ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äggvitesjuka / Albuminuri / Proteinuri  (läst 12430 gånger)

2001-01-06, 15:28
läst 12430 gånger

Emma Bernberg

Är det någon som vet vad äggvitsjuka var för något? En släkting dog av det på 1800-talet.

2001-01-06, 16:41
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Äggvita var en vanlig dödsorsak i samband med barnafödande. Därför tas noggranna prover för att i tid hinna sätta in motåtgärder.

2001-01-06, 17:30
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Hej Emma,
 
Äggvita eller Albuminuri rättare sagt är ett sjukdomstillstånd med äggviteämnen i urinen. Du får en mycket bra förklaring om du slår upp ordet i Nordisk Familjebok.

2001-01-07, 05:38
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Emma,
 
Jag tror också att äggvitesjuka avsåg den allvarliga sjukdomen havandeskapsförgiftning som än idag är en fruktad komplikation vid graviditet. Det innebär att äggvita utsöndras i onormal mängd i urinen, blodtrycket stiger och det blir vätskeansamling i kroppen. Om man inte behandlar detta (vilket man kan idag genom att tidigt kontrollera detta vid alla graviditeter via den förebyggande mödrahälsovården) så leder det till allvarliga kramper hos modern som i allvarligaste fall gör att både moder och barn dör.
 
Äggvita i urinen kan man också se vid andra sjukdomar tex vid vissa njursjukdomar och ibland vid hjärtsjukdomar, men jag tror att det var havandeskapsförgiftning som man förr i allmänhet beskrev som äggvitesjuka.
 
Mvh Anita

2001-01-07, 13:09
Svar #4

Emma Bernberg

Tack så jätte mkt för all er information!Men det var en man som fick det så det var inte graviditet!Dom kom ihåg att han kräktes blod också..

2001-01-07, 13:59
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Emma,
 
Ja, där ser man...! Då blev det genast svårare. Om inte någon som kan gamla diagnoser bättre än jag kan ge dig ett svar, så gissar jag att det möjligtvis kan röra sig om någon njursjukdom. Men det är bara en vild gissning!
 
Mvh Anita

2001-01-25, 20:17
Svar #6

Emma Bernberg

Hej!
Är det någon som vet vad äggvitesjuka/äggvitsjuka är?En manlig släkting dog av det 1883.
Mvh/Emma.

2001-01-25, 23:21
Svar #7

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej! Äggvitesjuka innebar albuminuri eller proteinuri, dvs äggvita i urinen. Med andra ord bör det ha rört sig om en kronisk njursjukdom.
Mvh!
Håkan Widell

2002-02-20, 13:35
Svar #8

Per Sundgren

Äggvitesjuka kunde uppstå i samband med svår diabetes. Den komplikationen var alltid dödlig, eftersom diabetes inte kunde hållas under kontroll före insulinet.  
Eller också njursvikt orsakad av tumörsjukdom i lever/njurar/bukspottkörtel.

2003-01-26, 08:45
Svar #9

Rosine Nilsson (Rosine)

I Asker dödbok står det sist för år 1877 Under årets tre sista månader har Scharlakansfebern  
i förening med Difteri gått epedemiskt, ofta med dödlig utgång eller eljest svåra följder såsom  
ägghvitesjuka mm. Alla skolorna hafva länger eller kortare tider af denna orsak varit stängda.
 
Så någon komplikation eller följdsjukdom måste det ju vara.
Jag har funderat väldigt över det efter att jag läste i dödboken.
 
Hälsningar Rosine

2003-01-26, 10:59
Svar #10

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej Rosine! Äggvitesjuka måste vara detsamma som proteinuri, vilket innebär äggvita i urinen, som tecken till att sjukdomen kpmlicerats med nefrit, d v s njurinflammation.
Mvh! Håkan

2003-01-26, 21:24
Svar #11

Utloggad Birgitta Björnberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 186
  • Senast inloggad: 2008-11-15, 17:42
    • Visa profil
Hej!
Äggvita i urinen tyder på diabetes vilket kan utbryta i samband med svåra infektioner o dyl.
MVH
Birgitta Björnberg

2003-01-26, 22:36
Svar #12

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Birgitta! Det måste röra sig om en missuppfattning, äggvita i urinen (proteinuri) tyder inte på diab mell utan är, som jag skrivit ovan, ett uttryck för äggviteläckage från njuren p g a njursjukdom. Detta var förr en vanlig komplikation vid scharlakansfeber och förekom också i vanligen mindre allvarlig form vid difteri (vanligare var hjärtkomplikation). Patienter med diabetes (en hormonsjukdom) får också ofta senare i sjukdomsförloppet proteinuri som tecken på njurpåverkan och så småningom ofta också försämrad njurfunktion. Proteinuri är således ospecifikt och kan inte anses tyda på diabetes. Enligt Svensk uppslagsbok var f ö äggvitesjuka en gammal benämning för njursjukdom.
Mvh! Håkan

2003-12-27, 07:41
Svar #13

GÖSTA ROSQVIST

Hej!
Det enklaste är ju att fråga äldre människor vad uttrycket stod för!
Uttrycket Äggvita betydde helt enkelt diabetes enligt de äldre människor som jag hört använda det!

2003-12-27, 11:05
Svar #14

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Gösta!
Då har de äldre människor du talat med fel! Äggvita i urinen tyder INTE på diabetes utan snarare som ett symtom på någon form av njursjukdom som Håkan nämner ovan. Äggvita i urinen är också vanligt vid graviditetstoxikos (s.k. havandeskaps-förgiftning).
 
Mvh Anita

2003-12-27, 15:14
Svar #15

Bo Olsson

Diabetes (mellitus) kallades väl förut Sockersjuka och inte Äggvitesjuka
 
MVH
 
 
Bo Olsson
 
Har man bägge borde väl de gamle kalla det för marängsjukan! ;-)

2003-12-27, 16:52
Svar #16

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
På 60-talet gick vi till skolsköterskan en gång om året och alla hade vi med oss ett kissprov från samma morgon. Detta lämnades och så togs ett blodprov. Urinen undersöktes för socker eller äggvita och det stående skämtet bland oss skolbarn var vem som skulle visa sig ha maräng(sjukan)... Så visst fanns uttrycket, åtminstone bland barnen på den gamla goda tiden :-)
 
Mvh
Bibi

2003-12-27, 23:12
Svar #17

Utloggad Kerstin Malm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 508
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 23:05
    • Visa profil
    • www.ahlbergare.se
Ja, Diabetes mellitus kallades förr för sockersjuka. Symtomen på denna sjukdom är bl.a. att man kan mäta upp glukos dvs. druvsocker i urinen. Halten av glukos i blodet stiger p.g.a. insulinbristen, och  efter ett tag börjar njurarna läcka glukos till urinen, något som inte sker hos en frisk person.
Njurarna skall heller inte läcka proteiner, eftersom, dessa är för stora för att passera över membranen i njurarna. Har man äggvita i urinen kan det tyda på någon form av njurskada.

2004-01-02, 12:13
Svar #18

Utloggad Iréne Segersköld-Lindén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 330
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 15:59
    • Visa profil
Äggvitesjuka sa man så sent som 1958. Jag hade det då och det var njurarna som trasslade. Jag minns att doktorn sa äggvitesjuka trots att jag bara var åtta år,men som barn så assosierade man ju till vanliga ägg och kunde inte riktigt förstå vad som menades..Jag fick ligga 2? månader på sjukhuset innan man fick bukt med det.
hälsningar
Iréne

2004-01-03, 07:16
Svar #19

Utloggad Britt Maria Ekstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2015-07-20, 13:03
    • Visa profil
Hej
Jag gjorde en sökning på döda på 1800-talet i hela PLF:s område.
Där förekom dödsorsaken sockersjuka i ca 220 fall. Diabetes i ca 25 fall.  
Sökning på döda i sockersjuka från 1900-1940 gav ca 487 träffar.
Döda i i diabetes ca 113 träffar.
Äggvitesjukdom i ca 61 fall. På 1900-talet ca 262 träffar.
Ett typiskt symptom på sockersjuka är att man har en doft av aceton.
Om man inte röker förstås.
Mvh
Britt Maria

2004-01-03, 07:40
Svar #20

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Stående äggvita sades jag ha när jag var 9-10 år gammal (runt år 1952). Inte begriper idag jag vad det skulle betyda. Någon som vet?

2004-01-03, 08:35
Svar #21

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Britt-Maria,
Acetondoft är INTE typiskt för en behandlad diabetiker med normala blodsockervärden! Acetondoften uppkommer enbart när det har uppstått onormalt höga blodsockervärden oftast vid oupptäckt diabetes, infektioner eller att man har sänkt insulindosen för mycket. Detta är ett tillstånd som kallas ketos eller diabetes-acidos som obehandlat utvecklas till diabetescoma, vilket är ett mycket allvarligt tillstånd om man inte mycket snabbt sätter in behandling. Acetondoften kommer av att det uppstår vätskebalansstörningar med acidos (höga halter av sura ämnen i kroppen)som följd vid höga blodsockervärden. Denna acidos avger doft som av aceton.  
 
Maj-Britt,
Stående äggvita skulle jag tänka mig kan betyda att Du en längre tid hade äggvita i urinen. Inte helt ovanligt bland barn och ungdomar har jag sett!
 
Mvh Anita

2004-01-04, 22:32
Svar #22

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Stående äggvita är detsamma som det medicinska begreppet ortostatisk (från grek. 'stående') proteinuri. Det innebär, hos unga individer,  läckage av äggvita i urinen i stående, men ej i liggande. En person som under längre tid har äggvita i urinen, även i morgonurinen före uppstigandet, måste bedömas ha en njurskada.
Mvh! Håkan

2004-01-05, 05:13
Svar #23

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Håkan,  
Jag har inte hört talas om stående äggvita tidigare. Alltid lär man sig något nytt!
 
Symtomet med långvarig och mycket äggvita i urinen tyder ju på någon form av njurskada, men jag har under min långa erfarenhet av både barn och äldre sett att protein (äggvita) i urin inte är någon ovanlig företeelse vid enstaka eller upprepade tillfällen, och i de allra flesta fall, enligt min erfarenhet, bedöms inte proteinläckaget som så allvarligt att det krävs någon vidare utredning.  
 
Mvh Anita

2004-01-05, 11:32
Svar #24

Britt Maria EkstrandBM

Hej Anita
Tack för informationen.
Insulinet upptäcktes på 1920-talet.
De flesta som drabbades av diabetes
under den tidsperiod som jag uppgav
fick väl diagnosen men ingen behandling.
 
Mvh
Britt Maria

2004-01-05, 23:59
Svar #25

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej Anita! Är väl ganska överens med Dig. Frågan om huruvida patienter med kronisk proteinuri ska bli föremål för utredning eller ej bedöms med utgångspunkt från en klinisk värdering av patienten, mängden äggviteläckage i urinen, njurfunktion m m.
Mvh! Håkan

2017-02-24, 09:01
Svar #26

Utloggad Lars-Erik Spathon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2023-09-29, 15:12
    • Visa profil
Jag har över 2000 brev från släkten, med början i mitten av 1800- talet till mitten av 1900- talet. Väldigt ofta skriver de att de har äggvita när de är sjuka. Vid enstaka tillfällen skriver de att de har äggvitesjukan. Detta gäller både kvinnor och män. Ingen av dem var allvarligt sjuka, åtminstone inte någon längre tid.


Kan det vara skillnad på uttrycket att "ha äggvita" och att "ha äggvitesjukan"

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna