ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carcinoma hepatis  (läst 1931 gånger)

2006-05-31, 07:45
läst 1931 gånger

Kjell Lindkvist

Hejsan Jag har jätteproblem med att tyda detta. Jag kan endast misstänka att min far dog av cancer men jag har ingen aning. kan någon vänlig själ hjälpa mig så att jag slipper fundera längre vad han dog av?  
Hoppas att det finns någon läkarsekreterare som var verksam på 70-talet.  
 
>>Caroinoma hepatis  
Metastases lymphonodorum panoreatico-lienalium.  
Compressio et thrombosis venae cavae iafer.  
Oedema extremitatum infer. Compressio partialis venae portae. Venostasis lienis,ventri buli,pancreatis et intestini. Ulcera acuta ventricali. Oedema pulmonum grave.  
Status post nephrectomiam lat.dx  
 
Dödsorsak: Idem  
 
Vänliga hälsningar  
Kjell Lindkvist

2006-05-31, 08:36
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Kjell!
 
Carcinoma hepatis = levercancer.
 
Compressio et thrombosis venae cavae infer = tillklämning med blodpropp i nedre hålvenen
 
Oedema extremitatum infer. = svullnad (ödem) i de nedre extremiteterna.
 
Compressio partialis venae portae.= Delvis tillklämning av vena porta (en ven till levern bl.a.)
 
Venostasis lienis,ventri buli,pancreatis et intestini.= Venstas i mjälte, magsäck, bukspottskörtel och tarmar.
 
Ulcera acuta ventricali.= akut magsår
 
Oedema pulmonum grave. = gravt lungödem (vätska i lungorna)
 
Status post nephrectomi lat.dx = status efter en genomgången operation av borttagande av höger njure.
 
Dödsorsak: Ödem (generell vätskeansamling i kroppen)
 
 
Mvh Anita

2006-05-31, 11:09
Svar #2

Kjell Lindkvist

Hej Anita tack så hemskt mycket för din översättning. Jag har väntat på att få reda på detta i 25 år. Är dig väldigt tacksam.
 
vänligen
Kjell

2006-05-31, 12:02
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Kjell!  
Jag måste rätta mig själv lite... Det ska stå ventriculi i stället för det som står på ett par ställen i texten. (Jag kopierade dina dödsattester och glömde rätta till felstavningarna )
 
Möjligen finns flera kompletteringar/rättelser.  
 
Mvh Anita

2006-06-01, 08:54
Svar #4

Bengt Liliequist

Hej, min tolkning av Kjell Lindkvists problem är något annorlunda. Idem betyder inte ödem utan är ett demonstrativt pronomen som betyder den(t)samma eller här som ovan och syftar på alla de ovan nämnda orsakerna.Carcinoma hepatis är levercancer men skulle också kunna tydas som levermetastas från t. ex. en njurcancer (i den bortopererade njuren) som gett utbredda metastaer i buken med ett fatalt allmänt ödem som resultat.
Vänligen,Bengt

2006-06-01, 09:09
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Helt rätt Bengt, när det gäller idem. Visst betyder det detsamma (som ovan). Jag missade där!
 
Mvh Anita

2006-06-03, 22:42
Svar #6

Kjell Lindkvist

Hejsan igen. Alla ni snälla hjälpsamma.
Jag har äntligen tack vare er hjälp här i forumet fått reda på vad min far dog av. Jag har väntat i faktiskt inte 25 utan 31 år då han avled när jag var åtta. Jag är er väldigt tacksam över denna hjälp.
 
Återigen
tack så mycket.
Varma vänliga hälsningar
Kjell

2013-03-19, 11:27
Svar #7

Utloggad Lena Fransson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 229
  • Senast inloggad: 2022-11-14, 14:33
    • Visa profil
Vad betyder, Carcinoma hepatis
Bronchopnumonia  
 
 
Mvh Lena

2013-03-19, 11:41
Svar #8

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Levercancer och Bronchopneuomonia som är en akut lufrörsinfektion samt lunginflammation.
(Broncher = luftrör, pneumonia = lunginflammation)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna