ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spräcksjukdom  (läst 2423 gånger)

2005-05-31, 15:17
läst 2423 gånger

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Det dog ovanligt många i Landa socken i Halland år 1793. 12 liik döde och Begrafna, att jämföra med 3 året före.  
Sex personer, varav minst 4 från samma familj, dog av Spräcksjudom eller, i ett fall, Spräck i Kropp och Magsjiuka.
Vad kan detta ha varit för något hemskt?
 
Med vänlig hälsning och tack på förhand,
Britt

2005-05-31, 18:25
Svar #1

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Det är värre. På 2 1/2 månad dog en stor del av familjen:
1 feb hustru Anna Andersdotter i Westra Påtorp Spräck i Krop och Magsjuka, 37 år 3 mån
6 mars hustru Talena Andersdotter i Burås Spräcksjukdom 27 år 7 mån
13 mars pigan Anna Andersdotter i Kollen Spräcksjukdom 23 år 5 månader
(de här tre är systrar)
1 april piltebarnet Anders Jönsson i Kollen Spräcksjukdom 6 månader
(brorson till systrarna ovan)
19 april hustru Anna Andersdotter i Kollen Spräcksjukdom 2 år 3 månader
(barnets mor, svägerska och syssling till systrarna ovan)
 
Det måste vara något smittsamt? Men, de flesta bor inte tillsammans längre - och deras resp män och barn överlever? Något ärftligt som plötsligt briserar? En smittsam kvinnosjukdom? Något man spricker av? (själv håller jag på att spricka av nyfikenhet - vad kan detta vara?)
 
Inte undra på att den överlevande brodern/fadern/maken blev fjollig så småningom.
 
Hälsningar
Britt

2005-05-31, 19:51
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Detta var verkligen mystiskt.
 
I Henrik Anderös Ordbok för släktforskare, så betyder ordet Spräck, sprängande värk.
 
Tänk om de blev förgiftade av t ex arsenik.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-05-31, 21:02
Svar #3

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Ordet nagelspräck finns ju, som man kan få i fingrar och tår av att vistas i stark kyla.
 
Hälsn. Marie

2005-05-31, 22:38
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det verkar hellre som om dessa kvinnor och två små barn ätit av något, som de andra inte hade. Man tycker att om det varit något smittsamt, så skulle någon av männen eller några fler barn ha drabbats.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-05-31, 23:05
Svar #5

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Jag förstår att man inte dör av nagelspräck, men det är det enda sammanhang där jag har hört ordet......
Men att det skulle vara något åt magen låter väl troligt, eftersom det står ihop med magsjuka på ett ställe.
 
MVH Marie

2005-06-01, 08:49
Svar #6

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Värk som man dör av, nagelspräck vet jag hur det känns (ont!). Kan det vara någon typ av ödem, lever eller njurar som lagt av så kroppen svullnar? Utförligast beskrivs det för äldsta systern, det är spräck i kropp och magsjuka - vilket jag tolkar som dels spräck i kroppen, och magsjuka därtill. Finns det inte någon sorts smittsam leverinflammation, och finns det inte följdsjukdomar efter infektioner som kan slå ut lever och njurar?
Något de ätit, kanske, men det är ju ändå ganska utdraget, 2 1/2 månad, och rimligen borde väl de andra slutat äta vad de första dog av i så fall?  
Det sjätte offret för spräcksjukdomen 1793 var en man, en 19-årig rotebåtsman i Nortorp som dog ett halvår senare och som vad jag vet inte hade anknytning till den här familjen. Jag har kollat åren runtomkring, och det finns inga fler spräcksjukdomar inom plus/minus tio år.  
Ruggigt mystiskt det här.
Britt

2005-06-01, 10:13
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Britt!
 
Varför tror du att kroppen svullnade? Har du läst det någonstans?
 
Om spräck betyder sprängande värk eller kanske lika med fruktansvärd värk plus magsjuka, så kan det ju vara någon virus-sjukdom, som gick, liknande vinterkräksjukan. De svagaste klarade inte av det, utan dog. Man blev helt enkelt uttorkad.
 
Kan nagelbräck, alltså värk i naglarna vara detsamma som nagel-tjäll. Det senare uppstår när man frusit om fingrarna. Jag själv har aldrig haft nagel-tjäll, men det är väl antagligen värk i fingrarna.
 
Att rotebåtsmannen dog också av spräck, behöver ju inte tyda på att det är samma sjukdom. Många sjukdomar kan ju ge kraftig värk. Visste man inte exakt vad det var för sjukdom, så blev det endast förklarande ord för symtomen.
Ann-Mari Bäckman

2005-06-01, 12:14
Svar #8

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Naturligtvis - sprängvärk i kroppen kan man ju ha av andra anledningar än svullnad, det är väl bara det att min egen erfarenhet (bieffekter av en icke fungerande sköldkörtel) säger att det värker ruggigt när kroppen svullnar upp.
 
Influensa eller liknande stämmer med årstiden, men det är märkligt ändå att den i så fall inte tog offer utanför familjen.  
 
De andra dödsfallen den våren orsakades av (i tur och ordning) Magsjuka och tvinsot, förstoppning, qväfd av modern af våda, ålderdomssvaghet(2 st) och magsjuka. Eller kanske - när jag radar upp dem så här - så är magar med lite varstans, och svaga åldringar har inte mycket motståndskraft. Kanske var det någon typ av virus, som råkade slå extra hårt mot just en familj.
 
Britt

2005-06-10, 10:15
Svar #9

Utloggad Britt Börjesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2023-08-30, 20:33
    • Visa profil
Hej igen,
när jag hittade tabellverket på nätet http://wwww.ddb.umu.se kunde jag identifiera dessa döda i Landa socken. Där står de på raden för Hetsig feber, brännsjuka, vilket styrker teorin om någon typ av virus e d. Tack Ann-Mari och Marie som hjälpte till!
Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna