ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sträckning  (läst 1348 gånger)

2010-08-08, 18:02
läst 1348 gånger

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Har i ett brev från 1866 läst följande:
 
Den 24 Maj vid middagen anföls hon af sträckning, som varade tills en stund på måndagen, då hännes krafter mer aftogos..
 
Vad var sträckning? Var det kramper tro?
 
mvh
 
Mikael

2010-08-10, 15:39
Svar #1

Utloggad Åke Wahlqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1213
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 10:28
    • Visa profil
    • akewah.se
Jag vet inte om det finns någon annan förklaring än den du redan gett, jag blev intresserad av din fråga och hoppades att någon skulle ha mer info.
Det är rimligt att anta att det rörde sig om kramper (företrädesvis i sträckmuskulatur), det var mycket vanligare förr.

2010-08-10, 17:50
Svar #2

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej! Funderar lite på om det skulle kunna vara symtom på stelkramp (opistotonus). Men det är alltså bara en hypotes.  
Om du vet dödsdatum och dödsort skulle vi kunna ta reda på vilken dödsorsak som noterades i kyrkböckerna. Mvh Harriet

2010-08-10, 19:29
Svar #3

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Hej Åke och Harriet,
 
Tack för era svar. Det kan bli lite svårt med finna dödsorsak i kyrkböckerna eftersom flickan dog i USA.
 
Hennes föräldrar och äldre syskon emigrerade till USA 1864. Flickan som dog, Maria (kallas Mery i brevet) var första barnet i familjen som föddes i Amerika, den 19 sep 1864 i Geneva, Illinois. Hon dog den 29 maj 1866 och var alltså knappt två år gammal.
 
Hennes dödskamp är alltså hämtat ifrån ett brev som hennes syster Emma Albertina skrev 1866 och som jag lyckats komma över. Här är en lite längre bit av brevet:  
 
 
Jag vill nu omtala för eder att min kära Syster Mery är död, hon dog den 29 Maj klockan 1 på Morgonen och begrafdes den 3 Juno. Hon insjuknade i medelt af October förlidet år och har alltsedan varit sjuk och allt vad vi sökte var förgäfves, stracks efter Jul var vi hos docton med  henne, och syntes då som det blif något bättre, men varade icke länge utan blif alt sämre och sämre, så nu var det icke mycket igen af henne. den 24 Maj vid Middagen anföls hon af sträckning som varade till en stund på Måndagen, då hännes krafter mer aftogos så hon fick liga still, och det syntes Många gånger för våra ögon som hon hade varit död men hennes timglas var då icke utrunnet. Kronan vinnes icke utan Strid och hon fick mycket kämpa innan hon kröntes, och det var mycket svårt för en kör Moder samt oss allesamman att se henne, men derjemte en stor Glädie att veta att hon fick gå hem til sin rätte fader i Himmelen för Jesu skull som har sagt, Låter barnen komma till mig och förmener dem icke ty sådana hörer Himmelriket till och nu Biuder hon eder sitt sista farväl, och tackar eder för all godhet i beviljade mig när jag var hos eder...
 
Tänkte det kunde vara intressant med ett längre utdrag ur brevet. Här får man ett personligt vittnesbörd om hur det var i 1800-talets familjer där döden ständigt var nära inpå och de flesta familjer förlorade flera av barnaskaran på olika sätt. Det berör och blir väldigt personligt, till skillnad från alla dödsboks-uppgifter man har läst under alla år.
 
Fadern hette: Gustaf Johansson Romwall, född 18 aug 1822 i Yxhammarshult, Älvsborg och mamman hette Sara Lisa Pettersdotter född 26 nov 1829 i Malmbäck. Flickan som skriver brevet heter Emma Albertina Gustafsdotter Romwall (Johnson), född 16 maj 1851 i Håkabo, Södra Ving, Älvsborg och död 22 dec 1939 i Minnesota.
 
Mvh,
 
Mikael J

2010-08-11, 12:38
Svar #4

Utloggad Birgitta Nordblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2023-06-13, 15:20
    • Visa profil
Hej, Mikael!
Tror nog att det är frågan om kramp precis som Åke svarade. På medicinarlatin kan man ibland tala om att pat. ex. har en spastisk striktur = en muskelkramp. Striktur - sträckning, säkert kan man härleda ordet därifrån. Dock, kan man utesluta stelkramp, i det här fallet, då sjukdomsförloppet där är mkt alarmerande och snabbt. Flickan insjuknade i okt. och avled 29 maj följande år.
Mvh, Birgitta Nordblom.

2010-08-11, 19:49
Svar #5

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej! Håller helt med om att detta inte kan ha varit stelkramp och att krampen /sträckningen inte var dödsorsaken - utan barnet dog av den sjukdom som pågått mer än ett halvår.
Mvh Harriet

2010-08-11, 20:31
Svar #6

Utloggad Mikael Jageklint

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 371
  • Senast inloggad: 2018-04-30, 13:59
    • Visa profil
Tack!  
 
/Mikael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna