kolla bilagorna.
 
m v h
Irma

2009-04-03, 14:54
Svar #5

Utloggad Tony Stålnacke

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2020-02-26, 18:30
    • Visa profil
Hejsan.
Jag såg att Peter Tunberg hade hittat var Anders Andersson Berg och Hans Stjernströms härstammade ifrån. Jag har prövat att gå in på hans hemsida, samt att kontakta honom via epost, men har inte lyckats få tag på honom. Kan någon hjälpa mej om dessa uppgifter.
Tackar på förhand Tony Stålnacke

2009-04-05, 16:04
Svar #6

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Hej Tony!  
 
Bergsmännen Stjernström och Berg var ifrån Ljusnarsbergs församling. De värvades till kopparförsöken i Sjangeli. Dessa bergsmän kommer med i andra upplagan om släkten Stålnacke 1658-1980. Tony, ha tålamod med mig!  Stålnackeboken kanske kommer efter sommarn!!  
 
Mvh:
Christer

2009-04-06, 09:47
Svar #7

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Hej Tony!
 
Nej, Peter Tunvikens imponerande text om Anders Andersson Bergs och Hans Hansson Stjernströms ursprung verkar inte finnas kvar på internet.
 
Hans slutsats var i alla fall att Anders och Hans kom från Ljusnarsbergs socken (Västmanland). Hans Stjernström var med största sannolikhet född 1723 13/3 i Harvtorp, Ljusnarsbergs sn, som son till bonden Hans Olsson (+ före 1737) och Anna Olsdotter (*1689 1/18, +1762 8/15) i Harvtorp. Anna Olsdotter var dotter till bonden Olof Larsson och hans hustru Elisabet i Harvtorp.  
 
Vad Peter Tunberg skrev om Anders Berg minns jag tyvärr inte, men bevisen för att Anders verkligen var från Ljusnarsberg var, om jag inte minns fel, så gott som absoluta.
 
MVH
 
Erik Kuoksu

2009-04-07, 15:10
Svar #8

Utloggad Tony Stålnacke

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2020-02-26, 18:30
    • Visa profil
Hej Christer och Erik.
Tack ska ni ha för uppgifterna angående Anders och Hans. Hans har jag hittat i födelseboken för Ljusnarsbergs församling. Anders däremot finns det 3 stycken som är född 1722 som har fäder som heter Anders. Vem kan det var utav dessa 3 som kom till Svappavaara. Jag tänker inte ifrågasätta uppgifterna, men av nyfikenhet skulle det vara intressant att veta från vilka källor dessa uppgifter kommer ifrån?
Christer jag väntar med spänning på boken, samt Erik jag har tagit del av dina skrifter som är väldigt intressant då jag kommer in i flera grenar i den.  
MVH Tony

2009-04-13, 01:17
Svar #9

Utloggad Peter Tunviken

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:32
    • Visa profil
Peter Tunviken är mitt namn, inte Tunberg  
 
Jag bytte Internet-leverantör i höstas och både min hemsida och epost-adress hos Telia försvann. Jag ska lägga upp hemsidan igen. Du kan kontakta mig via den här eposten Tony, så ska jag försöka hjälpa dig.
 
Christer Rosenbahr skrev:
Hej Tony!  
 
Bergsmännen Stjernström och Berg var ifrån Ljusnarsbergs församling. De värvades till kopparförsöken i Sjangeli. Dessa bergsmän kommer med i andra upplagan om släkten Stålnacke 1658-1980. Tony, ha tålamod med mig! Stålnackeboken kanske kommer efter sommarn!!  
 
Mvh:  
Christer

 
Ja då får man nog ha tålamod, på Rosenbahrs hemsida http://www.geocities.com/stolnack/sweden.html har det stått att Släkten Stålnacke 1658-1980; Jöns Olofsson Stålnacka och hans ättlingar på Nordkalotten. Den kommer troligen år 2009! Och så har det stått sedan år 2000, det enda som skiljer är att årtalet bytts ut gradvis från 2000 ända nu till 2009. Förhoppningsvis kommer den verkligen ut efter sommaren. Jag ser fram emot den och har väntat på den.

2009-04-13, 18:08
Svar #10

Utloggad Tony Stålnacke

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2020-02-26, 18:30
    • Visa profil
Hej Peter,
Jag får be om ursäkt för felet med efternamnet. Jag upptäckte att jag hade skrivit fel namn när Erik Kuoksu skrev hit.
Anders Berg var far till Brita, som var gift med Henrik Henriksson Stålnacke som fortätter sen till mig. Jag är intresserad av allt som du har om Anders, när han är född, var och vilka föräldrarna var, samt var de bodde m.m.  
Hans Stjernström som är på min frus sida fick jag hjälp av Erik med, men har du något mer om honom än det Erik skrev så är jag väldigt intresserad.
Det var verkligen roligt att höra av dig.
Tackar på förhand Tony.

2009-04-28, 17:04
Svar #11

Utloggad Peter Tunviken

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:32
    • Visa profil
Hej Tony! Jag har inte lyckats fixa någon ny hemsida än, jag lägger ut en förkortad variant här istället. Hoppas du har nytta av materialet, kom ihåg att nämna mig som källa bara.
 
Utdrag från Rötters anbytarforum på nätet:
 
Stjernström från Linde
 
Anbytarforum: Landskap: Västmanland: Efterlysningar: Stjernström från Linde  
 
 
Av Åke Barck – torsdag den 31 maj 2001 kl. 08.30:    [Ändra]  
 
Omkring 1750 kom en man vid namn Hans Hansson Stjernström (1723-1799) till den lilla byn Kurravaara. Här arbetade han tydligen i ett kopparsmältverk. När den verksamheten upphörde 1755 blev han nybyggare i närbelägna Jukkasjärvi och utnämndes två år senare till kronolänsman. Stjernström talade svenska i den annars nästan helt finskspråiga bygden och ska enligt traditionen ha kommit från Linde. Möjligen västmanländska Linde. Kan möjligen någon ge mig tips om hans ursprung. Tack på förhand för hjälpen!  
 
Stjernström
 
Anbytarforum: Släkter: Övriga släkter S: Stjernström  
 
 
Av Åke Barck – onsdag den 14 nov 2001 kl. 16.41:    [Ändra]  
 
Jag och fler med mig har hittills förgäves sökt en bakgrund för Hans Hansson Stjernström (1723-1799). Han kom till Jukkasjärvi församling 1750, arbetade först för en gruvägare och därefter som kronolänsman. Enligt en anteckning i församlingsboken ska han ha kommit från Linde, möjligen i Västmanland. Anteckningen kan vara vilseledande. Namnet Stjernström är väl annars inte ovanligt i Mellansverige. Har hört att statsminister Göran Perssons farmor hette Stjernström. Är det någon som vet något om denna släkt? Tacksam för alla tips.  
 
Fougt
 
Anbytarforum: Släkter: Övriga släkter C–F: Fougt
Av Åke Barck – tisdag den 16 okt 2001 kl. 15.29:    [Ändra]  
 
Hej  
Mellan åren 1749 och 1754 var en herre vid namn Nils Petter Fougt brukspatron i den blivande byn Kurravaara någon mil från Kiruna. Han byggde en kopparhytta och hämtade malm från diverse smågruvor i trakten. I Kurravaara blev han dessutom den förste nybyggaren. Var han kom ifrån vet jag inte, men han lär ha dragit vidare till Finland när pengarna var slut och gruväventyret fick avslutas.  
Jag har också en fråga i sammanhanget. I sin tjänst hade Fougt en herre vid namn Hans Stjernström, som ska ha kommit från Linde i Västmanland. Han blev kvar efter Fougt reträtt. Har någon möjligen uppgifter om den mannen.
 
Jukkasjärvi
 
Anbytarforum: Landskap: Lappland: Socknar: Jukkasjärvi
 
Av Peter Tunviken – onsdag den 28 febr 2007 kl. 22.39:    [Ändra]  
 
Jag har letat febrilt efter denne Hans Hansson Stjernström i Lindesberg med omnejd, men inte hittat något där.  
 
Var exakt står det i källorna att han kommer från Linde och vad är den exakta texten?  
 
Det enda stället jag vet är i Härnösands stifts herdaminne under Lars Salomon Engelmark:  
(10. Lars Salomon Engelmark) G. 1791 m. Brita Stjernström, f. 1768, dotter af en till Svappavare inflyttad bruksbokhåll. från Linde Hans Stjernström och Brita Stålnacke, † 6/12 1851.  
 
Att han skulle vara bruksbokhållare från Linde och sedan degradera sig till att vara vanlig arbetare vid Kurravara under Fougt tycker jag verkar konstigt. I och för sig blev han sedan kronolänsmästare, men det kan väl ändå inte motivera en så pass lång flytt för att få en sämre anställning.  
 
Däremot kan Hans Hansson Stjernströms hustru mycket möjligt vara Britta Stålnacke. När deras dotter Britta (eller Fru Brigitta Stjernström som det står i födelseboken) och Lars Salomon Engelmark får barn 1795-06-17 så är bland dopvittnena: Före detta Krono Länsmannen Hans Stjernström med dess Hustru Brita Abrahams dr.  
(Jukkasjärvi C:3-födda).  
 
Då skulle följande par kunna vara Brittas föräldrar: Abraham Johansson Stålnacke d. 1760 v. 1726-12-26 med Margareta Olofsdotter Kyrö f. 1702 d. 1787 (och därmed har jag ännu ett par anförluster...)  
 
1734-04-11, Svappavaara föds deras dotter Britta och förmodligen är detta Stjernströms senare hustru.  
 
Hälsningar, Peter.  
 
I Ljusnarsberg AI:4 (1748) hittade jag följande
under folie 7, Bruksroten, Bruks skriftlag :
Konstdammen
1686 3/6   Casseuren Hr. Bengt Lundblad   63
1707 11/17   Mad. Catharina Öhman           45
 
   drängen Hans Hansson   25
   dr. Jan Persson      22
 
Och längre ner på sidan:
Konstbacken   Sexman Anders Hult   58
1686 5/17   hustrun Sara Michelsdr   63
   - - -
   dr. Anders Andersson   26
   - - -
 
Framför drängen Hans Hansson står det:
fl. til Österbotn och Törneau d. 11. Aug. 1750
Framför dr. Anders Andersson står det:
fl. til Österbotn och Törneau d. 11. Aug. 1750
 
Jag gick igenom hela husförhörslängden
och hittade ytterligare några som flyttade
till  
 
folie 7, Bruksroten, Bruks skriftlag :
fl. til Österbotn och Törneau dr. Maths Jansson 22
     d. 11 Aug. 1750
 
folie 26, Heedroten, Heed skriftlag:
Stråtgården
   smältaren Anders Janss. Stråt   36
   hustrun Elisabet Larsdr   38
   sonen Petter      8
   sonen Jan      6
   sonen Anders      4
   dottren Brita      1
   dottren Lisa   2 åhr
I kolumnen till vänster om den här familjen
står det: fl. til wästre Norrlande el. Torneau  
 
folie 89, Liusnarsroten, Salbo skriftlag.
Candla   Thomas Jöns anka        58 1689 11/1
   - - -
   son Eric Thomsson       26
   - - -
Före son Eric Thomsson står det:
fl. til Norrland d. 8 Mart. 1749.
Om man jämför där det står födelsedatum och födelseår, så verkar skifta mellan 1747-1750 när åldersuppgiften togs, kanske beroende på när de kom till gården/byn/bruket. Själva längden är 1748-1753, även om SVAR anger 1748 som enda år i förteckningen. Om vi antar att 1748 är året deras ålder skrevs in, så ger det Hans Hansson födelseåret 1723 och Anders Andersson födelseåret 1722, vilket stämmer exakt med uppgifterna som senare står i Jukkasjärvi kyrkoböcker.
 
Om man tittar i mantalslängderna 1751-1757 (1750 finns inte) för Torneå bergslag hittar man följande:
 
1751 Mantalslängd för Törneå Bergslag (Obs. stavningen och jämför med Törneau under Ljusnarsberg!)
Kopparförsöken i Juccasjerfwi
Herr BruksPatron Nils Pet: Fougt 1 husbonde, 2 pigor
Smältaren   Anders Ståht   1 husbonde
Do   Matts Ståht   1 husbonde
Gfuffogden   Eric Liusberg   1 husbonde
Grufdrängen   Anders Hansson   1 husbonde
Do   Anders Berg   1 husbonde
BruksArbetskarlen Johan Torresson 1 husbonde
Bruksarbetaren Anders Michelsson 1 husbonde
Do   Anders Olofsson    1 husbonde
Do   Pehr Ersson   1 husbonde
Do   Anders Ersson   1 husbonde
Do   Samuel Pehrsson 1 husbonde
Do   Lars Larsson   1 husbonde
Do   Hindrich Olofsson 1 husbonde
Do   Michel Jacobsson 1 husbonde
Do   Isac Jacob: Biörnström 1 husbonde
 
Att föregående Mantals längd efter wederbörandes upgifwande rätteligen uprättad är: Det betygar af Öfwer Torneå den 20 Decemb: 1750./
   And: E: Westerbergh
 
1752
KopparFörsöken i Juccasjerfwij
finns bl.a.
BruksPatron   Hr: Nils Pet: Fougt 1 husbonde, 1 piga
BruksArbetarne   Anders Johansson, 1 husbonde, 1 hustru
Do   Matts Johansson  1 husbonde, 1 hustru
Do   Hans Hansson    1 husbonde
   - - -
 
1753
KopparFörsöken i Juccasjerfwij
finns bl.a.
BruksPatron   Nil P: Fougt   1 husbonde, 1 piga
BruksArbet:   Anders Johansson 1 husbonde, 1 hustru
   Matts Johansson 1 husbonde, 1 hustru
   Hans Hansson 1 husbonde
   Eric Thomasson 1 husbonde, 1 hustru
 
1754
KopparFörsöken i Juccasjerfwi.
finns bl.a.
BruksPatron   Nil Pet Fougt   1 husbonde, 1 piga
BruksArbetare   Anders Johansson 1 husbonde, 1 hustru
   Hans Hansson 1 husbonde
 
1755
KopparFörsöken i Juccasjerfwi.
finns bl.a.
BruksPatron   Nil Pet: Fougt 1 husbonde, 1 dräng, 1 piga
Arbetare   Anders Johansson 1 husbonde, 1 hustru
   Hans Hansson 1 husbonde, 1 hustru
   Eric Thomasson 1 husbonde, 1 hustru
 
Efter 1755 hittar jag inte Kopparförsöken
längre.
 
I Lenviks bygdemuseums fantastiska avskrifter
av Jukkasjärvi domböcker hittar man Hans
Hansson Stjernström åtskilliga gånger, främst
för att han blev länsman. Första gången jag ser
honom i den befattningen är 1757.
14 februari 1758 ingavs ett syningsinstrument
av Nils Petter Fougt som börjar så här:
 Åhr 1751 d. 3 och 5 Augusti Infunno sig undertecknade,
til underdån ödmiukast efter lefnad, så wäl af
Högwälborne Baron Presidenten och Landshöfdingen
samt Commendeiur af Kong. Mayts. Nordstierne
Orden Herr Gabriel Gyllengriips nåd Gunstige befallning,
som Directeuren Ädel och Högacktad Herr Anders Hellandt
ordres af d. 18 Aprill 1757 at utsyna och besiktiga, de
Nybygges til falligheter, wed så kallade Kurowara som
Bruks Patronen Herr Nils Petter Fougt upte månde, och
befunno som följer. - - -
Syningsmännen är Mikkel Jakobsson, Hans
Hansson Stiernström och Mads Madsson
Fougt anhöll om tolv frihetsår.
Stämmer årtalet så benämns han alltså
Stjernström redan 1751.
 
Vid Bergmästartingen 1776-02-09 så är
Anders Berg inkallad som vittne och bl.a.
berättas det om Anders:
Att han wid denna tiden uti 25 år städse bodt wid Svappavara och Kurravara, räknadt från den tid han först kom hit till orten, 54 år gammal och att han dels af Gl: klockaren wid Juckasjerfvi Hindric Mattsson dels utaf afledne Kyrkioherden Christian Elingii Son Eric hört omtalas
Anders skulle i så fall ha kommit till Kurravaara ca 1751 och vara född 1722.
 
På den tiden Hans flyttade från Ljusnarsberg fanns det ett bruk vid namn Stiernfors. Dessutom var Ljusnarsberg på den tiden uppdelat i ett antal roten, Hörksroten, Ställbergsroten, Norrsiöroten, Heeroten, Ljusnarsroten, Stiernforsroten och Bruksroten. Det behövs inte allt för
mycket fantasi för att förstå att Stjernström
kommer från Stiernfors.
 
Var namnet Berg kommer ifrån vet jag inte. Möjligen kommer det från Ljusnarsberg eller Nya Kopparberg som Ljusnarsberg även kallas för.
 
Den Erik Tomasson som jag antar är samma som Erik Liusberg se bland annat hfl. för Svappavaara för åren 1761 och framåt där följande familj finns:
Erik Liusberg
Hustru Margareta Stålnacke
och barnen Tomas, Göran, Anna och Maria.
Med tanke barnens namn så borde deras farfar och morfar kunna heta Tomas eller Göran. Och i så fall skulle denne Liusberg heta Erik Tomasson Liusberg vilket uppenbarligen kommer från Ljusnarsberg.
 
Jag tycker det är solklara bevis att det är rätt personer. Problemet nu blir att hitta föräldrar då båda anges vara drängar.
 
Jag har gått igenom hfl. 1730-1747 och
1748(-1753). Speciellt Anders Andersson
kryllar det av och även Hans Hansson finns
det många av. Ofta står det drängen Anders Andersson och gåssen Hans Hansson. Jag har även sett att det är sällan en dräng som finns med i ena längden är kvar i längden efteråt. De verkade flytta mycket. Eftersom det inte står någon notis i hfl. 1748 att de skulle vara inflyttade från någon annan ort, vilket det ofta står i just den längden för andra inflyttade, så utgår (eller snarare hoppas...) jag från att de är ifrån Ljusnarsberg.
 
Det står ingenstans i de nämnda hfl. att någon Hans Hansson eller Anders Andersson skulle flytta till Konstbacken eller Konstdammen.
 
1720-1725 föds det två Hans Hansson i Ljusnarsberg enligt födelseboken.
1721-10-19 föds en Hans, fadern uppges vara dragonen under Tyska Regementet, Hans Nejendorf. Jag tror att detta regement ligger neråt Halland någonstans, förmodligen fel Hans.
1723-05-13 föds en Hans.
Hans Ohlssons barn i Harftorp Hans, föd den 13. Maji
döpt den 19. Dito. Witnen Mangnus Andersson i Kafwel
torp och des Hustro. Anders Andersson i Biörklund och
des Hustro.
 Husförhörslängderna 1708-1721, 1722, 1737, 1730-1747, 1748(-1753), 1753-1760 motsäger inte att det är rätt person.
1708-1721
Harftorp
Olof Larsson gammal
        g. 1676.
hustru Elisabet MatsJönsd. i Fallet.
   [sak ...]
Mågen Pär Hindersson
dottren Brita
dottren Karin Pärsdotter
dottren Maria i Nora
dottren Margeta i Nor
dotter Lisbet i Nora
Hans Olsson
dottren Anna
Son Olof Hansson
(Ljusnarsbergs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/10860/A I/1 (1708-1721)).
1722
Harftorp
Olof Larsson död
Ho Lisbet död
Måg Hans Ohlsson
Ho Anna
Son Olle tiäner
Son Johan tiäner
dot. Lisa Hansdotter tiä
Son Lars Hansson
1737
Harftorp
Hans Ohls Ä: Ho Anna
Son Olof
Son Hans
Son Lars
(Ljusnarsbergs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/10860/A I/2 (1722)).
1730-1747
Harftorp
Oluf Larsson död
Mågen Hans Ohlss död
Ho Anna
dott Lisa Hans dr t.
Son Jan Hansson [Förs]
Son Olle Hansson
 [M.kgå] Maja Andersdotter död
Son Hans Hansson [tiä.] Möjligen har Hans not. 1738-1740,
Son Anders Hansson tr                    och 1743,1747
Son Lars Hansson tr tiön i Stockh
(Ljusnarsbergs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/10860/A I/3 (1730-1747)).
1748
Stiernfors Roten
Stiernfors Skriftlag
      Atas Nata Baptisati
Harftorp
Hans Ols änka Anna Olsdr i[86] 60 1689 1/18  18
abs K[ontin] dottren Lisa Hansdr 27 1718 4/22
en son Jan oächta födt 1752
sonen Olof Hansson   35 1713 10/21
hustr. Christina Svedman   25 1718 6/16
son Anders Olsson   8   1741 6/10
 
son Hans Olsson   5  1744  8/3
son Petter Olsson
(Ljusnarsbergs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/10860/A I/4 (1748)).
1753-1760
Stiernfors Roten
Stiernfors Skriftlag
      Nati               Denati
w Hans Ols änka Anna Olsdr   1689 1/18 1762 8/15
son Olof Hansson   1713 10/21
hu. Christina Svedman   1718 6/16
son Anders Olsson   1741 6/10
son Hans Olsson   1744 8/3
son Petter Olsson   1750 5/30
son Eric Olsson      1755 1/1
son Lars Olsson           1751 5/31
w son Anders Hansson   1726 6/18   1762 5/17
hu Chierstin Marcusdr vid p.12.   1758 10/7
Konan P. Elisabeth Hansdr   1718 4/22
 
des oächta son Jan   1752 6/17
(Ljusnarsbergs kyrkoarkiv, Husförhörslängder, SE/ULA/10860/A I/5 (1753-1760)).
 
Hans Hansson Stjernström och Britta Abrahamsdotter Stålnackes barn:
Margareta   f. 1756 (efter mormor Margareta Olofsdotter Kyrö)
Anna         f. 1761 (efter farmor?)
Elisabet      f. 1764 (efter ?)
Britta         f. 1768 (efter mor?)
Abraham      f. 1772 (efter morfar Abraham Johansdotter Stålnacke)
 
Anders Andersson Berg och Susanna Jonasdotter Spetts barn:
Britta         f. 1752 (efter mormor Britta Erikdotter)
Anders      f. 1756 (efter farfar Anders N.N.)
Jonas         f. 1763 (efter morfar Jonas Johansson Spett)

2009-05-05, 20:23
Svar #12

Utloggad Tony Stålnacke

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 17
  • Senast inloggad: 2020-02-26, 18:30
    • Visa profil
Hej Peter.
Tack för uppgifterna, det var väldigt intressant uppgifter. Sen fick jag även med om Erik Ljusberg, som även han är ingift i mina anor. Tusen tack för uppgifterna och hör gärna av dej när du har lagt till din nya hemsida.
MVH Tony

2009-05-12, 21:01
Svar #13

Utloggad Peter Tunviken

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 71
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 08:32
    • Visa profil
Hej Tony! Kul att jag kunde hjälpa dig. Jag ska höra av mig så fort hemsidan är ute. Min släktforsking har gått på sparlåga senaste halvåret eller så, men jag kör nog igång snart igen.
Peter

2009-05-21, 14:53
Svar #14

Utloggad Eric Hermod Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 13:20
    • Visa profil
Hejsan, Lapplandsforskare
Jag prover åter en gång, på lite hjelp i mitt sökande, pers. är född i Sverige, 1821
till ungefär 1825.
År 1847, confirmerades Ole / Olof / Olov/ Johanness.. i Lyngen soken, Norge
fader; Johannes Jacobsson  och moder: Lena Adamsdtr.
 
År 1850, gifter O. Johanness.. sig også i Lyngen soken.  Men då
fader; Johannes Johaness..
 
I dödbok för Lyngen, år 1833.12.30 drunknade på havet -  55 år gml. Qvän(kvän)
Johannes Jacobss.., född ca.;1778 ?,  och begraven 1834.04.27. Ingen andra uppgifter
är hittad här i områderna.
 
I August Ljung\s famil.upptekningar 1720 - 1923, sid 91, (303), hittar jag en
Johannes Jacobsso. Frisk, född 1806, Jukkasjärvi - till Norge.  (men hvor ?) Son av
Jacob Jonsson Frisk o.h. Maria (Margit) Anundsdtr. Allas
 
I Nedertorne, kyrkbok 1814 - 1886 S.k från USA hittar jag et gifte 1825.05.11 mellom
Johan Johanss..  och Helena Adamsdtr.
 
Här i från Norge har jag provat och lösa frågorna runt detta, men har inte lyckats
så bra med det.
Om någon kan si om det är skivbom eller nogot at jobba med vidare, så ville jag vara
mycket tacksam.
       M.v.h
       Eric

2009-05-22, 19:51
Svar #15

Utloggad Michael Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 21:34
    • Visa profil
Hej alla Vuordno/Holsterättlingar!
 
Har skrivit om nedanstående antaganden under efterlysningar, Norrbotten och rubriken Lappmannen Olof Pehrsson Gard utan någon reaktion. Har efter att läst Övertorneå dombok 1841 valt att flytta över honom till Jukkasjärvi där han verkade innan flytten 1814. Han verkar ha gäckat åtskilliga släktutredare under åren, framförallt som fader till Elsa Olsdotter i Övertorneå sn.
 
Olof Persson Naisuck den äldre flyttar ur Jukkasjärvi socken 1814 enl AI:2. I samma hfl anges Elsa avflyttad 1819 och hennes bror Erik som avflyttad 1820. Elsa Olsdotter Naisuck dyker upp i Övertorneå AIA:2A med som det verkar en oäkta son Lars f 1821-11-16. Broder Erik Naisuck f 1798 finns i redovisningen av tjänstefolk i Pajala AI:5. Den oäkta sonen Lars försvinner från Ella och verkar istället dyka upp i familjen Olof Pålsson Hollster f1800 och Lisa Olsdotter f 1794 AIA:3. Det sista är dock ett riktigt långskott. I själva verket har han förmodligen inget att göra med Elsa överhuvudtaget utan det är kanske bara en produkt av de väldigt summariska redovisningarna av lapparna i Övertorneås kyrkböcker.  
 
I dessa Övertorneåböcker kopplas Olof P samman med en Gunnilla Nilsdotter Panis. Någon annan Gunilla Nilsdotter Panis än den som Erik Kuoksu anger vara född någon gång mellan 1736-39 och gifter sig med Pål Pålsson Talvik har jag inte hittat. Att denna Gunilla skulle vara mor till Elsa håller jag som uteslutet. Även att hon skulle ha varit gift med Olof Persson Gard officiellt håller jag tills någon motbevisat för otroligt. I AI:4 för Hietaniemi anges hon som änka! Den sträcker sig till 1838. Jag har inte hittat någon uppgift om när han officiellt dör i vare sig Övertorneå eller Hietaniemi. Kanske är det i någon av kalixsocknarna eller Karl Gustafs dödsböcker man skall leta?  
 
Jag utgår ifrån att han dött någon gång 1840-41 utifrån att Jonas Jonasson Holster dä. och hans fru Elsa Olsdotter gör ett testamente daterat 18 april 1833 som gällande vid Övertorneå tinget 1841. Detta efter att Lappmannen Olof Pehrsson Pöka avlidit. Testamentet är ett tidigt exempel på en pensionsförsäkring!! I den stadgas att Hans kära dotter Elsa och hennes man Jonas Jonasson efter hans död skall erhålla alla hans renar mot att de tar hand om honom på ålderns höst. I domprotokollet §138, benämns Olof som Pöka eller Naisockos. Namnet Gard verkar nu vara helt bortblåst och är väl i sammanhanget mer att ses som någon form av alias. Domprotokollet stärker bevisningen att Det är den från Jukkasjärvi utflyttade Olof Pehrsson Naisuck som gäckat hela tiden.
 
Hemma i Kaalasvuoma,Jukkasjärvi anges hustrun, Marget el Margit el Margareta Jonsd Tjoggi, som änka efter Olof Person Naisuck den äldre enl AI:3. Något bevis för hans bortgång i Jukkasjärvi finns inte utan där finns bara angivelsen att han flyttat ur församlingen. Ovan redovisat att han avlider i Övertorneå någongång 1840-41 är förmodligen förklaringen.  
 
Jag vill med detta säga att jag i ett rymligt antagande, utifrån ovan redovisad indiciekedja, tror att Elsa Olsdotter är den flicka som föds i Jukkasjärvi 1801 med Olof Persson Naisuck och Margit Jonsdotter Tjoggi som föräldrar. D v s att Lappmannen Olof Pehrsson Gard i själva verket är Olof Persson Naisuck dä. Han/släkten skall ju vara inflyttad från Jokkmokk eller Gällivare lappmark enl Erik Kuoksu så det verkar vara där som hans fader Pehr skall letas.  
H/MG
 
(Meddelandet ändrat av migu01 2009-05-22 23:40)

2009-05-23, 11:05
Svar #16

Utloggad Michael Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 21:34
    • Visa profil
Mera om Olof Pehrsson!
Jag har tidigare letat slarvigt i Hietaniemi, men kan skylla på att det inte är den mest lättlästa kyrkboken. Jag har nu i skrivande stund hittat dödsnotisen på Olof. Han dör enligt Hietaniemis dödsbok E:1 den 6 januari 1841. Jag tolkar det till Lappmannen o enklingen Olof Naisukko vid en ålder av 79år. Tycker nog att det pekar på att mitt antagande enl ovan kan bära. H/MG

2009-06-05, 21:42
Svar #17

Utloggad Anita Aamo

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 21:25
    • Visa profil
Johan August Johansson, født 18.1.1870 (også oppgitt til l4.4.1870) i Talma, Jukkasjãrvi:
Han er iflg. husforhørsprotokoll uekte sønn av lappflickan Anna Pehrsdotter Seva, f. 29.12.1842 i Talma, senere gift med Johan Jakob Johansson Kurkio, født l5.6.1840. Spørsmålet er: Er det mulig å finne ut hvem som er Johan Augusts far? Dette kommer ikke fram i husforhørsprotokollen. Hvordan går jeg i så fall fram?
Mvh
Anita

2009-06-09, 19:23
Svar #18

Utloggad Christer Rosenbahr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 183
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 23:33
    • Visa profil
Hej Eric Hermod Eriksson!
Det det bra att du har funnit Ole Johannesens far Johannes Jacobsen född omkring 1778 i kvän-området i Tornedalen. Död 1833 i Lyngen socken. Han kan var en änkling som flyttade med sonen Ole från Tornedalen. Jag antar att han kom långväga ifrån, möjligen från finska sidan av Tornedalen. Sök också på finska databasen i landskapet Lappland:  
http://hiski.genealogia.fi/hiski/1r193c?se+A19
 
Hälsningar:
Christer

2009-06-10, 16:38
Svar #19

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Hej Eric Hermod Eriksson!
 
Det verkar inte finnas någon anteckning i Nedertorneås vigselbok om vigsel mellan en Johan Johansson och Helena Adamsdotter 1825 11/5 (eller 5/11). Inga vigslar är registrerade på dessa datum.
 
Däremot lystes det för drängen Karl Karlsson Esko och pigan Maria Adamsdotter Eklund 5/11 1825 (de gifte sig 1825 4/12). Kanske har det skett någon form av sammanblandning.
 
Jag tror inte att det är omöjligt att hitta Johan Jakobsson och Helena Adamsdotter i Tornedalen eller norra Finland, men för att hitta dem krävs det nog att man söker systematiskt. Namnet Jakob och Adam är ganska ovanliga, och det bästa vore att undersöka varje familj under senare delen av 1700-talet, där mannen heter Jakob och Adam. Om man hittar någon Johan Jakobsson och Helena Adamsdotter i någon sådan familj, kanske man kan spåra dem framåt i tiden, och kanske rent av hitta en anteckning om utflyttning till Norge.
 
Möjligen kan man också hitta dem i emigrantlistorna i följande bok:
 
Grym, Emil (1959): Från Tornedalen till Nordnorge : anteckningar om utvandringen från norra Sverige till norra Norge under 1700- och 1800-talen, Luleå.
 
Den borde kunna återfinnas på ett antal bibliotek.
 
MVH
Erik Kuoksu

2009-06-15, 16:48
Svar #20

Utloggad Eric Hermod Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2023-11-23, 13:20
    • Visa profil
Hallo Christer och Erik,
Tack för innspelen och svaren, det ger mig hopp om och söka vidare.
     M.v.h
   Eric Hermod

2009-07-09, 17:38
Svar #21

Utloggad Michael Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 21:34
    • Visa profil
Inga kommentarer har kommit på mina tidigare inlägg om Olof Persson Naisuck. Har med stor sannolikhet hittat Olof Persson Naisucks far och mor samt farfar och farmor! I Ljungs familjeregister över Gällivare sn framgår det att följande personer huserat i Kaitum. Jag utgår från Olof.
 
s  Olof Persson Naisuck dä f o1758 d 1841-01-06 i Hietaniemi sn
f  Per Ersson Kati el Naisok f o 1740 i Norrkaitum
m  Ella Johansdotter f o1737 d o1795
ff Erik Kaiti f o1710 i Kaitum
fm Ingri Larsdotter f o1711
 
Håll till godo!  
H/MG

2009-08-07, 16:54
Svar #22

Utloggad Michael Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 21:34
    • Visa profil
Hej!
Erik Olson Kaiti är med stor säkerhet anfader till de Kaati och Naisuck släkten som redovisas i Marainens böcker över samefamiljer inom Jukkasjärvi sn. Han döps i dec 1703 enl Jokkmokk C:1 s5. Föräldrarna är Olof Amundsson och Karin Andersd fr Kajtom. Vid samma tillfälle döps även pojken Amund vars far är Jon Amundsson från Kajtom, vilken skulle kunna vara en bror till Olof?! Eriks och Ingris son Per Ersson Kati el Naisock döps i Jukkasjärvi i advent 1735 C: bild 112. Jag tolkar texten till I advent 1735 kristnades Per ifr Calasvuoma, född i Luleå, föräldrar Erik Olsson och Ingri Larsdotter. I Gällivare AI:1 s137 finns familjen Per Ersson och Ella Johansd med två av tre söner som sedan dyker upp i Jukkasjärvi (se Marainen). Johan som anges vara född 1762 och som är anfader för Kaatisläkten från Jukkasjärvi samt Olaus f1768. Som i Jukkasjärvi kallas Olof Persson Naisuck jr. Jag har inte hittat Olof Persson Naisuck sr, vilket tyder på att han förmodligen hunnit flytta från familjen innan Gällivares Hfl börjar 1776.  
 
I Gällivare anges Per som gift i Torneå och frun anges vara från Jukkas. I samma hfl står ett namn efter Ella Johansd som skulle kunna vara ett släktnamn fr Calasvuoma. Skulle vara tacksam om någon kunde tyda.
 
Det som också skulle vara intressant att veta är om släktnamnet Kaiti som sedan blivit Kaati har Kaitumdalen eller flicknamnet Kaati som ursprung. Jag lutar åt att i detta fall är namnets ursprung geografiskt betingat, d v s platsen man kom från. Tar gärna emot synpunkter om någon ser brister i de förda resonemangen och slutledningarna. H/MG
 
(Meddelandet ändrat av migu01 2009-08-07 17:13)

2009-08-07, 19:38
Svar #23

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Ordet ovanför Ella Johansdotter är fånig, som väl ha att göra med hennes förstånd.

2009-08-07, 20:06
Svar #24

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Hej Michael!
 
Jag tycker att ditt resonemang verkar vara rimligt.
 
Texten i Jukkasjärvi födelsebok 1735 ser ut att vara:
 
Sön 1. Advent. Christ: Pehr ifr Calas woma född in Julio fadren Erich Olson modren Ingrid.
 
Testes:  
Michel peipoin
hust. Lucia Lars dr.
Anders Persson
 
peipoin bör tolkas som Peipo(i)nen -- en numera utdöd eller utflyttad samesläkt som mest fanns i Kaalasvuoma.
 
Tyvärr verkar det alltså inte stå född i Luleå, utan född i juli. Men det bör inte påverka sannolikheten i ditt resonemang i sig.
 
Vad gäller det som står bredvid Pehr Ersson Cati naisoks hustru Ella Johansdotters namn i Gällivare AI s. 137, så verkar det vara fånig, vilket på 1700-talet närmast betydde förvirrad.  
 
Jag tror att Kaati syftar på någon Karin, som varit förmoder till Per Ersson Kaati el. Naisuk, varför inte hans möjliga farmor Karin Andersdotter? Namnet Naisuk är av en mer ovanlig typ, kanske var det ett äldre namn på släkten?
 
Olof Anundsson i Kaitum:
 
En Olof Amundsson i Kaitum tas upp i 1703 års mantalslängd, och skattade då 4:16, vilket visar att han var relativt förmögen. Intressantare är att det står att han sielf betalt 3. Sonen amund [betalt] 2:16. Han hade alltså år 1703 en vuxen son vid namn Anund.
 
1704 (mantalslängden är mycket blek och därför svårläst på SVAR) hittar jag inte Olof i mantalslängden, men hans plats verkar ha övertagits av Amund Amundsson, som skattade för 4:16. Amund Amundsson själv betalade 3, medan Amund Olsson betalade 2:16. Amund Amundssonär kanske Olof Anundssons bror, medan Amund Olsso bör vara hans son.
 
År 1711 finns Olof Anundsson och Son Anund Olofson åter i mantalslängden.
 
Är detta samme Olof Anundsson som blir far till Erik Olsson? Det som kan tyda på att det är så, är att jag inte hittar någon annan Olof Anundsson i Kaitum vid den här tiden.
 
MVH
 
Erik Kuoksu

2009-08-07, 20:12
Svar #25

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Jag ser att Olof Anundsson i Kaitum finns med även i 1695 och 1701 (1701 med sonen Anund) års mantalslängder. Hans boplats finns angiven i båda längderna. Det ser ut att stå Rosipotta både 1695 och 1701.
 
E.K.
 
(Meddelandet ändrat av ekuoksu 2009-08-07 20:15)

2009-08-12, 20:43
Svar #26

Utloggad Michael Gustafsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 21:34
    • Visa profil
Hej och tack för svaren!
 
Har varit på resande fot, varför jag inte kunnat svara tidigare. Men som det sägs Bättre sent etc.
 
Vad gäller ordet fånig så kanske man kan avföra det som en subjektiv åsikt från en lekman på området. För det var väl katekesen som präster på den tiden kunde? En synonym för fånig är ju befängd, så det var kanske hennes svar på frågorna vid husförhöret prästen menade?!! Har tidigare sett kommentarer i stil med flitig som omnämnande om samer och det har väl med att man bevistat husförhör och inte om man arbetade hårt i renskogen.  
 
Erik! Jag uppskattar väldigt att du engagerat dig i fallet. Ditt förnamn verkar väldigt ovanligt bland samer i Gällivareområdet vid 1700-talets början. Det är faktiskt den enda Erik jag hittat född i Gällivare nuvarande sn som kan stämma in. Min fundering om Kaatis ursprung kom av att Erik benämns Kaiti i hfl. Men det är ju som du skriver väldigt nära till hands att det har med flicknamnet att göra.
 
Är väldigt dåligt bevandrad i mantalslängder för lappmarkerna varför jag helt litar på ditt omdöme. Går de längre tillbaka än de år du angivit och finns ev Anund Anundsson med där? Man famlar ju rätt mycket utifrån att man inte är så bevandrad i kulturen. Detta gäller ju speciellt historiska platser/bosättningar som kan ha nyttjats av rajdlappar. Namnet du nämner ger inga träffar på Google. Kanske är det någon i Gällivare som kan komma med någon förklaring? Hälsningar/MG

2009-08-17, 19:23
Svar #27

Utloggad Erik Kuoksu

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 610
  • Senast inloggad: 2017-01-09, 15:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kuoksu/
Hej!
 
Fånig är ett ord som dyker upp då och då i husförhörslängderna fram till 1800-talets mitt, och det är svårt att veta exakt vad det betyder. Troligen hade det flera betydelser -- jag vill minnas att en person i Pajalatrakten, som i sin ungdom betecknades som fånig senare blev sexman eller kyrkvärd. Det är inte alls omöjligt att det kan beteckna någon som svarat fånigt, alltså svarat oredigt på något sätt, på prästens frågor, särskilt om epitetet inte följer personen genom livet.
 
Ja, namnet Erik var mycket ovanligt bland samerna i Gällivare eller Jukkasjärvi på den här tiden, och har egentligen aldrig varit vanligt bland dem.  
 
Det finns mantalslängder för Lule lappmark spridda år från 1640-talet och några år in på 1700-talet upplagda på SVAR:s hemsida. Jag gjorde en snabb översyn av åren kring 1703, och hittade då det jag skrev i förra inlägget. Det är inte alls omöjligt att man kan komma en eller två generationer längre tillbaka genom att gå igenom äldre skattelängder -- jag kan göra det i mån av tid. Namnet Anund var till skillnad från Erik relativt vanligt bland samer vid den här tiden, och eftersom jag inte är så bevandrad på just Lule lappmark, finns risk för förväxlingar. De släktskap jag skrev om i förra inlägget kan dock betraktas som ovanligt tydliga.
 
Rosipotta är ett ganska egendomligt namn, dessutom filtrerat genom en antagligen icke samisktalande 1600-talsmänniskas öron. potta skulle ha något med ordet pudas, som i genitiv (på tornedalsfinska) blir putaan, att göra. Erik Wahlberg definierar en pudas (puàs) som mindre älvgren vid sidan om huvudälven, mellan vilka det bildas en långsträckt holme. Den samiska formen av ordet är enligt Wahlberg buðes.
 
Det finns enligt kartorna på Eniro.se ett Rosivuoma i Gällivare kommun. Det är av kartan att döma en stor myr, och ligger i höjd ungefär mittemellan Vettasjärvi och Nilivaara, och i bredd ungefär 5 km. väster om vägen mellan Vettasjärvi och Nilivaara. Möjligen kan det ha något samband med Rosipotta. Någon egentlig pudas kan jag dock inte hitta i närheten på kartan. Det skall även finnas ett Rosikoski och Rosivaara. Dessa Rosi-platser ser ut att ligga vid Vettasjoki (Ängesån), och ligger i den nordligaste delen av Kaitum, inte alls långt från Kaalasvuoma.
 
MVH
 
Erik Kuoksu

2009-08-18, 08:35
Svar #28

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4763
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 09:09
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej!
Potan eller Potaån är just en sådan mindre älvgren i Kalixälven vid Bondersbyn och på andra sidan holmen Salkost(egentligen Sarkost)flyter huvudgrenen av älven.

 
(Meddelandet ändrat av bege 2009-08-18 08:39)

2009-08-21, 17:53
Svar #29

Utloggad Ulf Algotsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2018-04-22, 18:54
    • Visa profil
Hej!
 
Vi letar  information om släktingen:
Karl Oskar Karlsson, född 1886-02-18 i Vormsele, Lycksele (AC).
 
Inflyttad 1911-02-21 till Jukkasjärvi (BD) (Lycksele AII:1e 1900-20 s.1021 b.3/7)  
 
Han åkte till Kanada med arbetsbetyg 1914 för att arbeta i en gruva, men ska ha återvänt till Sverige nån gång efter 1917. Antagligen efter världskrigets slut. Han var troligtvis skriven i Jukkasjärvi hela tiden.
 
Efter hemkomsten ska han enl. hörsägen sen ha arbetat på Spetsbergen & avlidit av sjukdom där.
 
Går det att hitta några uppgifter nånstans om Karl Oskars liv i Jukkasjärvi?
Som:
När kom han hem från Kanada?
När åkte han till Spetsbergen?
När & var dog han & är begravd?
Annat?
 
En tråd om Karls kanadaresa finns här:
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/241/222185.html?1250138620

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna