ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Drq  (läst 790 gånger)

2015-11-29, 16:52
läst 790 gånger

Utloggad Anna Tiderman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2021-03-03, 16:19
    • Visa profil
Jag sitter och transkriberar Series Pastorum för Väderstad och vill ha hjälp med en korrekt förklaring till förkortningen före de flesta prästernas namn, som jag utläser Drq, kan möjligen tolkat Dnq, se bild där det finns en som istället kallas Mag (-ister). ska Drq ha helt enkelt tolkas Herr eller har det med dekanus att göra, beskriver det rang eller grad?
Har sökt i alla lexikon o uppslagsböcker jag kan komma på, snälla hjälp!
Källan: Väderstad C:1 (1645-1759) Bild 14 / sid 19 (AID: v42104.b14.s19, NAD: SE/VALA/00439)
 

2015-11-29, 17:10
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5047
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 20:14
    • Visa profil
Hej Anna!
 
Den där bokstaven på slutet av latinska ord, som liknar ett q, är en abbreviation (förkortning) av ändelsen -us. Jag läser det alltså som Dn[us] (som du ser är det samma n som i Andreas på näst sista raden) med ett nasalstreck ovanför, alltså Dominus som mycket riktigt är den gamla vanliga titeln på äldre tiders präster, Herr.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna