ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stignor  (läst 748 gånger)

2008-02-10, 01:21
läst 748 gånger

Ingela Fjellborg

Jag har stött på en dödsorsak som jag tyder till Stignor. Har googlat ordet och finner det som dödsorsak i två dokument. I alla fallen handlar det om personer som avlidit i Bjursås, Kopparbergs län. Vet någon vad detta Stignor är?  
 
Hoppas att någon kan hjälpa mig.
 
Många hälsningar
Ingela

2008-02-10, 09:38
Svar #1

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Hej!
Jag känner inte till vad det kan vara. Då alla är från samma trakt verkar det tycker jag som om det är ett dialektord för något. Det som kanske ligger närmast är väl stygn som jag hört kallas för stygnor någonstans.

2008-02-10, 18:49
Svar #2

Ingela Fjellborg

Hej Sylvia
Min anas syster dog bara något år gammalt av just Stignor. Du kan nog ha rätt i att stignor kan vara stygn. Jag gick in på diskussionen om just stygn och läste att det tydligen kan liknas med lunginflammation eller något liknande. Det är ju inte så otroligt att ett barn dör av detta.
 
Tack för tipset.
 
Är det någon som har ett annat förslag så är jag tacksam för det.
 
Mvh
Ingela

2008-02-10, 21:55
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det grekiska ordet stigma betyder stick eller stygn så det kan ha varit prästens sätt att skriva stigma i plural: stigmor. Alltså stygn eller lunginflammation.
 
(Meddelandet ändrat av izla den 10 februari, 2008)

2008-02-11, 12:36
Svar #4

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Hej Chris!
Då var jag alltså rätt ute som trodde det hade med stygn att göra.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna