ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trutesjuka  (läst 1842 gånger)

2008-09-24, 14:31
läst 1842 gånger

Utloggad Bo Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2023-12-07, 10:46
    • Visa profil
Som dödsorsak har jag två gånger stött på ordet trutesjuka eller truttesjuka. Församlingen är Millesvik i Värmland. (C:2 sid 227 och 227). Tröte lär vara ett Värmländskt dialektalt ord för svullnad. Trutesjuka skulle i så fall kanske betyda vattusot. SOFI i Uppsala kunde inte hjälpa mig med trutesjuka. Kan någon annan?
 
Bosse

2008-09-24, 21:50
Svar #1

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Nej jag kan inte, men jag har tittat i gamla ärvda medicinska böcker. Jag hittar inte trutesjuka, bara strupsjuka, som är ett annat namn på difteri. Om tröte betyder svullnad på värmländska, så tror jag mer på krupp än på vattusot. Vattusot är ödem; vätskeansamling i kroppen pga av svag hjärtfunktion. Visserligen svullnar man även då, men... Jag fotsätter att leta imorgon på vinden.
 
Mvh Monika W

2008-09-25, 12:52
Svar #2

Utloggad Astrid Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2021-02-01, 16:16
    • Visa profil
Kan det inte vara något med andningen? Här i Västergötland säjer vi ofta annatruten (andetruten) om någon som är andfådd eller har svårt att andas. Hälsn. Astrid.

2008-09-26, 19:22
Svar #3

Utloggad Monika Wilander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2640
  • Senast inloggad: 2023-11-26, 16:39
  • Ha inte så bråttom bakåt! Nära forskning ger mer.
    • Visa profil
Tyvärr gav inte besöket på vinden något resultat. I de böcker jag har finns alla möjliga gamla namn på kända sjukdomar, men inte trutesjuka. Jag kan anta att det är något helt dialektalt. Om någon känner en genuin gammal värmlänning är det nog idé att fråga. Att det har något med andning att göra var ju vad jag också trodde - krupp, difteri etcetera. Men det räcker inte med att tro. Hoppas vi får veta.
 
Hälsningar Monika W

2008-09-27, 10:38
Svar #4

Utloggad Britt-Marie Waller

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4945
  • Senast inloggad: 2024-02-07, 13:06
    • Visa profil
Hej!
 
I den östgötska dialekten förekommer truten ofta och betyder då munnen. Kan det röra sig om halsböld kanske? Difteri brukar kallas strypsjuka.
 
Mvh
 
Britt-Marie

2008-09-29, 11:37
Svar #5

Utloggad Bo Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2023-12-07, 10:46
    • Visa profil
Hej,Jag har hört mig för hos Svenska Akademins ordboksredaktion som lämnar följande svar:
Ordboksredaktionen har inga belägg på trutesjuka eller truttesjuka.
 
Förleden betyder med största sannolikhet svullen av fsv. thrutna, jfr  
isl. þrútna. Denna förled lever kvar i flera svenska dialekter. För att  
få en exakt sjukdomsdiagnos får jag därför hänvisa dig till en expert i  
medicinsk historia. Möjligen kan det röra sig om vattusot, med. hydrops.  
Jag har emellertid inte lyckas hitta motsvarande trutesjuka på vare  
sig isländska eller danska i denna betydelse.
 
Vänliga hälsningar
 
Jon Helgason
 
Svenska Akademiens ordboksredaktion
Dalbyvägen 3
SE-224 60 LUND
046 - 23 58 92
 
Personligen lutar jag mest åt vattusot. Stypsjuka eller difteri som föreslagit brukar mest drabba barn, de fall jag stött på var över 45 år gamla.  
 
Bosse

2008-10-09, 08:27
Svar #6

Utloggad Bo Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2023-12-07, 10:46
    • Visa profil
Jag har frågat Värmlandarkiv om vad trutesjuka kan vara för något eftersom diagnosen fanns i en dödbok från Millesvik i Värmland och fått nedanstående omsorgsfulla utredning som svar.
 
Bosse
        Trutesjuka
 
 
 
        Jag har sett över den aktuella notisen och kringliggande sidor av Millesviks dödbok och kan konstatera att den skiljer ut sig när det gäller en del dödsorsaker från det vanliga. Trutesjukan - det förefaller vara den korrekta formen, om än läsningen i notisen snarare är ”tutte Sjuka” - är också för oss på Värmlandsarkiv okänd. Enligt den stora Dalbyordboken, som tar upp en mängd dialektala ord, betyder det att svullna kraftigt om man trutnar. Möjligen är det ett sådant sjukdomsförlopp som avses här. Personen i fråga har tydligen legat sjuk i tre månader.  
 
        Om man jämför dödboken med uppgifterna i de statistiska tabellerna för Millesvik för samma år finns ”trutesjuka” inte med som någon kategori, givetvis inte i de förtryckta formulären men inte heller som en tillagd kategori. Två personer i den aktuella åldersgruppen återfinns i tabellen, båda män. Dessa båda dödsfall har förts till kategorin ”Hetsig sjukdom och Brännsjuka”. Lagerkranz (”Svenska sjukdomsnamn genom tiderna”) förklarar det senare begreppet bara som en form av feber. Kanske skall man se den dubbla kategoriseringen som att prästen i sammanhanget har sett på två symptom för den dödliga sjukdomen, utan att därför kunna ställa diagnos på modernt sätt: kraftig svullnad med tillhörande feber.  
 
        Ytterligare ett fall av ”trutesjuka” förekommer under året, den 6 augusti. Då gäller det mannen Carl Svensson, 56 år gammal. För honom har prästen dock valt att placera honom under rubriken ”Ålderdom och Bräcklighet”, när han gjort den befolkningsstatistiska tabellen avseende dödsorsaker under året. Eftersom en 56-åring knappast kan ha ansetts vara åldrig ens på 1700-talet är det väl här istället en allmän bräcklighet som avses - med ”trutesjukan” som tillstötande sjukdom, uppenbarligen med dödlig utgång.  
         
         
         
 
        Med vänlig hälsning  
 
        VÄRMLANDSARKIV
 
        Landsarkiv för Värmlands län  
 
        Peter Olausson
 
        1:e arkivarie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna